Facebook wchodzi do świata wirtualnej rzeczywistości i przejmuje Oculus Rift za 2 miliardy dolarów

Facebook wchodzi do świata wirtualnej rzeczywistości i przejmuje Oculus Rift za 2 miliardy dolarów25.03.2014 23:52
marcindmjqtx

Co Mark Zuckerberg zamierza zrobić z nową technologią? Jest pewne, że nie wykorzysta jej wyłącznie na potrzeby gier.

O przejęciu Oculus Rift Mark Zuckerberg poinformował na swoim profilu na FB. Nowa firma w portfolio kosztowała go 2 miliardy dolarów, z czego 400 milionów to żywa gotówka, a reszta to akcje. Dodatkowe 300 milionów Facebook wypłaci za osiągnięcie wyznaczonych celów.

Oculus Rift to gogle do wirtualnej rzeczywistości. Po ich założeniu użytkownik „przenosi się” do innego świata - przy pełnej swobodzie ruchu głowy może rozglądać się dookoła i obserwować cyfrową krainę. Przy osobno wyświetlanym obrazie dla każdego oka wrażenie jest niesamowicie sugestywne. Testowaliśmy wczesną wersję Oculusa w zeszłym roku i już wtedy byliśmy pod ogromnym wrażeniem tego, jak gogle oddziałują na nasze zmysły.

[Oculusa testujemy od 8:13]

PrzeGrany Tydzień #29: Podwójna randka z Oculus Rift i coś o jakimś E ileś tam [vlog] Amerykański sen w goglach Projekt pierwotnie sfinansowano na Kickstarterze. Rozentuzjazmowana społeczność zapłaciła twórcom 2,5 miliona dolarów na rozwinięcie idei okularów do wirtualnej rzeczywistości. Od czasów naszych testów projekt bardzo się rozwinął, cały czas zmierzając w stronę jeszcze lepszego odwzorowania rzeczywistości. Najnowsza wersja urządzenia wyświetla obraz w wysokiej rozdzielczości - 1080p - i rejestruje ruchy głowy, przekładając je na nasze poczynania w grze - na przykład przy kucaniu lub wychylaniu się zza rogu i wypatrywaniu przeciwnika.

Jak Facebook zamierza wykorzystać Oculusa? Jak zapowiada, użyje go nie tylko do gier, ale i komunikacji. Choć na ironię losu zakrawa fakt, że gigant mediów społecznościowych stawia na urządzenie, które zamiast interakcji międzyludzkiej proponuje całkowite oderwanie od rzeczywistości i przeniesienie do wirtualnego świata. A przynajmniej stawiało dotąd, bo Zuckerberg twierdzi: - Oculus ma szansę stworzyć najbardziej społecznościową platformę w historii, zmienić sposób w jaki pracujemy, gramy i komunikujemy się.

Wyobraźnia podpowiada różne scenariusze. Telekonferencje z bardziej "namacalną" obecnością uczestników, wirtualne projekty domów, po których nabywca przejdzie się zanim na budowie zostaną wylane fundamenty, projekty edukacyjne, angażujące inaczej niż dotąd kampanie społeczne. Pamiętajmy, że Facebook pracuje równolegle nad technologią rozpoznawania twarzy. Już teraz jego skuteczność przekracza 75%.

Oculus Rift

Warto dodać, że ledwie tydzień temu Sony pokazało światu Project Morpheus, swój model gogli przeznaczony przede wszystkim do gier. Będzie działał z konsolą PS4.

Sklepowej wersji Oculusa spodziewano się na przełomie 2014 i 2015 roku, teraz zapewne plany ulegną zmianie. Firma już wcześniej zebrała 75 tysięcy zamówień na zestawy deweloperskie. Do entuzjastów wirtualnej rzeczywistości zalicza się między innymi twórca słynnego "Dooma" John Carmack, który porzucił dotychczasową firmę, by dołączyć do Oculusa.

Przyszłość na naszej głowie Przejęcie przez Facebooka jest kolejnym dowodem na to, że przed hełmami i goglami do wirtualnej rzeczywistości druga młodość - po nieudanej ofensywie w połowie lat 90. (ówczesne modele były niedoskonałe, a niewyraźna grafika i spowolnienia wywoływały zawroty głowy) wracają do łask bogatsze o nową technologię. I wygląda na to, że przyszłość - przynajmniej według Facebooka, Sony i Google ze swoimi okularami - będzie w dużej mierze zależeć od tego, co nosimy na głowie.

Pierwszym efektem przejęcia było... skasowanie planów wydania na Oculusa niezwykle popularnej gry Minecraft. Jej twórca, Markus "Notch" Persson, ogłosił to na Twitterze i dodał, że Facebook go przeraża. Z kolei giełda zareagowała lekkim spadkiem.

[Źródła: 1, 2]

Marcin Kosman

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.