Gry już nie tylko zabijają, ale też tworzą młodocianych cyberprzestępców

Gry już nie tylko zabijają, ale też tworzą młodocianych cyberprzestępców25.04.2017 14:19
Bartosz Stodolny

Ciekawe, kiedy ktoś zacznie obwiniać nasze hobby o efekt cieplarniany?

Ile razy już to słyszeliśmy? Sprawca strzelaniny w szkole podstawowej grał w Counter-Strike’a! Gry są przyczyną rosnącej agresji wśród nastolatków! Nawet Anders Breivik grał w Call of Duty. Gry wideo powszechnie obwinia się o całe zło tego świata. Szczegół, że wszyscy ci ludzie pili też Coca-Colę, mieli konta na Facebooku i oglądali seriale na Netfliksie. To gry zabijają! A niektóre skłaniają do czczenia Szatana.

Próby bronienia naszego hobby i wszczynania rabanu ilekroć ktoś powie coś takiego, jak w akapicie wyżej, nie mają większego sensu. Raz, że osób o takim punkcie widzenia i tak nie przekonamy. Dwa – wszystkie możliwe, profesjonalnie przeprowadzone badania przeczą tej teorii. Podobnie jak informacje płynące z rynku, bo graczy ciągle przybywa. Po prostu, tak jak dawniej komiksy i kreskówki, gry wideo stały się wygodnym chłopcem do bicia. A to pokazuje, że wszyscy obrońcy moralności wszelakiej są w mniejszości, choć bardzo głośnej, i sprawdza się tu powiedzenie: „Jest was stu, a krzyczycie jak milion”.

To nie będzie jednak notka o kolejnej masakrze w szkole, bo tym razem gry wideo zostały obarczone winą za zupełnie inną formę przestępczości. CNBC podaje, że brytyjska Agencja ds. Przestępczości (NCA) przygotowała raport, z którego wynika, iż młodzi ludzie zostają cyberprzestępcami przez łatwy dostęp do stron z modami i cheatami do gier.

Raport stworzono na podstawie rozmów między przedstawicielami NCA i młodocianymi przestępcami w Wielkiej Brytanii, a główną motywacją kierującą tymi drugimi jest chęć wykazania się i sprostania wyzwaniu. Poza grami wideo, kolejnym powodem rosnącej cyberprzestępczości jest bezproblemowy dostęp do internetowych samouczków, które krok po kroku prowadzą młodego adepta sztuki hakerskiej.

Z częścią dotyczącą motywacji i samouczków nawet się zgodzę, bo faktycznie wystarczy krótkie szukanie w Google’u, żeby znaleźć informacje dotyczące podstaw korzystania z, na przykład, trojanów, ale nie rozumiem, w jaki sposób połączono wzrost młodocianej cyberprzestępczości z modami i cheatami.

Domyślam się, że – podobnie jak w przypadku strzelanin – młodzi ludzie zamieszani w to wszystko po prostu odwiedzali również takie strony. Jeśli masz wiedzę odnośnie hakowania (albo wiesz, jak ją nabyć), to jesteś raczej świadomym użytkownikiem komputera i nic dziwnego, że ściągasz modyfikacje do gier albo od czasu do czasu jakiegoś trainera.

The Best Mods of 2016 - Fallout 4 Mods (PC/Xbox One)

Rozwiązaniem problemu ma być natomiast danie tym wszystkim ludziom pracy w branży informatycznej albo po prostu przy tworzeniu gier. Wtedy, zgodnie ze słowami NCA, będą czuć się spełnieni i zasłużą na szacunek, którego tak bardzo pragną. W pewnym sensie tak, ale szkoda, że państwo z rzeczonej agencji nie zapoznali się najpierw z historiami uzdolnionych modderów, którym zaczęto płacić za ich pracę, właśnie dlatego, że najpierw wykazali się swoimi umiejętnościami.

Ataki w cyberprzestrzeni to ciągle rosnące zagrożenie, które dotyka coraz więcej z nas. Kaspersky Lab podaje, że jeden na dziesięciu Brytyjczyków w wieku 16 – 19 lat miał kontakt z kimś, kto jest zamieszany w internetowe przestępstwa, a 35% z nich zaimponowałoby, gdyby znajomy włamał się na stronę banku.

Spora | Most Sophisticated Ransomware?

Ale łączyć z tym wszystkim odwiedzanie stron z modami czy nawet cheatami to spora nadinterpretacja. Jestem regularnym gościem na Nexusie, a w wielu przypadkach folder z modami jest u mnie większy, niż katalogi samej gry, ale jakoś nigdy nie przyszło mi do głowy włamywać się do cudzych komputerów.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.