Naukowcy radzą: spacer zamiast grania

Naukowcy radzą: spacer zamiast grania31.08.2010 23:27
marcindmjqtx

Gry ponoć nie najlepiej wpływają na koncentracje. Ciągłe stymulowanie mózgu do pracy rozprasza go i męczy, co w rezultacie zamiast poprawiać przyswajanie wiedzy - utrudnia go. Tak, tak. Potwierdziło się to, o czym starsi ludzie powtarzali nam od zawsze. Zamiast relaksującej partyjki w Tekkena, czy Call of Duty: Modern Warfare 2 lepiej wybrać się na spacer.

Do tak odkrywczego wniosku amerykańscy naukowcy doszli obserwując szczury (a jakże!). Okazuje się, że te małe gryzonie, gdy poddawane są nowym doświadczeniom takim jak eksploracja nieznanych terenów lepiej radzą sobie z przeszkodami po krótkiej przerwie. Te kilka chwil pozwala ich mózgom na przyswojenie sobie wiedzy, którą przed chwilą zdobyły i wymyślenie sposobów, jak lepiej radzić sobie z napotkanymi problemami. Te doświadczenie do świata ludzi w prosty sposób przenosi Loren Frank, asystent profesora psychologii na wspomnianym uniwersytecie, specjalizujący się w badaniach nad procesem nauki i zapamiętywania przez człowieka:

Z niemal całkowitą pewnością można stwierdzić, że czas przestoju pozwala mózgowi na ponowne przeanalizowanie zdobytych doświadczeń, utrwalenie ich i zamienienie w permanentne długoterminowe wspomnienie. Sam muszę się przyznać, że w wolnych chwilach od pracy, czy też w środkach komunikacji miejskiej chętnie sięgam po wszelkiego rodzaju elektroniczne urządzenia. Po to choćby by sprawdzić pocztę, zagrać szybką partyjkę w Tetrisa na komórce, czy przesłuchać dla relaksu jednego, czy dwóch utworów na MP4. Okazuje się, że w moim przyzwyczajeniu nie jestem sam. Flurry, amerykańska firma zajmująca się śledzeniem aplikacji otwieranych na mobilnych urządzeniach, obliczyła, że średnia długość grania w gry przeznaczone telefonom komórkowym wynosi koło 6, 2 minuty. O tak zwanych zapełniaczach czasu mówi Sebastien de Halleux, jeden z założycieli studia PlayFish, dewelopera zajmującego się tworzeniem takich właśnie produkcji na telefony komórkowe i Facebooka:

Zamiast krótkich relaksujących przerw, jak poświęcenie dwóch godzin na lunch, mamy mnóstwo mikro-momentów. My przetworzyliśmy doświadczenia z grami by pasowały do tych mikro-momentów. Jak ważne są te mikro-momenty w dzisiejszych czasach niech świadczy fakt, że PlayFish wykupione zostało przez EA, za około 300 milionów dolarów.

Jeżeli mimo wszystko wciąż nie wierzycie we wnioski naukowców, spróbujcie przypomnieć sobie te wszystkie uciążliwe, nie dające się przejść, etapy w grach. Po odłożeniu pada i powróceniu do tego momentu po nawet kilku godzinach przerwy często okazywało się, że etap ten nie sprawiał już większych trudności i można było go przejść już za pierwszym lub drugim razem, prawda? Wyobraźcie teraz sobie, że bardzo podobnie jest z nauką.

Wojciech Prokopowicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.