Piractwo na iPadzie okiem dewelopera

Piractwo na iPadzie okiem dewelopera25.08.2010 21:14
marcindmjqtx

Serwis PocketGamer przeprowadził wywiad z Vladimirem Rothem - założycielem studia Qwiboo, które stworzyło grę Aqua Globs HD, a teraz ujawniło ilu graczy używa jej pirackiej kopii.

Sama informacja brzmi szokująco - co najmniej 50% użytkowników używa nielegalnej kopii. Jak udało się określić tę wartość? To proste - tytuł używa OpenFeint, czyli aplikacji iOS, która umożliwia deweloperom gier łatwą implementację mechanizmów serwisu społecznościowego dla graczy. Okazało się, że w globalnej tablicy rekordów zarejestrowano dwa razy więcej wyników graczy niż sprzedano kopii gry.

Roth próbuje analizować, dlaczego ludzie w ogóle piracą tytuły na iPada. Dochodzi do wniosku, że to sprawa pieniędzy - większość gier (i aplikacji) to po prostu znane z iPhonów pozycje z podniesioną rozdzielczością, a nikt nie chce płacić dwa razy za to samo. Brzmi to trochę jak tłumaczenie biednych piratów, ale według mnie nie tędy droga. Roth zauważa przy okazji, że na iPhone Aqua Globs spiraciło nie więcej niż 5% użytkowników, bo na tyle szacuje się liczbę złamanych smartfonów, a tylko na takich da się uruchomić nielegalne kopie.

Tu tkwi, według mnie, sedno problemu. Apple nie było nigdy znane z otwartego sprzętu i systemów, ale z jakichś powodów zabrakło na iPadzie odpowiednich mechanizmów bezpieczeństwa. Uważam, że piractwo ma zasadniczo jeden podstawowy powód - ludzie nielegalnie kopiują gry, filmy i aplikacje bo mogą. Mniej ważna cena, ewentualna oszczędność, ważna możliwość. Bo o jakich oszczędnościach można mówić przy grze za 1,99$?

Roth kończy wywiad stwierdzeniem, że jako deweloperowi jest mu po prostu przykro, gdy widzi taką sytuację. Ale nie rozdziera szat, nie mówi o straconych potencjalnych pieniądzach. Wręcz przeciwnie - bardzo rozsądnie wskazuje, że piraci - gdyby nie mogli nielegalnie skopiować - produktu by po prostu nie kupili. Nie widzi też możliwości, by sam mógł coś na to poradzić, bo wprowadzenie ograniczeń do samej gry nie jest proste, a jeśli z powodu blokad uniemożliwi grę choćby nielicznym legalnym nabywcom, to klientów mu to nie przysporzy. Smutne, ale rzeczywiście najskuteczniejszą metodą jest zabezpieczenie samego hardwaru.

Tomasz Andruszkiewicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.