Kolejna batalia o skrzynki z losowo generowaną zawartością

Kolejna batalia o skrzynki z losowo generowaną zawartością20.01.2020 14:30
Bartosz Witoszka

Tym razem do zakazania hazardu w grach wideo nawołuje brytyjska służba zdrowia.

Od premiery Battlefronta 2 temat skrzynek z łupem wraca regularnie, a kolejni twórcy próbują znaleźć lepsze – w domyśle bardziej przejrzyste – metody na dodatkową monetyzację swoich gier. Sprawą wielokrotnie zajmowali się politycy, a rządy niektórych państw wręcz całkowicie zakazały lootboksów w trosce o zdrowie i portfele obywateli, a zwłaszcza dzieci, które są szczególnie narażone na szkodliwy wpływ losowości.

Jedną z organizacji zatroskanych o zdrowie tych najmłodszych graczy jest brytyjska służba zdrowia, na której stronie opublikowano raport nawołujący do całkowitego zakazania tego typu praktyk. Zdaniem Claire Murdoch, dyrektor do spraw zdrowia psychicznego, skrzynki z łupem mogą popchnąć osoby podatne w szpony hazardu i w konsekwencji doprowadzić do uzależnienia.

W raporcie mowa również o pokazywaniu procentowej szansy na wypadnięcie konkretnego przedmiotu, co w niektórych grach (choćby Apex Legends) zostało już zastosowane. Do tego bardzo słuszny postulat o uświadamianiu rodziców i stosowanie odpowiednich oznaczeń na pudełkach z grą tak, by kupujący był w pełni świadomy.

W leczeniu i diagnozowaniu różnych form uzależnień od hazardu ma pomóc czternaście nowych klinik otwartych na terenie Wielkiej Brytanii przez NHS (National Health Service) oraz 2,3 miliarda funtów, które zostaną przeznaczona na leczenie osób, wymagających kompleksowej opieki.

Choć temat wraca jak bumerang, to deweloperzy dalej nie potrafią poradzić sobie ze skrzynkami z łupem. Jakiś czas temu pisałem o studiu Psyonix, które w Rocket League zastąpiło lootboksy schematami, ale podniosło jednocześnie cenę przedmiotów w sklepie wewnątrz gry. Z kolei nowe Call of Duty w ogóle nie posiada skrzyneczek, ale nadrabia za to agresywnym systemem mikropłatności – o zegarku pokazującym liczbę zgonów przeczytacie tutaj.

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.