“Cyberpunk Multiplayer” będzie całkowicie oddzielnym tytułem, a jego premiera zaplanowana jest na (najprawdopodobniej) 2022 rok

“Cyberpunk Multiplayer” będzie całkowicie oddzielnym tytułem, a jego premiera zaplanowana jest na (najprawdopodobniej) 2022 rok17.01.2020 14:27
Bartosz Witoszka

Ale to nie wszystko, o czym rozmawiano podczas nagłego spotkania dla inwestorów.

Wczorajsze nagłe (bo na pewno nie zaskakujące) ogłoszenie CD Projekt Red dotyczące przesunięcia premiery Cyberpunka 2077 na 17 września tego roku (według wcześniejszych zapowiedzi miał to być 16 kwietnia) wywołało niezłą burzę w Internecie. W samej wiadomości nie było za wiele informacji – nie licząc rzecz jasna formułki o dopracowaniu tytułu dla dobra graczy, by był on zwieńczeniem generacji – ale tych nie brakuje w zapisie z konferencji zorganizowanej przez przedstawicieli firmy.

Adam Kiciński (prezes CD Projekt Red) i Michał Nowakowski (jeden z członków zarządu firmy) kilkukrotnie zapewniali, że Cyberpunka 2077 można już skończyć, a grywalna wersja obejmuje całą grę, którą należy jednak dopracować – stąd właśnie wynikają opóźnienia. Nowakowski, w odpowiedzi na pytanie jednego z uczestników, zapewnia, że wrześniowa data premiery jest pewna. Zobaczymy. Warto przypomnieć, że przy okazji przesuwania premiery Wiedźmina 3 studio dwukrotnie zapewniało o swojej terminowości. Patrząc po odpowiedziach fanów na post (czy to na Facebooku, czy też na Twitterze) gracze są zadowoleni z takiego obrotu sprawy, jednak to nie oni poniosą największą cenę decyzji o zmianie daty premiery, ale do tego jeszcze wrócimy.

Cyberpunk Multiplayer to gra AAA powstająca równolegle do Cyberpunka 2077

Pogłoski o trybie sieciowym do Cyberpunka 2077 pojawiają się co jakiś czas w Sieci, a studio najwidoczniej zmieniło w tej kwestii koncepcje (choć bardziej pasowałoby, że w końcu ma pomysł na ten element). W sierpniu zeszłego roku Adam Piechota – cytując Marthe’a Jonkersa (grafika koncepcyjnego w CDPR) – w swoim newsie wspominał o module wieloosobowym, jako dodatkowi do podstawowej wersji gry, który ukaże się po jej premierze. Teraz okazuje się, że będzie to oddzielna, duża produkcja, która powstaje równolegle do Cyberpunka 2077. Jak dodaje Kiciński, to właśnie ten tytuł AAA, o którym wspomniano już wcześniej:

Więc nie Wiedźmin 4, nie nowa marka, a tryb wieloosobowy do Cyberpunka 2077. Patrząc na to, jak wielkim sukcesem było takie GTA Online, nie dziwota, że inni deweloperzy również chcą wyhodować swoją kurę znoszącą złote jaja. Twórcy nie wspomnieli nic o sposobach monetyzacji gry – po zebraniu dla inwestorów w październiku zeszłego roku wiele mówiło i pisało się o tym, że najnowsza produkcja CDPR będzie miała mikrotransakcje, jednak takie słowa nie padły z ust żadnego z członków zarządu.

O nowej generacji również wypowiadano się w oszczędnych słowach, jednak deweloperzy ciągle o niej myślą. Premiera gry na PlayStation 5 i Xbox Series X jest bardziej niż pewna, ale na szczegóły trzeba będzie jeszcze poczekać.

Co z tym crunchem?

Z mniej przyjemnych rzeczy. W trakcie na szybko zwołanej konferencji, jeden z uczestników poruszył kwestię crunchu, która od kilku dobrych lat powraca regularnie przy okazji wywiadów, paneli czy wypowiedzi deweloperów z firm gamedevowych na całym świecie. Miałem dziś bardzo ciekawą rozmowę na ten temat ze znajomą z branży pokrewnej i wspólnie doszliśmy do wniosku, że praca po godzinach nie jest czymś niezwykłym i wiele zawodów czy firm zmaga się z tym regularnie, a crunch jest wliczany w projekt również w korporacjach technologicznych. Ale nie tylko – pamiętajmy o zawodach, w których długotrwała praca po godzinach i z dala od miejsca zamieszkania jest koniecznością.

Do rzeczy jednak, Adam Kiciński tak odpowiada na pytanie o nadprogramowe godziny pracy (oczywiście płatne):

Okej, nie byłoby w tym nic niezwykłego – żeby nie było, nie pochwalam tego, ale wielu analityków twierdzi, że wysokobudżetowych produkcji twierdzi nie da się tworzyć bez crunchu – gdyby nie artykuł opublikowany na Kotaku w maju zeszłego roku, w którym Michał Iwiński (jeden z założycieli CDPR) wykonał tzw. manewr wyprzedzający. O co chodzi? W kwietniu zeszłego roku na łamach tego samego serwisu ukazał się długaśny reportaż Jasona Schreiera, w którym opisane zostały fatalne warunki pracy w BioWare (dlatego właśnie Anthem zmagał się z wieloma problemami przy okazji premiery). Nie był to pierwszy taki materiał Schreiera, a szefostwo CDPR, mając na uwadze, że również cieszy się nie najlepszą opinią w tym temacie, sami postanowili zgłosić się do Kotaku. W wywiadzie zapewniali (wręcz obiecali), że Cyberpunk 2077 będzie powstawał bez crunchu. Jak skończyły się te obietnice, widzimy obecnie.

CDPR robi dobre gry – to fakt. Ale czemu przy tym traktowani są jako mesjasze tej branży? Dba o to genialny dział marketingu i PR-u.

CD Projekt Red: Masters of Propaganda and Spin

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.