Gdy pęknie ci płytka z grą

Gdy pęknie ci płytka z grą12.11.2009 13:07
marcindmjqtx

[Poniższy tekst został nadesłany przez czytelnika, jest też pisany z punktu widzenia konsumenta. Udzielone odpowiedzi zostały wysłane przez punkty obsługi klienta. Problem jest ciekawy, prawda? Bo skoro płacimy jedynie za prawo do grania w dany tytuł, to wymiana nośnika nie powinna być teoretycznie problemem - przyp. pg]

Pęknięta płyta to dla gracza problem i przykrość. Jako, że moja płyta od Condemned: Criminal Origins na 360 ostatnio "się pękła”, postanowiłem zwrócić sie do dystrybutora z tym problemem. Przecież teoretycznie zapłaciłem za zawartość płyty - grę + nośnik, tak więc powinno być tak, że po zapłacie za nowy nośnik powinienem otrzymać nowy egzemplarz. Prawda?

Niestety muszę większą rzesze naszych konsolowych braci rozczarować - nie każdy dystrybutor oferuje wymianę nośnika.

W moim przypadku dystrybutorem gry na Polskę był CD Projekt, więc z problemem zgłosiłem się do ich pomocy technicznej i otrzymałem następującą odpowiedź:

Firma CD Projekt nie udziela żadnej gwarancji na gry konsolowe - w związku z tym wymiana nośnika za naszym pośrednictwem nie jest możliwa. Jeśli uszkodzenie nie powstało z Pana winy to może Pan próbować reklamować grę z tytułu niezgodności towaru z umową u sprzedawcy. Reklamację taką można składać w okresie 24 miesięcy od daty zakupu pod warunkiem przedstawienia dowodu kupna Osobiście nie zbieram dowodu zakupów - co jak widać na moim przykładzie jest błędem. Co ciekawe istnieje różnica pomiędzy grami na konsole i PC:

Główna różnica między grami PC a konsolowymi leży w formie dystrybucji. W przypadku PC praktycznie całością produkcji (w tym tłoczenie nośników) zajmuje się dystrybutor. Wersje konsolowe gier natomiast są kupowane jako gotowe produkty bezpośrednio od wydawcy - dystrybucja ogranicza się więc do wprowadzenia tytułu na rynek. Ze względu na brak możliwości samodzielnej produkcji płyt i wysoki koszt sprowadzenie nośnika (zasadniczo zakupienia od wydawcy nowego produktu) świadczenie gwarancji jest niemożliwe. Najczęściej w takich przypadkach ograniczoną czasowo, zazwyczaj 90-dniową, gwarancję na nośnik oferuje oficjalny wydawca gry (wydawcą Condemned jest Sega). By ułatwić wam życie w takich sytuacjach napisałem do większych dystrybutorów gier - odpowiedzi w skrócie macie w formie tabelki poniżej:

Jak widać największe fu zrobiło Sony i EA, ale do tej dwójki mogę jeszcze dorzucić UOKiK, gdyż od nich również nie dostałem żadnej informacji. Oczywiście mógłbym poświęcić więcej czasu i zadzwonić do Sony i EA, ale jestem klientem, a nie bojownikiem o sprawiedliwość. A jeżeli chodzi o MS, to wole skorzystać z któregoś z portali aukcyjnych i kupić hejlo/girsy za 30 zł używane niż wykładać 15 euro (64zł na dzień dzisiejszy).

Istnieją jeszcze dwa inne, "domowe" sposoby na poradzenie sobie z pękniętą płyta - pierwszym jest wywiercenie małych dziurek na końcu pęknięcia - dzięki czemu siła odśrodkowa nie pogłębi nam pęknięcia - więcej informacji tutaj.

Drugim sposobem jest użycie "Save Disc" - specjalna metalowa naklejka. Można znaleźć takową na serwisach aukcyjnych wypisując podaną nazwę

Mieszko Lassota

Od redakcji:

Tym razem to my skontaktowaliśmy się z UOKiKiem i udało nam się otrzymać oficjalne stanowisko:

Z informacji które udało nam się ustalić wynika, że ustawa o sprzedaży konsumenckiej i przewidziana odpowiedzialność sprzedawcy za produkt wadliwy dotyczy również gier, programów komputerowych, wydawnictw multimedialnych. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo do reklamacji wadliwego towaru w czasie dwóch lat od daty zakupu. Jeśli chodzi o licencje, sytuacja jest bardziej skomplikowana - z tego co udało nam się ustalić zazwyczaj zastosowanie mają umowy licencyjne czyli reklamacja niesprawnego programu odbywa się na warunkach szczegółowo określonych w umowie. O praktykę warto dopytać specjalizujące się w tej kwestii kancelarie.

Wspomnianą w poprzednim liście ustawę o sprzedaży  konsumenckiej w praktyce stosuje się głównie do reklamacji gier, programów komputerowych, wydawnictw multimedialnych w związku z wadliwością nośnika. Zgodnie z przepisami konsument ma prawo do reklamacji wadliwego towaru w czasie dwóch lat od daty zakupu.

Przed publikacją artykuł udostępniliśmy naszym dystrybutorom, by mogli się do niego odnieść.

Odpowiedź firmy SCE Polska:

Jeśli autor zwracał się do Sony Polska (zakładam, że chodzi o Sony Poland Sp. z o.o.) to faktycznie mógł nie być w stanie wymienić płyty, gdyż Sony Poland nie jest dystrybutorem produktów PlayStation.

Natomiast gdyby autor kupił produkt będący w dystrybucji Sony Computer Entertainment Polska, to na opakowaniu gry znajdzie numer do naszego Centrum Obsługi Klienta PlayStation 801 230 000 (ewentualnie poprzedni numer na starszych grach 22 653 83 33, czyli infolinia Sony Poland, która informuje o aktualnym numerze dla SCE Polska) oraz adres www.playstation.pl.

Pod numerem 801 230 000, pracownicy informują jaka jest procedura w przypadku uszkodzenia płyty, czyli: - kontakt ze sprzedawcą (następnie sprzedawca kontaktuje się w tej sprawie ze SCE Polska) - w przypadku gdy klient deklaruje niemożność skontaktowania się ze sprzedawcą, COK PlayStation sugeruje bezpośredni kontakt z biurem SCE Polska, podając dane kontaktowe.

Każdy zapytanie rozpatrywane jest indywidualnie.

Natomiast na www.playstation.pl jest adres email do serwisu PRAM (a także numer do COK PlayStation 801 230 000), z którego zapytania o uszkodzone płyty pracownicy PRAM przesyłają bezpośrednio do SCE Polska.

Na marginesie, ilość tego zapytań i skala zjawiska jest naprawdę niewielka. Electronic Arts:

Uszkodzoną grę łącznie z pudełkiem i instrukcją ewentualnie dowodem zakupu należy wysłać na adres:

Wymiana Gier Electronic Arts Polska Ul. Iłżecka 26 02-135 Warszawa

Wymiana gier może zająć dwa-trzy tygodnie, ponieważ zamawiamy te gry z magazynu, ale w większości przypadków nie ma problemu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.