FIFA 17

FIFA 1715.09.2016 15:51
Paweł Olszewski

FIFA 17 - wszystko co najważniejsze o piłkarskiej grze Electronic Arts.

Od lat w komputerowej symulacji piłki nożnej liczą się tylko dwie serie – Pro Evolution Soccer od Konami oraz FIFA, do której prawa posiada Electronic Arts. Ta druga – szczególnie jeśli spojrzymy na ich walkę o rynkowe względy na przestrzeni kilku ostatnich lat – spotyka się z pochlebniejszymi ocenami recenzentów i graczy. Z każdą kolejną częścią wydaje się, że zabawa na murawie osiągnęła w stajni EA pułap fotorealizmu, którego następcom nie uda się już przeskoczyć – co roku zachwycamy się jednak podniesieniem standardów graficznych. W kierunku serii padają jednak zarzuty, że to właśnie grafika jest jedynym elementem, który ulega największym usprawnieniom.

Minimalne wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel Core i3-2100 @ 3,1 GHz lub AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 GHz

Karta graficzna: NVIDIA GTX 460 lub AMD Radeon R7 260

Pamięć RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GBRekomendowane wymagania:

System: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)

Procesor: Intel i5-3550K @ 3,4 GHz lub AMD FX 8150 @ 3,6 GHz

Karta Graficzna: NVIDIA GTX 660 lub AMD Radeon R9 270

RAM: 8GB

Miejsce na dysku twardym: 50,0 GB

Do tej pory „fabuła” – jeśli tak można ją nazwać – w serii FIFA była mocno okrojona. Tryby kariery ograniczały się wyłącznie do prowadzenia poszczególnych zawodników i menadżerów. W FIFA 17 natomiast – po raz pierwszy w historii serii – wprowadzony został tryb fabularny z prawdziwego zdarzenia, który ochrzczono mianem „Drogi do sławy”. Głównym bohaterem trybu kampanii dla pojedynczego gracza (w trakcie którego może dołączyć do wspólnej zabawy inny gracz) jest Alex Hunter – 17-letni chłopak pochodzący ze skromnej rodziny, w której bardzo mocno kultywowane jest zamiłowanie do piłki nożnej. Jego dziadek, Jim Hunter, jest w środowisku futbolu angielskiego postacią darzoną olbrzymim szacunkiem – do jego zasług należy między innymi zdobycie 20 bramek w sezonie 1966-67. To właśnie pod jego czujnym okiem młody Alex nabiera doświadczenia i umiejętności piłkarskich, aby finalnie wystartować z karierą w Premier League – przygoda rozpoczyna się w drużynie wybranej przez gracza.

Od razu widać różnice pomiędzy wspomnianymi fragmentami „kampaniopodobnymi” z poprzednich odsłon. Losy bohatera śledzimy tu bowiem nie tylko na boisku, ale również poza nim – fragmenty historii rozgrywają się między innymi w szatni lub menadżerskich biurowcach, a zakulisowe decyzje wpływają na losy naszego podopiecznego.

Największym powiewem świeżości wpływającym na rozgrywkę w FIFA 17 jest tryb „Droga do sławy”. Fabuła wbrew pozorom nie jest liniowa, gracz kształtuje ją wedle własnego uznania. Dialogi mają na nią istotny wpływ – w czasie wywiadów i zwyczajnych rozmów Alexa z przyjaciółmi możemy za sprawą panelu dialogowego (wykonanego na modłę systemu znanego z Mass Effect), wybrać odpowiednie słowa kontekstowo pasujące do konkretnej sytuacji oraz zgodne z naszym pomysłem na kreację postaci.To jednak niejedyne zmiany dotyczące rozgrywki. Z naprawdę ważnych dla gamplayu rzeczy przebudowany został system stałych fragmentów gry. Od tej pory rzuty wolne i karne wykonuje się o wiele swobodniej – gracz może kontrolować prędkość nabiegu na piłkę oraz kąt uderzenia. Podobna plastyka występuje w rzutach rożnych, podczas wykonywania których mniej wprawny gracz może przełączyć się na zawodnika w polu i zasugerować zagranie na niego, a także w czasie autów – zawodnik może przesunąć się wzdłuż linii bocznej, by oddać precyzyjniejsze podanie, a sam rzut można zamarkować. Wprowadzony został również „system aktywnej inteligencji”, którego działanie skupia się na zawodnikach nieposiadających w danym momencie piłki – gra wzmaga ich aktywność na boisku i, poprzez przeliczanie pozycji wszystkich sportowców na murawie, oblicza ich szanse na różne możliwości sprowokowania sytuacji podbramkowej – między innymi są to zwody i dobiegi oraz logiczniejsze wystawianie się kolegów z drużyny do podania im piłki.

Istotną nowością dla rozgrywki w FIFA 17 jest również przebudowany system odpowiadający za starcia fizyczne. Możliwe jest użycie swojego ciała jako naturalnej osłony dla piłki, przepychanie się bark w bark, czy wręcz przesuwanie przeciwników pod polem karnym przy wykonywaniu rzutów rożnych. Poprawiono również kolizje pomiędzy piłkarzami – realizmu całości dodają nowe możliwości zderzenia z bramkarzem lub innym zawodnikiem podczas walki o piłkę. Urozmaicono również możliwości strzeleckie – są bardziej finezyjne, a kąt i sposób ich zagrania w większej mierze zależy od decyzji (i umiejętności) gracza.

Za produkcję gier z serii FIFA odpowiada Electronic Arts. Tworzenie gier piłkarskich odbywa się zazwyczaj w cyklu rokrocznym, jednak powstawanie koncepcji stworzenia trybu fabularnego do części oznaczonej w tytule numerem 17 rozpoczęło się o wiele wcześniej. Cała gra przeniesiona została na silnik Frostbite, a powodem tej zmiany była chęć wykreowania realistycznie wyglądającego świata – zarówno na murawie, jak i poza nią. Do współpracy przy tworzeniu „Drogi do sławy”, w charakterze konsultantów do spraw realizmu, zostali zaproszeni prawdziwi piłkarze – między innymi Eden Hazard, Dele Alli, James Rodriguez, czy Marco Reus (twarz okładki gry). Zagraniczna premiera gry została zapowiedziana na 27 września, natomiast na polskich półkach sklepowych pudełko z nową FIFĄ znajdzie się dwa dni później.

  • w czasie powstawania trybu „Droga do sławy” bardzo istotną rolę odegrał Marcus Rashford – 19 letni napastnik Manchesteru United; zawodnik dzielił się z developerami przede wszystkim swoimi przeżyciami związanymi z występami u boku światowych sław futbolowych obserwowanych z perspektywy bardzo młodego piłkarza
  • w FIFA 17 fotorealizm nie jest czczą przechwałką – szczególnie w wyglądzie piłkarzy Juventusu, Manchesteru United oraz Bayernu Monachium; EA jest oficjalnym partnerem wszystkich trzech drużyn, dzięki czemu możliwe było idealne odwzorowanie zawodników poprzez sesję skanowania twarzy
Wybrane dla Ciebie
Shadow Warrior 2
Paweł Olszewski
Mass Effect: Andromeda
Patryk Fijałkowski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.