Czy skrzynki z lootem to hazard? Tym razem zagadnieniu przygląda się belgijski rząd

Czy skrzynki z lootem to hazard? Tym razem zagadnieniu przygląda się belgijski rząd16.11.2017 10:56
Patryk Fijałkowski

Na warsztat idzie Overwatch i Star Wars Battlefront 2.

Najgorętszy temat branży trwa i biorąc pod uwagę, że jutro premierę ma Battlefront 2, w najbliższym czasie raczej nie przycichnie. I dobrze. Nie powinien. Kiedy Adam mówi mi, że w nowym Need for Speedzie samochody tuninguje się kartami, które znajduje się w skrzynkach z lootem, to coś mi się w kieszeni otwiera. I nie jest to portfel.

I można by dyskutować z tym na różne sposoby - ja bym odwołał się do schematów psychologicznych, jakie tworzy kupowanie skrzynek z lootem i tego, jak podobne są do tych przy wrzucaniu piątaka do automatu. Ale można też spojrzeć na temat nieco inaczej, jak nasza czytelniczka o nicku brzanka:

Mądre słowa. I teraz ciekawe czy do podobnych wniosków dojdzie belgijska organizacja Gaming Commission od 1999 zajmująca się właśnie kontrolą gier hazardowych. Jej prezes, Peter Naessens, uważa, że praktyka skrzynek w grach z zawartością nieznaną do momentu kupna może zaliczać się do hazardu. Szczególnie niepokojący jest dla niego fakt, że na działanie takich systemów wystawione są dzieci, jako że zarówno Overwatch, jak i Star Wars Battlefront 2 (na których sprawdzane jest zagadnienie) są dostępne na terenie Europy od 12 roku życia. A gdy dodatkowo w Battlefroncie 2 rzeczy znalezione w skrzynkach mogą zwiększyć twoją siłę, więc są jeszcze bardziej pożądane niż nowy kolor spustu...

W skali światowej dostalibyśmy mocny przykład służący za zachętę, by inne kraje również zareagowały na te praktyki. Dla nas, graczy, to zdecydowanie dobre nowiny, bo system, który w tym roku próbuje na dobre zagościć w wysokobudżetowych grach, stałby się dosyć trudny do wprowadzenia. Między tym a niedawnym bojkotem śliskich rozwiązań EA daje to jakąś nadzieję na to, że gracze wreszcie przejrzeli na oczy. Na ile to jednak prawda, przekonamy się w ciągu najbliższych dni, gdy okaże się jak szybko Battlefront 2 znika ze sklepowych półek. Bo oceny użytkowników na Metacriticu to jedno, a sprzedaż to niestety drugie. Szczególnie że "nową strzelankę Gwiezdne wojny" kupi z pewnością wiele osób, które na żadne portale poświęcone grom nie zaglądają, a i o skrzynkach z lootem wiedzą tyle co nic.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.