Czy Vulkan zatrze różnice między grami mobilnymi i tymi na duże sprzęty?

Czy Vulkan zatrze różnice między grami mobilnymi i tymi na duże sprzęty?01.03.2016 15:21
Bartosz Stodolny

Podczas tegorocznej imprezy Mobile World Congress w Barcelonie Samsung do spółki z Epic Games pokazał nam możliwości nowego API Vulkan . Unreal Engine 4 na smartfonie wygląda bardzo dobrze, ale czy nowemu interfejsowi uda się zwojować swiat gier wideo?

Pierwsze informacje o Vulkan, nowym multiplatformowym API przygotowanym przez grupę Khronos wspólnie z AMD, pojawiły się na Game Developers Conference w 2015 roku. Wtedy co prawda interfejs nie miał jeszcze nazwy, a udostępnionych materiałów było niewiele, ale mówiło się, że będzie to „OpenGL nowej generacji”, a nawet konkurencja dla Direct3D.

Jednoczesne programowanie na wielu platformach to nie wszystko. Aplikacje na bazie Vulkana mają też mniej obciążać procesor, być prostsze do stworzenia i lepiej obsługiwać wiele rdzeni (OpenGL i DirectX 11 były tworzone z myślą o procesorach jednordzeniowych). Możliwości Vulkana mogliśmy podziwiać podczas prezentacji Samsunga Galaxy S7 na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie, gdzie pokazano krótkie demo technologiczne stworzone za pomocą tego API i Unreal Engine 4:

Protostar Demo: UE4 & Vulkan API | Unreal Engine

Z Vulkanem wiąże się wiele nadziei, a w projekt wierzą nie tylko producenci sprzętu mobilnego. Podczas wspomnianej już prezentacji na scenę wkroczył Tim Sweeney z Epic Games, który zapowiedział współpracę między twórcami Unreal Engine, a Samsungiem, przy okazji wychwalając zalety nowego API i jego możliwości, które – jak powiedział – są porównywalne z wysokiej klasy sprzętem stacjonarnym.

Pozytywnie do tematu pochodzą też polscy developerzy. Zapytaliśmy Marcela Makowskiego, dyrektora technicznego w Vivid Games, co sądzi na temat Vulkana. Oto co nam odpisał:

Daleki jest jednak od przesadnego optymizmu, bo na razie Vulkana obsługują tylko topowe modele smartfonów, a wszystko zależy od tego, czy producenci sprzętu postanowią udostępnić sterowniki dla starszych urządzeń:

Ciężko się z Marcelem nie zgodzić, przynajmniej w pierwszej części wypowiedzi. Nowe, wydajne modele smartfonów są stosunkowo drogie, szczególnie na start, a producentom gier i oprogramowania mobilnego zależy jednak na tym, aby dotrzeć do jak najszerszej publiczności. Według GFK średnia cena smartfona na świecie w trzecim kwartale ubiegłego roku wynosiła 294 dolary i spadła o 2% rok do roku. Raczej nic też nie wskazuje na to, żeby coś miało ulec zmianie, zatem trend powinien się utrzymać, a niektórzy uważają nawet, że ceny spadać będą w jeszcze szybszym tempie. Innymi słowy – ludzie będą coraz mniej wydawać na telefony.

Oczywiście nie oznacza to, że Vulkan jest z góry skazany na porażkę. To naprawdę dobra technologia, która pomoże ujednolicić pracę producentów gier. Wszystko zależy jednak od tego, w którą stronę to pójdzie. Może na przykład okazać się tak, że utworzy nam się nowa nisza wysokobudżetowych, wymagających graficznie produkcji mobilnych, a kto wie, może też zaczną pojawiać się smartfonowe i tabletowe porty nowych gier pecetowych i konsolowych?

Wbrew pozorom nie byłoby to takie głupie, jeśli spojrzymy na całość przez pryzmat wirtualnej rzeczywistości w wydaniu mobilnym. Składając dziś przedpremierowe zamówienie na Galaxy S7 dostaniemy też w komplecie gogle Samsung Gear VR. Nadal musimy wydać ponad trzy tysiące złotych, ale otrzymujemy działający komplet. Jeśli na takim zestawie dałoby się grać w „duże” tytuły, całość zaczyna wyglądać dość atrakcyjnie. Do tego dochodzi jeszcze fakt, że podobne zestawy mogą z czasem pojawić się u naszych operatorów komórkowych, co pozwoli rozłożyć ich cenę na ukryte w abonamencie raty.

[Źródła: informacja prasowa, GFK, IDC Research]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.