Intel prezentuje Project Alloy - gogle, które mają uwolnić wirtualną rzeczywistość od kabli

Intel prezentuje Project Alloy - gogle, które mają uwolnić wirtualną rzeczywistość od kabli17.08.2016 15:09
Bartosz Stodolny

To na razie, jak sama nazwa wskazuje, tylko projekt i nawet producent przyznaje, że droga przed nim jeszcze długa. Dobrze jednak wiedzieć, że ktoś myśli o odpięciu wirtualnej rzeczywistości od komputerów, konsol i kontrolerów.

Kiedy testowałem HTC Vive miałem do zestawu kilka zastrzeżeń, a jednym z nich był fakt, że wiszące z tyłu głowy kable łączące gogle z komputerem trochę przeszkadzają w odbiorze całości. Wiadomo, że obecna technologia nie pozwala na bezprzewodowy przesył obrazu w jakości umożliwiającej komfortowe korzystanie ze sprzętu VR, ale fajnie byłoby uwolnić się od tej plątaniny i w pełni zanurzyć w świat gry bez martwienia o potknięcie, czy wyrwanie czegoś.

ZOTAC VR Backpack PC Virtual Reality Untethered

Producenci różnie próbują poradzić sobie z tym problemem. AMD zaprezentowało jakiś czas temu gogle Sulon Q z wbudowanym w siebie komputerem zdolnym „udźwignąć” VR. Inni zamiast projektować swoje zestawy wirtualnej rzeczywistości oferują komputery w formie plecaków, dzięki czemu nie trzeba przejmować się zamknięciem dużej mocy obliczeniowej w czymś, co normalny człowiek założy na głowę.

Niezależnie od tego pozostaje jeszcze jedna kwestia. Jeśli chcemy, aby gogle rozpoznawały nasze położenie w przestrzeni musimy rozmieścić w pomieszczeniu specjalne czujniki. Vive potrafi to od swojej premiery, Oculus wprowadzi tę funkcję na szerszą skalę razem z pojawieniem się w sprzedaży kontrolerów Touch. Problem w tym, że nadal nas to ogranicza. A co, gdyby gogle nie dość, że były wolne od kabli, to jeszcze same rozpoznawały otoczenie?

Powiedział Brian Krzanich, prezes Intela, podczas prezentacji Project Alloy w San Francisco. A czym jest tajemniczy projekt? Otóż są to gogle, które spokojnie można określić mianem „wszystko w jednym”. Nie dość, że zawierają w sobie podzespoły, dzięki którym nie muszą być podłączone do peceta (albo konsoli, jak PlayStation VR), to jeszcze, dzięki zainstalowaniu w nich dwóch intelowskich kamer RealSense, nie wymagają rozstawiania czujników ruchu.

Intel announces untethered VR with Project Alloy (CNET News)

Zastosowanie kamer ma jeszcze jedną zaletę – pozwala wyeliminować konieczność używania kontrolerów, bo RealSense potrafi „przenieść” elementy otoczenia, w tym ręce gracza, do wirtualnego świata. Innymi słowy, dzięki Project Alloy da się osiągnąć imersję niespotykaną dotąd w grach przeznaczonych na wirtualną rzeczywistość eliminując przy tym dodatkowe akcesoria.

To wszystko nie oznacza jednak, że ulice zapełnią się nagle ludźmi chodzącymi w goglach i grającymi w jakąś odmianę Pokemon Go. Choć w sumie właśnie do tego ten sprzęt by się nadał. Przynajmniej na razie, bo nie ma mowy, aby zmieścić w tak małym urządzeniu podzespoły o mocy obliczeniowej pozwalającej uruchomić bardziej rozbudowane gry, jednocześnie zapewniając odpowiedni czas pracy na baterii i komfort termiczny dla użytkownika.

Nie zmienia to faktu, że Intel pokazał w jakim kierunku powinna zmierzać wirtualna rzeczywistość, by bardziej się rozpowszechnić. Mało tego, dzięki Project Alloy prawdziwa rzeczywistość może zagościć w tej wirtualnej, bo zamontowane w goglach kamery potrafią odwzorować nie tylko otoczenie, ale też obecne w nim przedmioty.

Na razie pozostaje nam czekać. Producent zapowiedział, że udostępni odpowiednie API każdemu zainteresowanemu, tak że niewykluczone, iż niebawem ujrzymy pierwsze – na razie proste – rozwiązania. Na przykład coś pokroju Samsung Gear VR i innych mobilnych gogli, ale z rozpoznawaniem otoczenia.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.