Podsumowanie roku 2009 - Microsoft

Podsumowanie roku 2009 - Microsoft01.01.2010 20:40
marcindmjqtx

Rok temu Microsoft, jak co roku, zapowiadał, że rok 2009 będzie przełomowy dla użytkowników Xboxa 360, z mnóstwem nowych gier i funkcji, które pozostawią konkurencję w tyle. Na ile udało się spełnić obietnice?

Zacznę może od rzeczy negatywnych. Dużym rozczarowaniem dla polskich graczy jest to, że wciąż nie wiadomo nic w kwestii polskiego Xbox Live. Na Xbox Fun Day Microsoft obiecał, że dowiemy się coś więcej w tej sprawie do końca lata. Cóż, mamy już styczeń i w dalszym ciągu jedyną odpowiedzią, jaką dostajemy jest "Niestety, na chwilę obecną nie możemy podać żadnych dodatkowych informacji w sprawie dostępności Xbox Live w Polsce.". Sam Steve Ballmer oznajmił, że polska wersja jest w planach, ale w tym roku już kilkakrotnie pracownicy Microsoftu dementowali wypowiedzi szefa, który chyba słabo się orientuje przynajmniej w tym dziale swojej firmy. Ciekawe czy na kolejnym Xbox Fun Day znów usłyszymy puste obietnice? Może, podobnie jak w przypadku iTunes, zadziała w tej sprawie Komisja Europejska?

Tymczasem ci gracze, którzy mają dostęp do Live, zgodnie z obietnicami z E3 zyskali szereg usprawnień - możliwość używania na swojej konsoli Facebooka (który wyszedł całkiem nieźle), Twittera (który udał się trochę mniej) i Last.fm (które w Polsce w ogóle nie jest dostępne), kupowania ubrań dla awatarów (co mnie nigdy szczególnie nie kręciło), a także, co najważniejsze zakupu gier poprzez Games on Demand (niestety również nie z Polski). Ciekawe, kiedy dystrybucja cyfrowa ostatecznie zastąpi tradycyjną?

Jeśli chodzi o same gry, to 360 wypadł chyba trochę słabiej niż PS3. Na początku roku królowały Halo Wars i GTA IV: The Lost and Damned. Ta pierwsza gra pokazała, że RTS może odnieść sukces nie tylko na pececie, zaś druga pobiła rekord ściągnięć z Xbox Live. Szkoda tylko, że Ensemble Studios nie dożyło nawet premiery swojej gry. Poza tym jednak w pierwszej połowie roku wyszło niewiele godnych uwagi tytułów, zaś w dalszej części roku, jeśli chodzi o tytuły dostępne wyłącznie na 360, królowały sequele i rozszerzenia - Halo 3: ODST, Forza 3 i kolejny epizod GTA IV. Jeśli liczyć gry wieloplatformowe, to rekordy biło oczywiście Modern Warfare 2. Oprócz tego niewątpliwym sukcesem jest to, że prawie wszystkie, jeśli nie wszystkie, nowe odsłony znanych serii, które wcześniej omijały platformy Microsoftu, ukazały się również na 360. Choćby taki zestaw z Resident Evil 5 byłby kiedyś nie do pomyślenia.

Być może częściowo w odpowiedzi na premierę PS3 Slim, Microsoft zdecydował się w końcu obciąć ceny konsoli, rezygnując z wersji Pro i obniżając cenę Elite do poziomu Wii. Pozbawiona twardego dysku wersja Arcade nadal jest najtańszą konsolą na rynku. Wygląda na to, że mimo pogłosek przynajmniej na razie 360 nie doczeka się własnej wersji Slim.

Dość istotnym wydarzeniem była pierwsza publiczna prezentacja Natala podczas tegorocznego E3. Idea zastąpienia kontrolera samym graczem budzi sporo emocji - jedni (w tym sam Microsoft) uważają to za rewolucję, zaś inni za mało znaczącą nowinkę, która zainteresuje jedynie niedzielnych graczy. Cóż, wszystko chyba zależy od tego, jak jego możliwości wykorzystają twórcy gier - co ciekawe, Natalem bardzo podekscytowani są japońscy deweloperzy, jak Hideo Kojima, dawniej często kojarzeni głównie z grami na platformy Sony. Czy za parę lat kontrola ruchowa stanie się wszechobecnym standardem? Wygląda na to, że obecnie siły Microsoftu skierowane są właśnie w tym kierunku - o Natalu słychać dużo więcej niż o konkurencyjnym projekcie Sony. Czyżby firma czuła się na tyle pewnie na rynku gier dla hardkorowych graczy, że chce teraz skupić się na odebraniu Nintendo przynajmniej części rynku gier dla graczy niedzielnych?

Spore zamieszanie wynikło w związku z kwestią Blu-ray. Gdy tylko stało się jasne, że HD-DVD przegrało walkę o przejęcie pałeczki od DVD, zaczęły się spekulacje, że pojawi się również zewnętrzny napęd Blu-ray do Xboxa 360. Microsoft długo zaprzeczał takowym pogłoskom, aż w końcu szef firmy, Steve Ballmer (tak, znowu on), oznajmił nagle, że takie peryferia są w planach. Major Nelson szybko jednak zaprzeczył tym doniesieniom, zapewniając, że doszło do pomyłki i że wystarczającym rozwiązaniem jest oferowanie filmów HD przez usługę Xbox Video Marketplace. Ale dlaczego w zasadzie takie urządzenie nie miałoby w końcu powstać? Ostatnio napędy Blu-ray zaczęła produkować Toshiba, dawniej wielki zwolennik HD DVD oraz producent zewnętrznych napędów w tym formacie do 360.

2009 był również rokiem, w którym Microsoft ostatecznie zakończył wsparcie techniczne dla pierwszego Xboxa. Japończycy mogli nawet z tej okazji wymienić go na 360 - niestety w innych krajach taka okazja się nie trafiła. Ciekawe, ile lat pożyje jeszcze jego następca? Według samego Microsoftu przynajmniej do 2015 roku. Ballmer chlapnął, że nowy Xbox pojawić się ma już w przyszłym roku, zaś później się z tego wycofał. Jeśli to prawda, to zapewne chodzi jedynie o wersję z wbudowanym Natalem.

W roku 2009 premierę miało także Zune HD. Choć urządzenie ma niezłe możliwości techniczne, to Microsoft wciąż nie może się zdecydować, jak właściwie do niego podejść. Firma raz twierdzi, że będzie to pełnoprawna przenośna platforma do gier, która konkurować ma pod tym względem nie tylko z iPhonem, ale może i z PSP, zaś innym razem, że woli skupić się na dużych konsolach i nie chce, aby cokolwiek ją rozpraszało. W planach jest ponoć integracja Zune HD z 360. Sam nie poświęcałem tej platformie szczególnej uwagi, ale Project Gotham Racing: Ferrari Edition prezentuje się całkiem nieźle.

A co wy myślicie o minionym roku? Na ile Microsoft spełnił wasze oczekiwania? Czy spodziewacie się, że nowy rok będzie dla Xboxa 360 lepszy, czy może gorszy?

Paweł Dembowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.