Gry e-sportowe: pięć najpopularniejszych tytułów

Gry e-sportowe: pięć najpopularniejszych tytułów10.09.2022 06:00
Źródło zdjęć: © GETTY | Riot Games

Czy można zarobić miliony dolarów za bycie graczem? Tak, ale szanse mają tylko najlepsi z najlepszych. Wybraliśmy pięć najpopularniejszych gier e-sportowych i opisaliśmy, na czym polega rozgrywka i co trzeba zrobić, by mieć szansę na zostanie zawodowym e-sportowcem.

Najlepsi gracze od zawsze rywalizowali ze sobą w setkach różnych gier, ale tylko kilkanaście najpopularniejszych tytułów ma na tyle rozbudowaną scenę profesjonalnych rozgrywek, by można było mówić o prawdziwym e-sporcie. Na najlepszych graczy czekają turnieje, sponsorzy i miliony dolarów nagród, ale zdobyć je mogą tylko ci, którzy doskonale znają każdy aspekt rozgrywki w ich ukochaną produkcję. Oto pięć najpopularniejszych gier e-sportowych!

League of Legends

League of Legends to bez wątpienia najlepiej znana gra esportowa, szczególnie popularna w Polsce. W rozgrywce biorą udział dwie pięcioosobowe drużyny. Każdy gracz wybiera postać nazywaną czempionem, a następnie rzuca się w wir walki. W trakcie rozgrywki zarabia złoto, zabijając wrogie oraz neutralne miniony, a także mierzy się z czempionami kontrolowanymi przez wrogich graczy. Cel rozgrywki jest prosty – zniszczenie wrogiego nexusa, czyli głównego budynku w środku bazy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SPRAWDŹ TEŻ: Czy warto kupić klawiaturę Logitech MX Mechanical?

Gra jest całkowicie bezpłatna, a jej twórcy, czyli Riot Games, zarabiają głównie na skórkach zmieniających wygląd postaci. Niecierpliwi mogą też za pieniądze odblokować czempionów – większość z nich nie jest dostępna na starcie. Największy turniej e-sportowy to Mistrzostwa Świata w League of Legends. W 2021 r. biorące w nich udział drużyny zdobyły łącznie 2,25 mln dolarów nagród.

Dota 2

Dota 2 to popularna gra MOBA, będąca największą konkurencją dla League of Legends. Zasady rozgrywki są bardzo podobne – dwie pięcioosobowe drużyny wybierają bohaterów i walczą ze sobą, a ich celem jest zniszczenie wrogiego ancienta. Różnice dotyczą głównie samej rozgrywki, która jest trudniejsza, ale też bardziej dynamiczna.

Dota 2 oferuje też e-sportowcom znacznie wyższą pulę nagród. Największy turniej tej gry, The International 2021, zebrał łączną pulę nagród w wysokości 40 mln dolarów. Tak, nie ma tutaj literówki - czterdzieści milionów dolarów. A podobne wydarzenia odbywają się co rok!

Counter Strike: Global Offensive

Counter Strike: Global Offensive to druga po Docie 2 gra e-sportowa wydana przez Valve. Tym razem jest to taktyczna strzelanka. W rozgrywce biorą udział dwie pięcioosobowe grupy graczy, które są podzielone na terrorystów i antyterrorystów. Celem tych pierwszych jest zdobycie jednego z dwóch miejsc, a następnie podłożenie bomby i doprowadzenie do eksplozji. Antyterroryści natomiast starają się to uniemożliwić, a jeśli się to nie uda, rozbroić ładunek. W połowie rozgrywki następuje zamiana stron, a wygrywa ta drużyna, która pierwsza zdobędzie 16 rund.

Counter Strike: Global Offensive słynie z niezwykle zaangażowanej społeczności oraz licznych turniejów e-sportowych. Co roku odbywają się dwa majory, w których pulą nagród jest milion dolarów.

Valorant

Rynek e-sportowy to w dużej mierze rywalizacja pomiędzy Valve oraz Riot Games. Ta druga firma stworzyła i wypuściła Valorant, czyli taktyczną strzelankę przypominającą CS: GO. Różnice są spore, zarówno w warstwie graficznej, jak i w rozgrywce. Valorant jest bardziej rozbudowany, a duże znaczenie ma wybór jednej z kilkunastu postaci posiadających własne, unikatowe umiejętności.

Gra wyszła w 2020 r., więc rozgrywki e-sportowe w Valorant mają krótszą tradycję niż w przypadku pozostałych tytułów, ale wciąż cieszą się sporą popularnością. Na mistrzostwach świata VALORANT Champions 2022 łączna pula nagród wyniosła okrągły milion dolarów.

Hearthstone

Wśród najpopularniejszych karcianek e-sportowych wyróżnia się m.in. wiedźmiński Gwint, ale tak naprawdę król jest tylko jeden: Hearthstone od Blizzard Games. Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze przygotowują talie z posiadanych, unikalnych kart, a następnie walczą ze sobą, wybierając najpierw odpowiedniego bohatera. Gra trwa aż do momentu, gdy jeden z graczy straci wszystkie punkty życia.

To jedna z niewielu popularnych gier e-sportowych, w których rozgrywka jest indywidualna, a nie drużynowa. W Hearthstone World Championship 2021 na graczy czekało łącznie 500 tys. dolarów nagród. Na pierwszy rzut oka to niewiele, ale pamiętajcie, że wygranej sumy nie trzeba dzielić na pięć osób w drużynie.

Omówiliśmy pięć najpopularniejszych gier e-sportowych, ale to dopiero szczyt góry lodowej. Mniej znanych produkcji jest o wiele więcej, choć z reguły nie mogą one pochwalić się aż tak imponującymi pulami nagród, jak wspomniane tytuły.

Tomasz Bobusia, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.