"Podręcznik niezależnego twórcy gier" trafił już do sprzedaży – a co jeszcze warto przeczytać?

"Podręcznik niezależnego twórcy gier" trafił już do sprzedaży – a co jeszcze warto przeczytać?26.05.2017 11:53
Paweł Olszewski

Równo tydzień temu w księgarniach pojawił się podręcznik skierowany do osób, które chcą zacząć tworzyć gry. Podpytaliśmy kilku polskich deweloperów, po co jeszcze warto sięgnąć planując pracę w branży.

"Indie games. Podręcznik niezależnego twórcy gier" autorstwa Richarda Hilla-Whittala to poradnik tłumaczący podstawy tworzenia gier. Przekrojowa publikacja pokazująca proces tworzenia od wielu stron, od ich finansowania, poprzez produkcję, marketing, po wydanie w różnych kanałach dystrybucji. Dla siedzących w branży (nawet indie) ludzi nie będzie to nic nowego, naprawdę początkujący w temacie mogą tu jednak znaleźć trochę ciekawych informacji.

Pojawia się więc pytanie, po co jeszcze warto sięgnąć oprócz "Indie games. Podręcznika niezależnego twórcy gier"? Co jest może nie „biblią gamedevu”, ale wartościową pozycją, którą też wypada znać? Zwłaszcza jak ma się już jakąś elementarną wiedzę. Zadaliśmy to pytanie kilku znajomym twórcom gier.

Kacper Szymczak z CreativeForge Games (między innymi Hard West) z miejsca poleca "The Art of Game Design", której autorem jest Jesse Schell:

Tę samą pozycję poleca Marcin Makaj z The Moonwalls (Bohemian Killing):

Łukasz Malik, jeszcze do niedawna związany z growym dzienniakrstwem na Gry-Online, a dziś w gamedevie w Home Net Games, wskazuje na... Tak, znów, między innymi, na "The Art of Game Design".

Malik wspomniał o rzeczy, która właściwie cały czas przewijała się w moich rozmowach z deweloperami, wcześniejsi rozmówcy też zwracali na to uwagę - najlepiej czytać te książki w oryginalnych wydaniach. Dobitnie mówi też o tym Michał Staniszewski z firmy Plastic (Bound):

Piotr Iwanicki z Superhot Team (Superhot) ma bardzo zbliżoną opinię do Staniszewskiego. Poleca też „po prostu robić gry i się nie spinać za bardzo".

Książkę o której mówi Iwanicki można znaleźć online tutaj.

Polska, "łódzka szkoła tworzenia gier", jeżeli możemy ją tak nazwać, stawia na twórcze eksperymentowanie i nie trzymanie się książek? Jest to pewien wspólny mianownik obu deweloperów, którzy za swoje produkcje zgarnęli wszak pełno nagród. Od Paszportów Polityki po branżowe statuetki na Digital Dragons.

A co, jeżeli chcemy jednak mimo wszystko poczytać trochę usystematyzowanej teorii? Błażej Żywiczyński z 11bit (Frostpunk) zwraca uwagę na "Team Leadership in the Game Industry" Setha Spauldinga. Jego zdaniem to "fajna produkcyjnie książka, o rozwoju organizacji, od małej przez średnią, do dużej. Raczej dla indyków zatrudniających więcej niż 20 osób i mających producentów i leadow".

Premiera "Indie games. Podręcznika niezależnego twórcy gier" otwiera fajny temat do dyskusji. Ciekawe też, czy jest to początek większej serii Merlin Publishing, na przykład na wzór wydawnictwa Helion, czy raczej jednorazowe badanie rynku. Jeżeli nie, to mamy już kilka podpowiedzi, co mogłoby się u nas ukazać w następnej kolejności.

Paweł Olszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.