Obsidian ma się kiepsko, Metacritic go dobiło

Obsidian ma się kiepsko, Metacritic go dobiło15.03.2012 17:39
marcindmjqtx

Polegacie na Metacritic? Patrząc po komentarzach, widzę, że tak. Wydawcy też i niestety trochę za bardzo. Dla twórców z Obsidian jeden punkcik na Metacritic znaczył bardzo dużo.

Studio Obsidian znane jest z tego, że ich gry (RPG) urzekają często fabułą, zadaniami, światem czy dialogami, ale są niedopracowane technicznie. Tak było z Fallout: New Vegas. Gracze jednak potrafią wybaczyć, by móc zanurzyć się w ciekawą przygodę. Tak, grałem w Alpha Protocol i podobało mi się.

Chris Avellone, projektant gier, został zapytany przez fana na Twitterze, czy studio zarobiło na Fallout: New Vegas. Okazuje się, że zapłata od wydawcy ograniczyła się do pensji, bez zysków ze sprzedaży. Przewidziano specjalną premię, ale tylko wtedy, gdy średnia ocen gry na Metacritic przekroczy 85 punktów. No i...

Takie umowy na linii producent-wydawca nie są niczym nowym, ale naprawdę szkoda, że Metacritic stanowi tu tak ostateczną wyrocznię. W końcu to tylko suma subiektywnych ocen rozmaitych recenzentów przeliczana według nieznanego algorytmu.

Osobiście uważam, że Metacritic niczego nie ułatwia - skala 1-100 nie jest wcale dokładniejsza, a raczej rozmywa ocenę. Nawet 10 to często za dużo...

W czym gorsza jest gra oceniona na 84 punkty od tej na 85? Czy taka ocena wynika faktycznie z tekstu recenzji, czy to raczej fantazja recenzenta, że jednej daje 88, drugiej 86. W dodatku gra na 85 z serwisu X wcale nie jest równa tej na 85 z serwisu Y - jak więc na czymś tak nietrwałym można opierać premię, od której często zależy byt pracowników i ich rodzin. Mogli darować im ten jeden punkt - gra miała wiele bardzo dobrych recenzji. Jak Wam się wydaje?

I wreszcie - czy można twór kultury sprowadzać do pustych liczb? Nie oszukujmy się, wiele osób patrzy tylko na cyferki na MC, nie czyta recenzji. Metacritic jest dobre, ale tylko do szybkiego zorientowania się, co ciekawego wyszło ostatnio. Ale w życiu nie wybrałbym gry A, a nie B, bo ta pierwsza ma punkt więcej. Wiem, mam idealistyczne podejście.

Lepiej (acz nie idealnie) chyba oprzeć się przy decydowaniu o premii na słupkach sprzedaży - tam wynik jest bardziej wymierny. Pozostaje problem dobrych i ambitnych gier, które się jednak nie sprzedają - tu już w gestii wydawcy leży oszacowanie szans na rynku i wymyślenie poprzeczki, którą tytuł może realnie przeskoczyć. By potem nie było rozczarowania, że skomplikowany RPG nie sprzedaje się tak jak FPS.

Wczoraj w sieci pojawiły się plotki, że firma Obsidian musiała skasować nieznany projekt na nową generację konsol oraz zwolnić ok. 20-30 osób - część pracującą nad South Park: The Game. Zwolnienia potwierdzone zostały wypowiedziami pracowników w serwisach społecznościowych - np. programisty Michaela Bosleya na Google+:

Obsidian zwolnił dziś kilka osób. Ja nadal pracuję, ale to smutne (choć to część tej branży), że widzi się tylu dobrych ludzi na bruku. Mam nadzieję, że mimo tego wszystkie siły zainwestują w South Park: The Game i wyjdzie dobra i dochodowa gra.

Paweł Kamiński

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.