Gry free to play. Kosztują nas miliardy

Gry free to play. Kosztują nas miliardy10.08.2022 20:11
Coin Master
Źródło zdjęć: © Coin Master

Gry free to play w swoich założeniach pozwalają na zabawę za darmo. Niestety, często daleko im do darmowych produkcji. O ile faktycznie da się w nie grać bez wydawania pieniędzy, o tyle często nie ma to nic wspólnego z czerpaniem przyjemności.

Gry free to play zazwyczaj nie są zbyt fascynującymi produkcjami. Często stawiają na prostą rozgrywkę, która sprzyja implementacji mikrotransakcji. Ta strategia biznesowa wydaje się być nad wyraz skuteczna. W 2021 roku aż osiem tytułów free to play zdołało zarobić ponad miliard dolarów.

Jeśli nie płacimy za produkt przy jego pobraniu, jego twórcy muszą zarobić w inny sposób. Część zysków może pochodzić z reklam, ale istnieje o wiele bardziej skuteczny sposób na monetyzację swojego dzieła. Są to mikrotransakcje. Zakup nowych żetonów, waluty premium, czy dodatkowych żyć to niemal podstawowa mechanika wielu gier, głównie mobilnych.

Rynek gier mobilnych w Stanach Zjednoczonych jest wart 26 miliardów dolarów. Najpopularniejsze tytuły w USA to łamigłówki (21,8 proc.), gry kasynowe (18,9 proc.) i strategie (17,8 proc.). Wśród nich są rzecz jasna tytuły darmowe, w których płaci się jedynie za zawartość opcjonalną…

Często jednak wydanie pieniędzy to jedyna droga na wykonanie sensownych postępów w grze. Odpowiednia inwestycja może oszczędzić dziesiątek godzin. Nie powinno więc dziwić, że zaangażowani gracze decydują się na tego typu inwestycję.

Twórcy gier często wykorzystują mechaniki, które przypominają maszyny hazardowe. Przykładem tytułu, który w ten sposób zdobył wielu graczy, jest Coin Master. Popularna gra, która polega na rozbudowywaniu wirtualnej wioski wikingów. Na całym świecie doczekała się ona 100 milionów pobrań z Google Play i App Store.

Jest to tytuł free to play, a mimo to do tej pory zdołał zarobić już miliard dolarów, stając się przy tym jedną z najbardziej dochodowych gier 2021 roku. Wynik ten został osiągnięty dzięki mechanice, która w swoich założeniach przypominała maszyny znane z kasyn. Część żetonów jest darmowa, ale aby uzyskać jak najlepsze wyniki, konieczne jest wydanie prawdziwych pieniędzy.

O skuteczności zastosowanych w Coin Master mechanik świadczy także popularność gry w mediach społecznościowych, gdzie zebrała miliony fanów. To sygnał do innych twórców, że mechaniki nawiązujące do hazardu są skuteczne.

Co ciekawe, na gry mobilne wcale nie decydują się najmłodsi gracze. Około 1/3 wszystkich grających na urządzeniach mobilnych stanowią osoby powyżej 45 roku życia. Natomiast średni wiek graczy mobilnych to 45 lat.

Karol Kołtowski, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.