Pierwsza w Polsce klasa o profilu e-sportowym przetarła szlaki - we wrześniu w kraju pojawi się kilkanaście podobnych klas

Pierwsza w Polsce klasa o profilu e-sportowym przetarła szlaki - we wrześniu w kraju pojawi się kilkanaście podobnych klas03.02.2016 15:31
Patryk Fijałkowski

Ta pierwsza poszerzy z kolei swoją działalność i poza CS:GO zaoferuje treningi w League of Legends. Tymczasem w Warszawie działalność rozpoczyna liceum kreacji gier wideo.

W kwietniu zeszłego roku w mediach było głośno na temat pierwszej w Polsce klasie o profilu e-sportowym, która miała powstać w technikum w Kędzierzynie-Koźlu i uczyć nastolatków podstaw programowania, grafiki, korzystania z popularnych silników... i zawodowej gry w CS:GO. Minął niemal rok, a eskperymentalna klasa powinna mieć pierwsze pół roku nauki za sobą. Cisza w mediach mogła sugerować, że coś z całym planem poszło nie tak, ale na szczęście jest wręcz przeciwnie.

Adam Bugiel z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu donosi, że klasa wystartowała we wrześniu i już teraz można ocenić, że pomysł się sprawdził. - Klasa należy do najlepszych w szkole - mówi - zarówno pod względem nauki, jak i obecności oraz zachowania. Widać także postęp w umiejętnościach esportowych - pomimo zaledwie półrocznych treningów drużyny kwalifikują się do otwartych turniejów, m.in. ostatnio do VexTeriam Cup 2016 w Nowym Targu eliminacje internetowe przeszły aż dwie nasze drużyny.

Z pewnością duża w tym zasługa Kamila Tarki z Adversa Tarnów, który udziela treningów e-sportowych, mocno współpracując z klasą z Kędzierzyna-Koźla. Dobrze słyszeć, że wszystko idzie zgodnie z planem - szkoła przygotowuje pierwszą poważną imprezę gamingową w rodzimym mieście oraz planuje otwarcie kolejnej klasy we wrześniu, tym razem z dwoma tytułami do wyboru: CS:GO i League of Legends. Kadrę trenerską do tego drugiego mają już zapewnioną.

Ale sukces pierwszej w kraju klasy e-sportowej sięga znacznie dalej. Jak mówi Adam Bugiel: -Równolegle koordynujemy i wspieramy tworzenie się kolejnych klas esportowych w całej Polsce. Już w przyszłym roku szkolnym w całej Polsce pojawi się kilkanaście podobnych klas, którym już teraz udzielamy pomocy i wsparcia merytorycznego.

Gdzie pojawią się nowe klasy? Na tę informację będziemy musieli jeszcze poczekać, prawdopodobnie do okresu przed naborami (kwiecień/maj), niemniej dużym optymizmem napawają doniesienia o tak dynamicznym rozwoju kultury e-sportowej. Wygląda na to, że coraz więcej nastolatków dostanie szansę realizowania się w tej wciąż niszowej dziedzinie.

Jeśli jednak gracz idący do szkoły średniej nie jest fanem e-sportu, może zainteresować się otwarciem warszawskiego liceum ogólnokształcącego z programem Kreacji Gier. Niestety, będzie to kosztowny wybór. Czesne wynosi 12,5 tysiąca złotych rocznie płaconych w miesięcznych ratach po 1250 zł. Do tego dochodzi wpisowe - 1200 zł. Pieniądze to jednak nie wszystko - rekrutacja uwzględnia także rozmowę kwalifikacyjną z dyrektorem i nauczycielem wychowawcą, podczas której kandydat "będzie miał możliwość zaprezentowania siebie, swoich zainteresowań i planów na przyszłość, a także opowiedzieć o swojej motywacji przy wyborze szkoły".

No dobrze, ale co jeśli rodzice już zapłacą, a nastolatek przejdzie rekrutację? Nowootwarte liceum ma charakter szkoły publicznej i realizuje podstawę programową obowiązującą ogólnokształcące szkoły średnie. Do tego dochodzi oczywiście garść specjalistycznych przedmiotów - uczniowe nauczą się projektować gry planszowe i karciane, potem przejdą przez podstawy tworzenia gier wideo uwzględniające m.in. programowanie w C# i Unity, budowanie poziomów do przygotowanych przez prowadzącego gier, zajęcia z rysunków koncepcyjnych i grafiki komputerowej...

Pełny program znajdziecie tutaj. Zajęcia poprowadzą Kacper Kwiatkowski i Grzegorz Mazur związani z Vile Monarch a dawniej z 11 bit studios, Maciej Szcześnik, który pracował w Think First i CD Projekt (aktualnie programujący na Oculus Rifta) oraz reżyser Marek Brodzki. Ten ostatni może nie robić najlepszego wrażenia, biorąc pod uwagę fakt, że w krótkim portfolio ma ekranizację Wiedźmina, ale strona szkoły chwali się, że współpracował z Adrzejem Wajdą, Krzysztofem Zanussim i Stevenem Spielbergiem. Tak czy inaczej - czy tylko ja mam wrażenie, że kadra póki co nie powala rozmachem? Chciałoby się więcej znanych nazwisk, bo w końcu na co ma iść to niemałe czesne?

Może na sprzęt? Uczniowe mają tworzyć z wykładowcami Warszawskiej Szkoły Filmowej (bo to oni otwierają liceum) gry z wykorzystaniem takich technologii jak Oculus Rift, kamery sterooskopowe oraz kombinezony do sesji motion-capture. Sam program nauczania powstaje w oparciu o doświadczenie wyniesione z prowadzenia kierunku tworzenia gier na wspomnianej wyżej uczelni.

Jeśli jednak program lub - pewnie prędzej - cena odstraszają od liceum kreacji gier w Warszawie, wciąż warto zaczekać kilka miesięcy, by dowiedzieć się, które szkoły poszły za przykładem technikum z Kędzierzyna-Koźla i postanowiły otworzyć klasy o profilu e-sportowym czy ogólnie związanym z tworzeniem gier. Niesamowita wydaje się wizja, że młodzi gracze - być może szybciej niż myślimy - będą mogli przebierać w opcjach rozwoju pod kątem swoim zainteresowań, zamiast skazywać się na jedną, dostępną placówkę.

Wygląda na to, że polska oświata coraz lepiej zdaje sobie sprawę, że jesteśmy dobrzy w e-sporcie i jeszcze lepsi w robieniu gier. Zresztą, nie tylko oświata - w końcu to CD Projekt RED dostał Paszport Polityki w kategorii Kreator Kultury. Dobrze widzieć, że kraj powoli docenia i inwestuje w to, w czym błyszczymy.

[źródło: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu, Liceum Kreacji Gier]

Patryk Fijałkowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.