Might and Magic VII - najlepszy RPG w historii gier

Might and Magic VII - najlepszy RPG w historii gier10.05.2010 13:40
marcindmjqtx

Serwis technologie.gazeta.pl rozpoczął cykl "10 lat temu", w którym przybliża polskie komputerowo-elektroniczne realia sprzed dekady. W pierwszym odcinku w tematyce gamingowej o pewnym cRPGu i prasowych echach prezentacji koncepcji X-Boksa na GDC 2000.

Wbrew tytułowi nie chodzi o M&M7, które w maju 2000 roku takim hasłem reklamowano. W artykule czytamy:

[12 kwietnia] wyszła polska wersja Planescape: Torment, stworzona przez Black Isle Studios, a spolszczona przez CD Projekt. Powiem tyle - to najważniejsza gra tamtego czasu (...) 800 tysięcy słów oryginalnych dialogów, unikalni, rozpoznawalni bohaterowie, nowatorstwo podejścia (choćby nieśmiertelność głównej postaci, dzieki której nikt nie przejmował się zbieraniem plusów do statystyk), scenariusz osnuty na filozofocznych problemach - to wszystko sprawiło, że do dzisiaj wciąż się o Tormencie mówi i traktuje niczym wzorzec metra z Sevres dla komputerowych gier fabularnych. Kto nie grał w maju w Planescape, nie znał się na cRPGach. Gra miała świetne recenzje - CD Action 9,5/10, Click! 5/6, Gry Komputerowe 90%, Machina 4,5/5, Reset 9,5/10. Obok laurki dla Planescape: Torment artykuł przypomina, jak czasopismo "Gry Komputerowe" zareagowało na prezentację koncepcji X-Box: oprócz potraktowania konsoli jak komputera i zachwytu nad procesorem czy milionami wielokątów, Black Mail był zbulwersowany niekompatybilnością gier z PC:

Teraz najważniejsze. X-Box nie będzie kompatybilny z PC. Gra z Peceta - NIE! Konwersja - kto wie? Zadziwiające, czyż nie? Bebechy niby te same, ale reszta... Obecnie możliwości techniczne X-Boxa są naprawdę oszałamiające, ale w ciągu 18 miesięcy powinny się znaleźć na rynku karty nVidii z nowym chipsetem, a wówczas dojdzie jeszcze jedno pytanie. Czy warto? Microsoft nie pokazało na GDC 2000 urządzenia, tylko wielki X, kilka filmików i podało garść technicznych parametrów - na prototyp było jeszcze za wcześnie, konsolę planowano na zimę 2001, ale firma chciała zapewne odpowiedzieć na marcową premierę PS2 w Japonii. Z perspektywy czasu widać, że brak kompatybilności z PC zaszkodził raczej komputerom.

A Wy w co i na jakiej platformie graliście w maju 2000?

Tomasz Andruszkiewicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.