„Niech każdy będzie twórcą” - Tim Sweeney o przyszłości gamedevu i wirtualnej rzeczywistości

„Niech każdy będzie twórcą” - Tim Sweeney o przyszłości gamedevu i wirtualnej rzeczywistości13.04.2017 19:54
Bartosz Stodolny

Skoro YouTube ze wszystkich zrobił filmowców a Instagram fotografów, niech każdy gracz będzie też deweloperem.

Podczas tegorocznej Games Developers Conference James Batchelor z serwisu gamesindustry.biz miał okazję porozmawiać dłuższą chwilę z Timem Sweeneyem. Z artykułu możemy dowiedzieć się, dlaczego szef Epic Games ratuje lasy w Północnej Karolinie oraz przeczytać o współpracy z firmami niezwiązanymi z branżą grową. Jednak z naszego punktu widzenia ciekawie brzmią słowa o tym, w jakim kierunku pójdzie tworzenie gier:

Dalej porównuje wszystko do YouTube’a i Instagrama oraz dodaje, że przeniesienie tworzenia zawartości w grach z dewelopera na odbiorcę jest naturalną koleją rzeczy:

W tym kontekście poruszył też temat wirtualnej rzeczywistości, jej najbliższej przyszłości i tego, jak ważne są otwarte platformy. Nie jest tajemnicą, że Sweeney nie pała miłością do Universal Windows Platform, bo – jak sam mówi – „Microsoft chce zmienić dzisiejszy otwarty ekosystem na PC w zamknięty, kontrolowany przez nich monopol”. Mało tego, uważa nawet, że gigant specjalnie będzie utrudniał życie Valve i Steamowi. Dlatego podkreśla, że Epic postanowił oferować Unreal Engine za darmo, pobierając jedynie 5% prowizji od przychodów, jeśli studio zdecyduje się sprzedawać stworzoną na nim grę.

Z tego samego powodu Robo Recall, VR-owy FPS od Epic Games, przez jakiś czas był nie tylko dostępny za darmo, ale od momentu premiery ma dostępne narzędzia modderskie a kod źródłowy może pobrać każdy, by potem zrobić z nim co chce.

Z częścią się zgadzam, szczególnie w kwestii wirtualnej rzeczywistości, ale czy to na pewno dobry pomysł, aby każdy dodawał coś od siebie do stworzonej przez kogoś innego gry i na tym opierała się większość tego, co ma ona do zaoferowania? Bo YouTube nie zrobił filmowca z każdego i wielu użytkowników jest tylko odbiorcami treści. Mało tego, mimo iż jest tam sporo wartościowych materiałów, to aby się do nich dostać, trzeba przepłynąć ocean miernoty.

Robo Recall - Shooty Shooty Gun Hands

Trochę śmiesznie brzmią też piękne (i słuszne!) słowa o otwartości zarówno platform jak i oprogramowania w kontekście tego, że Robo Recall jest oculusowym exclusivem, którego na Vive można odpalić tylko z pomocą modów.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.