Na kłopoty Pantera

Na kłopoty Pantera18.11.2003 08:00
marcindmjqtx

Kot do specjalnych po(m)ruczeń

Na kłopoty Pantera

Kot do specjalnych po(m)ruczeń

„Na kłopoty Pantera”

Kot do specjalnych po(m)ruczeń

Bohater naszych czasów ma różowe futerko, sylwetkę anorektyczki i głos Cezarego Pazury. Zna miejsca o największym stężeniu filozofów oraz zawartość alkoholu we krwi statystycznego filozofa. Czego nie wie? Co to strach.

Różowa Pantera była już bohaterką kreskówek, komedii kryminalnych z inspektorem Clouseau, słynnego koncertu trzech tytanów gitary w pewną piątkową noc w San Francisco, patronką morderczego koktajlu alkoholowego, była w końcu i bohaterką gier komputerowych. „Na kłopoty Pantera” jest bowiem następcą sporego przeboju skierowanego na rynek oprogramowania dla dzieci.

Podobnie jak poprzednia gra w cyklu tak i ta jest prostą przygodówką, z którą żadne dziecko nie powinno mieć najmniejszych problemów. A gdyby miało, zawsze może poprosić program o podpowiedź (żaden wstyd, mnie też się zdarzyło).

Misja bardzo specjalna

Zagadki są bardzo proste. To dobrze - bałem się bowiem, że twórcy „Pantery” mogli ulec zwodniczej i jakże powszechnej w tego typu produktach pokusie zawyżenia poziomu trudności. A przecież nic tak nie zniechęca dziecka jak frustrująco trudna łamigłówka.

Różowa Pantera jest agentem specjalnym. Bardzo specjalnym. Tym razem ma za zadanie pilnować, by letnie wakacje najwybitniejszych dzieci z całego świata były specjalnie udane. Gdyby owym nadinteligentnym, nadzwyczaj światłym i uzdolnionym, a także - co się szybko okaże - nadzwyczaj rozwydrzonym szczeniakom spadł włos z głowy albo gdyby okazywały niezadowolenie, losy świata byłyby bardzo niepewne. Pewny - i niewesoły - byłby za to los Różowej Pantery.

Różowa bardzo się więc stara. A że dzieciaki pochodzą z różnych stron świata, jest zmuszona do ekskursji po Anglii, Australii, Bhutanie, Chinach, Egipcie i Indiach. Na szczęście profesor von Główke wyposażył bohaterkę w CAP-a, czyli Cyfrowego Asystenta Pantery. Jest to podręczny komputerek będący „połączeniem przewodnika turystycznego, podręcznika historii oraz poradnika savoir-vivre'u”. Dzięki niemu Różowa może dowiedzieć się wiele o kulturach, z którymi się styka: o sztuce i rozrywce, jedzeniu, stylu ubierania się, historii, przyrodzie, ludziach, języku i religiach.

Nie tylko misie koala

Raporty CAP-a są często ciekawie ilustrowane, a ich przystępny język nie powinien odstraszać dzieci. Merytorycznie są przygotowane bardzo dobrze - mówi się tu na przykład wprost, że Tybet jest okupowany i gnębiony przez Chiny. Na taką szczerość nie stać dziś każdego - patrz większość polityków.

Raporty obfitują w liczne ciekawostki. Ujął mnie szczególnie opis Australijczyków: „Ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu jest [też] picie alkoholu. Australijczycy spożywają najwięcej alkoholu na 1 mieszkańca na całym świecie. Australia ma również najwięcej filozofów na 1 mieszkańca na świecie!”. Cóż za paralela!

„Na kłopoty Pantera” dobrze się sprawdza jako przyjazny program edukacyjny, sympatycznie też wypada jako gra. Konwencja kreskówki jest tu jak najbardziej na miejscu - szkoda tylko, że program nachalnie domaga się otwierania w najniższej możliwej rozdzielczości i przy zaledwie 256 kolorach. Tylko wtedy można grać nie w okienku, lecz na całym ekranie. Problem w tym, że komputer zapamiętuje ustawienia grafiki po wyjściu z gry. Na pulpicie nie widać więc nawet paska narzędzi i jedyne, co można zrobić, to potraktować komputer przez „Alt+F4”. Zgroza.

Śledziony fruwają w powietrzu

Obrazki są jednak ładne, gra - sprawdziłem - podoba się dzieciom. Jest w niej sporo humoru, czasami dość odważnego. Bywa, że ktoś śpiewa edukacyjno-rozrywkową piosenkę, skądinąd na niezłych, swingujących podkładach jazzowych lub w konwencji ostrego rhythm'n'bluesa. W piosence o mumifikacji widzimy fruwające w powietrzu jelita i śledziony, które natchniony egipski mumifikator z pasją usuwa z oprawianego delikwenta. Proszę się jednak nie zrażać. Brzmi to, co prawda, dziwnie, gdy się o tym czyta, ale twórcy gry znają granicę żartu.

Poza tym mile zaskoczył mnie Cezary Pazura użyczający głosu Różowej. Nie ukrywam, byłem uprzedzony, ale aktor dobrze dał sobie radę. Nie szarżował, wypadł całkiem przekonująco.

Dzieciakom na pewno się spodoba.

Olaf Szewczyk

Olaf Szewczyk

Na kłopoty Pantera Producent: Wanderlust Interactive / MGM Dystrybucja: CD-Projekt Cena: 79,90 zł Minimalne wymagania: PC 486 DX2/66, 16 MB RAM, karta dźwiękowa kompatybilna z SoundBlaster, Windows 95, CD-ROM x 2, myszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.