Google vs PayPal - płatności w serwisach społecznościowych

Google vs PayPal - płatności w serwisach społecznościowych14.07.2010 11:11
marcindmjqtx

Google wchodząc w porozumienie z głównym dostawcą gier na Facebooka - Zyngą sygnalizuje nie tylko chęć uruchomienia serwisu z grami społecznościowymi. Może także zmienić się układ na scenie usług płatności online.

Do Google Inc. należy mnóstwo usług, z których część pozostaje nieznana tzw. przeciętnemu użytkownikowi. Nie każdy na przykład wie, że koncern posiada własną usługę płatności online - Google Checkout. W tej dziedzinie bardziej rozpowszechniony jest PayPal, należący do serwisu aukcyjnego eBay.

Google Games w Google Me Kwestia sposobu płatności w Sieci nabiera znaczenia w kontekście nowego serwisu społecznościowego, który podobno ma zamiar uruchomić Google. Ostatnio okazało się, że koncern z Mountain View zainwestował ponad 100 milionów dolarów (doniesienia mówią o kwocie 100 - 200 mln USD) w firmę Zynga, która jest najbardziej znanym dostawcą gier dla Facebooka. To Zynga stworzyła takie "pożeracze czasu" jak Farmville, Mafia Wars czy Cafe World, które w serwisie Zuckerberga cieszą się niesłabnącą popularnością. Po co Google inwestował w Zyngę? Zapewne po to, aby firma zajęła się dostarczaniem gier do Google Me - nowego serwisu społecznościowego Wielkiego G.

Jak zarabia się na grach Za popularnością gier idą zaś pieniądze. W jaki sposób? W Farmville, najpopularniejszą grę Zyngi na Facebooku, gra co miesiąc ponad 60 milionów osób. Gra jest oczywiście bezpłatna dla użytkowników, którzy na swoich farmach posługują się wirtualną walutą gry (kupowanie ulepszeń i dodatków, ekspansja farmy). Waluta przyznawana jest w ograniczonych ilościach za postępy w grze. Ambitni gracze jednak, którzy potrzebują więcej gotówki w celu rozwoju swojego gospodarstwa, mogą dokupić walutę gry. To jest właśnie główny środek zarobku dla Zyngi i firm jej podobnych - przy ok. 240 milionach osób grających w twory Zyngi część z nich skusi się na usługi premium w postaci wymiany własnych, prawdziwych pieniędzy na te, którymi może posługiwać się w grze.

Zynga i PayPal, czyli jak płaci się na Facebooku

Płatności w serwisie Zuckerberga można dokonywać na trzy sposoby - kartą kredytową, via PayPal lub za pośrednictwem Kredytów facebookowych (Facebook pobiera za nią 30 proc. prowizji). Najpopularniejszym z wyżej wymienionych sposobów płatności jest właśnie PayPal - odpowiada on za połowę transakcji. W ubiegłym roku to Zynga była jego drugim, największym klientem (zaraz po eBay'u).

A teraz Google ma podobno uruchomić własny serwis społecznościowy (Google Me) wraz z grami Zyngi. Czy będzie w dalszym ciągu korzystać z pośrednictwa PayPala?

Konkurencja - Google Checkout Prawdopodobnym wydaje się, że Google zechce raczej wybrać własne rozwiązanie w postaci Checkout i promować je jako podstawowy sposób płatności. W ten sposób ominąć może pośrednika (PayPal), jak również zachęcać użytkowników do zintegrowania kont - płatności Checkout z reklamą AdWords. Rozwiązanie takie mogłoby przypaść do gustu także firmie Zynga, która spierała się swego czasu z Facebookiem o 30% marży narzucanej przez serwis.

Jeśli Google zdecyduje się wprowadzić własny sposób płatności oznaczać to może spore osłabienie PayPala. Usługa Google (wbudowana już w wyszukiwarkę produktów) może za pośrednictwem gier Zyngi znacznie się upowszechnić i "podebrać" serwisowi eBay'a użytkowników. Tym samym Google zyskałby znaczny udział w rynku płatności online i byłby o krok bliżej do osiągnięcia dominacji nad światem, a co za tym idzie - do zestawienia swoich przychodów mógłby dodać jeszcze jedno źródło.

Nie można jednak zapominać o silnie promowanych przez Facebooka Kredytach. Waluta serwisu, choć jeszcze niezbyt popularna, może okazać się elementem stabilizującym konkurencję. A dla użytkownika nie ma przecież nic lepszego, niż starcie gigantów na wolnym rynku.

Joanna Sosnowska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.