Gears of War 4

Gears of War 413.06.2016 19:54
Paweł Olszewski

Gears of War 4 to jedna z ważniejszych gier na Xboksa One. Przeczytaj najważniejsze informacje o grze Microsoftu.

Gears of War 4 to wbrew tytułowi piąta część znanej na całym świecie serii, która cieszy się dużym szacunkiem - szczególnie wśród konsolowych graczy. Pierwszy Gears of War, za produkcję którego odpowiedzialne było studio Epic Games, zadebiutowało w 2006 roku na Xboksie 360 i niemal z miejsca zdobyło serca graczy oraz dziennikarzy branżowych na całym globie.

Historia Gears of War, nakreślona przez doświadczony duet scenariopisarski Erica Nylunda i Susan O’Connor, opowiadała o Marcusie Fenixie – byłym żołnierzu skazanym na dożywocie za akt dezercji, którego dopuścił się podczas swojej służby wojskowej. Główny bohater – na skutek potężnej plagi brutalnych stworzeń ochrzczonych mianem „Szarańczy” (ang. Locust), której wypełznięcie spod ziemi miało związek z wydobyciem substancji nazywanej imulsją będącej nowym źródłem energii – został jednak ułaskawiony, by stanąć w szranki z tajemniczym niebezpieczeństwem zagrażającym mieszkańcom Sery.

Kolejne odsłony, podobnie jak w przypadku pierwowzoru, pozwalały na podziwianie przygód naszego protagonisty z perspektywy trzeciej osoby.    Produkcje z tej serii znane są głównie z implementacji praktycznego systemu osłon. Nie był to autorski system Epic, ale amerykańska firma jako pierwsza wykorzystała go na taką skalę.

  • Gatunek: gra akcji | Typ gier: science-fiction, strzelaniny TPP | Rozgrywka: singleplayer, multiplayer, co-op | PEGI: 18

Fabuła czwartych Trybów Wojny osadzona została 25 lat po wydarzeniach przedstawionych w części trzeciej. Wyniszczająca wojna z Szarańczą sprawiła, że ludzie, zdziesiątkowani na swej ojczystej planecie, stali się gatunkiem narażonym na wyginięcie. Podczas przemilczanego fabularnie ćwierćwiecza Serianie jednak nie próżnowali i stworzyli specjalne kompleksy mieszkalne. Ich celem jest ochrona znajdujących się w ich wnętrzu mieszkańców przed zaburzeniami meteorologicznymi planety, których przyczyn należy szukać w wyniszczającej walce z kosmitami. Do codziennych widoków należy wiele niebezpiecznych anomalii pogodowych, takich jak silne podmuchy wiatru czy burze z piorunami.

Naszym przeciwnikiem, oprócz rozchwianego ekosystemu na całej planecie, ponownie są obcy – tym jednak razem zmuszeni jesteśmy walczyć z ich nowym rodzajem, których mieszkańcy Sery nazywają Rojem (ang. Swarm). Z problemem kosmitów zmierzyć musi się nowy protagonista, którym w Gears of War 4 został syn Marcusa Fenixa, JD Fenix. Młodzieniec, mając jeszcze mleko pod nosem, zaciągnął się do Coalition of Ordered Governments – organizacji powstałej po pojawieniu się Szarańczy, której celem było skupienie wszystkich nacji na całej planecie i wspólne wyeliminowanie zagrożenia – jednak fabularne zwroty akcji zmuszają go po pewnym czasie do wystąpienia z szeregów koalicji i przyłączenia się do frakcji Outsiders – odszczepieńców mieszkających poza murami wiatrochronnych twierdz. Szczęściem w tym całym nieszczęściu jest fakt, że w tej nierównej walce z kosmicznymi bestiami możemy liczyć na dwójkę nowych towarzyszy – niejaką Kait Diaz, której ojciec był jednym z przywódców wspomnianych już banitów, a także Delmond „Del” Walker, dawny przyjaciel JD’a, z którym wspólnie grzał ośle ławki za szkolnych czasów.

Gears of War 4 to gra akcji osadzona w autorskim uniwersum science fiction, którego dramaturgię obserwujemy zza pleców głównego bohatera. Twórcy zdają sobie sprawę, że nie mogą drastycznie zmienić lub całkowicie wyeliminować rozwiązań, które są dla całej serii GoW kultowe i gwarantują marce rozpoznawalność – dlatego też nie powinna nikogo dziwić możliwość intuicyjnego ukrywania się za elementami otoczenia, które służyć mają za parawany ochraniające przed niszczycielską siłą natury oraz przeciwników. System ten wzbogacony jednak został o nowe możliwości – między innymi ukrywania się za ruchomymi elementami otoczenia, czy przeciągania przez nie wrogów. Zniszczalne środowisko i ekstremalna pogoda oferują dodatkowe możliwości uporania się przeciwnikami. Nie brakuje tu również możliwości gry w trybie kooperacji – na współdzielonym ekranie lub przez sieć.

Nowym, ale bardzo ważnym dla rozgrywki elementem jest zmienna pogoda, która może nam istotnie pomóc lub skutecznie utrudnić starcie z przeciwnikami. W grze spotykamy się z czterema typami warunków atmosferycznych – począwszy od nagłego szkwału, a na nawałnicach z piorunami skończywszy – które mają wpływ zarówno na algorytmy kontekstowego zachowania się Sztucznej Inteligencji wszelkich istot w grze (tak przeciwników, jak i naszych towarzyszy) do bieżącej sytuacji na polu bitwy. Wichury definiują również zachowanie broni – wystrzelone pociski może znieść z linii strzału silny podmuch wiatru, a jego cyrkulacja skieruje je nawet na powrót, w kierunku strzelca.

Za produkcję Gears of War 4 – po wykupieniu przez Microsoft praw autorskich do marki tworzonej do tej pory przez Epic Games – odpowiedzialne jest kanadyjskie studio The Coalition, znane graczom wcześniej jako Black Tusk Studios. Prace nad czwartą częścią Trybów Wojny prowadzone są pod ścisłym nadzorem Roda Fergussona, który brał czynny udział w pracach nad trzema pierwszymi grami osadzonymi w uniwersum GoW. Decyzję o sprzedaniu Microsoftowi praw do marki argumentował jeden z założycieli Epic Games, Tim Sweeney. Twierdził on, że Gears of War 4 byłoby dla nich zbyt kosztowne, a inwestycja mocno ryzykowna - w przypadku niepowodzenia projektu Epic Games mogłoby zbankrutować – jednak dodał również, że studio idzie w zupełnie innym kierunku tworzenia gier wideo i nie zajmowałoby się dłużej marką.

Za konwersję pierwszego Gears of War z konsoli na komputery osobiste odpowiedzialne jest polskie studio People Can Fly – współpraca była na tyle udana, że w niedalekiej przyszłości (2012 rok) ten polski, niezależny producent gier komputerowych wszedł w skład międzynarodowego koncernu Epic Games. Po latach znów uniezależnił się jednak od Epic.

Gears of War 4 to, chronologicznie rzecz ujmując, piąta odsłona serii – po "trójce" wyszedł jeszcze Gears of War: Judgment, w którego prace zaangażowane było wyżej wspomniane studio People Can Fly.

Gears of War 4 to tzw. Xbox One & Windows 10 exclusive. Kupując grę na Xboksa One z automatu dostaje się wersję na Windowsa 10 i vice versa.Obie wersje gry są ze sobą kompatybilne, można więc zacząć zabawę na Xboksie i potem z tego samego save’a skończyć na PC z Windowsem 10, uzupełniając jedną wspólną listę osiągnięć. Gears of War 4 dzięki programowi Xbox Play Anywhere pozwolą też na międzyplatformowy co-op między posiadaczami konsol i PC.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.