Demonstracyjny wyścig zbrojeń – FIFA vs PES na PC

Demonstracyjny wyścig zbrojeń – FIFA vs PES na PC22.09.2017 21:03
Freszu

Jak to się dzieję, że jedynymi znaczącymi w branży gier wersjami „demo” pozostały te, wydawane co roku dla wiodących tytułów sportowych? Zacofanie? A może wręcz przeciwnie? Przecież nic tak nie buduje hype’u wokół produktu jak możliwość sprawdzenia go samemu. Dziś częstszym widokiem są wczesne dostępy i beta-testy – często wypuszczane ot tak, niedopracowane, by właśnie na podstawie feedbacku potencjalnych odbiorców dopieścić te najważniejsze szczegóły, wraz z kolejnymi łatkami. Teraz, w zapowiedzi każdego dema FIFY wytwarza się magiczna atmosfera, nadzieja, że następny sezon będzie lepszy. Jak to się kończy, wszyscy wiemy, ale w tym roku również konkurencja cieszyła się sporym zainteresowaniem. Głównie z powodu wyjątkowych podobieństw i długo oczekiwanego, rzetelnego portu na PC. Demo FIFA 18 zadebiutowało 12 września na PS4, XONE i PC, kiedy już od 30 sierpnia można było grać w PES 2018. Tylko, że na konsolach. Dopiero dwa tygodnie później demo pojawiło się na Steamie, wraz z premierą pełnej wersji. Budziło to pewien niepokój dot. optymalizacji i domniemanej równości pomiędzy next-genami, a portem na komputery osobiste. Na szczęście, obawy się nie sprawdziły. Technikalia i zawartość. Zacznijmy od tego, co widać na pierwszy rzut oka, więc interfejsu i trybów rozgrywki, gdzie w obu przypadkach wirujemy między standardowymi kaflami. Oprócz meczu towarzyskiego, Japończycy udostępnili tryb co-op 3vs3, niestety bez funkcji sieciowych. Szkoda, ponieważ dodanie ich mogłoby zrobić dobre wrażenie – gry piłkarskie dla wielu to właśnie tryb multiplayer. Na taki ruch nie odważono się również przy demie Kanadyjczyków, kiedy tutaj tryb kooperacji jest zastąpiony wstępem do The Journey. Tryb fabularny w „siedemnastce” był tylko interesującym urozmaiceniem i dopiero teraz protagonista - Alex Hunter może zamienić Premier League na inne najlepsze piłkarskie ligi świata (albo amerykańską MLS).

Porównanie twarzy zawodników najlepiej przeprowadzić na klubie Boca Juniors, który jako jedyny pojawia się jednocześnie w obu tytułach. Także z racji na małą popularność ligi argentyńskiej, wyniki powinny być sprawiedliwe. Nie ma sensu porównywać różnych oblicz Luisa Suareza, kiedy Barcelona ciągle trzyma sztamę z Konami (przypominam, że screeny przedstawiają tylko demo, które nie reprezentują jakości pełnej wersji).

Jak teraz się na to patrzę, to FIFA 18 chyba mocno odstaje... Postaram się być obiektywny - sprawdźcie jak wyglądają twarze Kamila Grosickiego, Karola Linettego i Michała Pazdana w PES 2018. Rozgrywka. Powoli przenoszę się do samego mięcha tych gier, więc tylko muszę wspomnieć o braku możliwości zmiany formacji w demo PES 2018 i możemy zaczynać. A trzeba przyznać, że FIFA mnie zaskoczyła. Właściwie, to widzę w niej sporo PESa – pewnie już to słyszeliście, ale tempo gry zostało spowolnione by nadać większe znaczenie nowym podaniom. Te są bardzo podobne do tego co prezentuje Pro Evo już od trzech lat. Wiele niedbałych dotknięć piłki podbija ją lekko, jak to ma miejsce w rzeczywistości. Najbardziej czuć to w dryblingu, który jest, hmm… bardziej trójwymiarowy? Mam na myśli to, że futbolówka częściej przelatuje nad stopami przeciwników. Co do różnic: strzały z daleka są znacznie mniej schematyczne, niż w „siedemnastce”, za to w PESie niewiele się zmieniły od poprzedniczki, znowu najłatwiej taki oddać po nieudanym rzucie rożnym. W obu przypadkach można poczuć siłę strzału, której jednak kamera w grze Kanadyjczyków nie potrafi podkreślić. Brakuje mi tu jakiegoś specjalnego ujęcia, zbliżenie na zawodnika następuje dopiero kiedy świeżo zdjęte pajęczyny z rogów bramki opadną na murawę.

Za to bramkarze od „Elektroników” dostali kilka nowych animacji… chociaż znowu, nic to nie znaczy w obliczu artefaktów przyspieszania rozgrywki – strzałów z ostrych kątów. Mówi się o lepszym zachowaniu goalkeeperów w pełnej wersji (wszakże „Capture Event” już się odbyło), ale wątpię, by zmieniono coś tak fundamentalnego. Pro Evo to w tym aspekcie inna bajka – ruch bramkarzy może jest drętwy, ale wprowadzono nowy model obrony i ich ręce wyglądają jakby naprawdę szukały piłki (wygląda nienaturalnie, ale działa!). W związku z tym, dosyć łatwo stworzyć sytuację bramkową (np. w/w podaniami), jednak to wykończenie akcji jest najtrudniejsze – szczególnie bez asyst celowania.

Stałe fragmenty gry tylko streszczę, bo brak w nich jakichkolwiek zmian. Przynajmniej, w przypadku FIFA 18, ale „nowy system rzutów wolnych” w PESie 2018 jakoś nie przykuł mojej uwagi, mogę tylko stwierdzić, że jest bardzo podobny do tego u konkurencji (do 25 m od bramki). Rzuty karne w Pro Evo zatrzymały się na roku 2016 i są bardziej mini-gierką „roshambo”, niż faktycznym elementem gry. Natomiast, w piłkarskim demo od EA rzuty rożne działają identycznie jak w „siedemnastce”, nawet pozostały te same schematy (wrzutka na bliższy słupek lub podanie za pole karne).

Dokąd zmierzamy? Skoro porównanie mamy za sobą, możemy przejść do pytania: Dlaczego akurat demo, a nie otwarta beta? Tak po prawdzie to gracze mieli okazję sprawdzić PES’a także w tej formie od 20 do 31 lipca. FIFA 18 miała betę, ale zamkniętą, bez możliwość udostępniania z niej materiałów. Na przykładzie ruchu Konami mogę porównać te dwie formy marketingu:

Otwarta beta PES 2018:

  • dwie drużyny (Francja i Brazylia)
  • dwa tryby online: 1v1 oraz co-op 3v3
  • czas trwania: 11 dni
  • platformy: PS4 i XONE

Demo PES 2018:

  • 12 drużyn
  • dwa tryby offline: 1v1 oraz co-op 3v3 (lokalnie lub z COM)
  • czas trwania: nieograniczony
  • platformy: PC, PS4 i XONE

Po pierwsze, w becie widać, że czas był ograniczony i dwie drużyny raczej wystarczały na kilka meczów do sprawdzenia z czym to się je. Secundo, tryb online wymaga szybkiego zapoznania się z mechanikami gry, więc najlepiej było trenować na jednym klubie, by za chwilę mieć szansę coś ugrać z żywymi przeciwnikami po drugiej stronie ekranu. Dorzućmy do tego ankietę dla graczy dot. wrażeń i prawie dwa miesiące czasu od bety do premiery gry. Zbierając te informacje do kupy, łatwo wywnioskować, że przy okazji zabawy dostarczamy informacje zwrotną twórcom, specjalnie dla ostatnich szlifów. Co do braku bety na PC… to wciąż dla mnie zagadka. Można się domyślić, że ciągle trwały prace nad optymalizacją, ale z perspektywy czasu, Konami chyba nie potrafi traktować poważnie użytkowników Windowsów.

Wersja demonstracyjna jest dostępna przez cały czas, jeśli mamy ochotę zakupić grę np. w grudniu, to ciągle będziemy mogli sprawdzić czy działa na naszym sprzęcie. Problem tkwi w zmianach wprowadzonych z biegiem czasu do pełnej wersji. Demo nie jest aktualizowane i takie szczegóły, jak zachowanie obrony w meczu mogą mieć zupełnie inny wydźwięk. Rok temu zastanawiałem się dlaczego gram gorzej w FIFA 17 na PS4 u kumpla w porównaniu z tym co prezentuję na PC w Ultimate Team. Powód był prozaiczny – niedawno zdałem sobie sprawę, że od premiery gry mój znajomy NIGDY nie aktualizował gry. Nawet przed premierą, jeśli ktoś śledzi wiadomości z eventu „Game Capture” (także napędzającego hype)  już wiadomo o lepszym zachowaniu bramkarzy i co za tym idzie – trudniejszym wykończeniu w polu karnym. Nie ważne czy to FIFA 18 czy PES 2018. Obie gry są na bieżąco aktualizowane, ale ich demo już nie.

Na koniec zostawię ankietę, o grze Konami, przeprowadzoną wśród polskiej społeczności zgromadzonej wokół FIFY. Jak widać, demo Pro Evolution Soccer 2018 spełniło swoje zadanie, nawet "za linią wroga". Przypuszczam, że poprawny port na PC jest dominującym czynnikiem.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.