Molyneux - dema zabijają gry

Molyneux - dema zabijają gry30.09.2009 01:38
marcindmjqtx

Peter Molyneux uważa, że wypuszczanie wersji demonstracyjnych gier bardzo szkodzi rozgrywce. Zanim jednak zaczniecie go wyklinać, czytajcie dalej.

Nienawidzę dem i uważam, że są one zabójcze dla związanego z grą doświadczenia. Przez wiele lat tworzyłem dema i albo całkiem psuły grę, dawały graczom zbyt dużo, albo ich dezorientowały, więc uznałem, że powinniśmy dać pierwsze 45 minut gry za darmo, a zanim dotrzecie do Bowerstone pojawi się komunikat "Jeśli chcesz kontynuować, wciśnij ten przycisk, ale jeśli chcesz kupić resztę gry, wciśnij to". Więc ludzie, którzy są zainteresowani, ale nie chcą od razu kupić pełnej wersji, mogą sobie jeszcze pograć, a ludzie, którym się spodoba, mogą kupić pełną grę, nie tracąc doświadczenia ani złota.Zgodzę się, że rozdawanie za darmo początku gry, jak zrobił to sam Molyneux w przypadku epizodycznego wydania Fable 2, to bardzo dobry pomysł i powinien być stosowany częściej. Tylko dlaczego właściwie upierać się, że nie jest to już demo? W końcu nie jest to pierwsza gra, gdzie demo składało się właśnie z początkowej części gry, a zapisy gry można było przenieść do pełnej wersji. Poza tym przecież nie w każdej grze da się wyodrębnić "pierwsze 45 minut", szczególnie jeśli gra jest nieliniowa i pozwala nam do woli zwiedzać świat.

Osobiście zawsze uważałem, że idealnie każda gra powinna mieć demo, pozwalające wypróbować ją przed zakupem, czy to w postaci początku gry, czy stworzonych specjalnie poziomów (choć tu nie wiadomo do końca, na ile będą one reprezentatywne dla samej gry). Pisaliśmy już jednak kiedyś o badaniach, które wskazują, że dema o dziwo rzeczywiście mogą mieć negatywny wpływ na sprzedaż gry.

Co do Molyneux, to wygląda na to, że odkrył genialny i nowatorski model biznesowy - przydałaby się dla niego jakaś fajna nowa nazwa - co powiecie na "shareware"?

[via Edge]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.