Oculusie, robisz to źle! Nie psuj wirtualnej rzeczywistości już na starcie

Oculusie, robisz to źle! Nie psuj wirtualnej rzeczywistości już na starcie05.04.2016 12:03
Bartosz Stodolny

Może Oculus Rift i VR w ogóle to fajna sprawa, ale praktyki producenta gogli pokazują, że ktoś tu nie traktuje graczy poważnie.

Rift to po angielsku „rozpadlina”, ewentualnie „rozszczepiać” i słowa te świetnie pasują do tego sprzętu. Jak tak dalej pójdzie, to niebawem z pecetami stanie się to, co z konsolami – aby pograć ze znajomymi będziemy musieli mieć dokładnie tę samą platformę, co oni. O co chodzi? Otóż razem z Riftem działa też cała usługa Oculus Home, która umożliwia wspólną zabawę z innymi posiadaczami gogli i kupowanie gier.

Jak sama nazwa wskazuje, Oculus Home działa tylko z goglami od tego producenta i tu zaczynają się schody. Jeśli nasz znajomy ma na przykład HTC Vive i chce z nami pograć, to nie będzie mógł tego zrobić. Platforma Palmera Luckey’a jest zamkniętym systemem i nie współpracuje z konkurencyjnymi rozwiązaniami, a całość wypłynęła przy okazji patcha do Project Cars.

Okazało się bowiem, że po aktualizacji posiadacze Rifta i Vive’a nie mogą wspólnie się bawić właśnie dlatego, że Steam i Home to oddzielne platformy, które nie „dogadują się” ze sobą. Potwierdził to na forum Project Cars Stephen Viljoen z odpowiedzialnego za grę Slightly Mad Studios:

Z jednej strony nie powinno to dziwić, bo Project Cars na Steamie korzysta z serwerów Valve i Steamworks, ciężko zatem, żeby oddzielna platforma była z tym kompatybilna. Tylko czy nie można tego było rozwiązać inaczej? Mam na Originie kilka gier, które uruchamiają się przez Steama czy uPlay. To naprawdę takie problematyczne? Rozumiem, że producenci chcą skłonić klientów do korzystania z kompleksowych rozwiązań choćby dlatego, że takie coś ułatwia wsparcie techniczne. Tylko na litość, czy się to komuś podoba, czy nie, Steam to największa platforma cyfrowej dystrybucji na świecie, a jednocześnie ogromna baza graczy. Nie można tak po prostu jej ignorować.

Okej, ktoś powie, że można olać Oculus Home i kupić grę na Steamie, bo Valve nie zamyka się na konkurencyjne sprzęty i wspiera wszystkie gogle. Problem w tym, że wspomniana łatka naprawia dużo błędów, które Project Cars miał z obsługą wirtualnej rzeczywistości, a na razie dostępna jest tylko w sklepie Oculusa i nie wiadomo, kiedy pojawi się na Steamie.

Project CARS™ Oculus Rift DK2 Online Gameplay

Poza tym to wszystko nie ogranicza się jedynie do Project Cars. Pecety od zawsze były otwartą platformą. Nie miał znaczenia sprzęt, liczyło się tylko granie. Teraz natomiast całość naprawdę zaczyna przypominać konsole. Według niektórych Microsoft próbuje stworzyć zamknięty ekosystem z pomocą Universal Windows Platform. Teraz podobnie robi Oculus tworząc Home. Naprawdę nie tędy droga, szczególnie że są przypadki, w których wspólne granie na konkurencyjnych platformach jest możliwe, jak choćby w przypadku Rocket League na PC i PS4, zatem się da.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.