Civilization III

Civilization III03.01.2002 19:47
marcindmjqtx

Chociaż trzecia część sławnej „Cywilizacji” to znakomita gra, czwarta - jeżeli się pojawi - będzie musiała wyglądać już zupełnie inaczej. Bo po dziesięciu latach nawet Sid Meier, autor „Cywilizacji” i najwybitniejszy artysta w świecie komputerowej rozrywki, nie będzie w stanie sprzedać tej samej gry jeszcze raz.

Civilization III

Chociaż trzecia część sławnej „Cywilizacji” to znakomita gra, czwarta - jeżeli się pojawi - będzie musiała wyglądać już zupełnie inaczej. Bo po dziesięciu latach nawet Sid Meier, autor „Cywilizacji” i najwybitniejszy artysta w świecie komputerowej rozrywki, nie będzie w stanie sprzedać tej samej gry jeszcze raz.

Civilization III

Ostatnie wejście smoka?

Chociaż trzecia część sławnej „Cywilizacji” to znakomita gra, czwarta - jeżeli się pojawi - będzie musiała wyglądać już zupełnie inaczej. Bo po dziesięciu latach nawet Sid Meier, autor „Cywilizacji” i najwybitniejszy artysta w świecie komputerowej rozrywki, nie będzie w stanie sprzedać tej samej gry jeszcze raz.

Oczywiście jestem niesprawiedliwy. „Cywilizacja III” różni się dość znacznie od poprzedniej edycji gry - dokładnie na tyle, żeby skłonić rzesze fanów do pójścia do sklepu, ale nie na tyle, żeby przestali czuć się swojsko. Czy to podziałało? Chyba tak. Na stronie Civfanatics.com można znaleźć odsyłacze do 56 recenzji z rozmaitych serwisów internetowych - od brazylijskich do duńskich. Mają one najróżniejsze systemy oceniania gier, ale jeżeli przeliczyć wynik „Cywilizacji III” na polską, szkolną skalę, to średnia wypada w okolicach imponującej piątki z plusem. Jak się okazuje, Sid Meier jest nie tylko wybitnym autorem gier strategicznych, ale i świetnym specem od marketingu.

Pierwsze, co rzuca się w oczy po uruchomieniu „Cywilizacji III”, to zupełnie nowa oprawa graficzna i ulepszony interfejs użytkownika. W porównaniu z kwadratowymi blokami z pierwszej części gry najlepiej widać, jak przez kilkanaście lat zmieniły się możliwości domowych komputerów. Grafika jest bardzo starannie zrobiona i miła dla oka - teren gry oglądamy w lekko ukośnym rzucie, podobnie jak w „Alfa Centauri”, kosmicznej mutacji „Cywilizacji”. Jednostki również wyglądają lepiej - są płynnie animowane i chociaż nie poruszają się ze szczególnym wdziękiem, to cała oprawa gry wygląda zachęcająco. Graczowi-władcy podpowiadają nieustannie zabawnie animowani doradcy.

Ważniejsze dla zapalonych strategów zmiany zaszły w mechanice rozgrywki. Najważniejszy nowy pomysł to dodanie tzw. punktów kultury odzwierciedlających prestiż związany z cywilizacyjnymi osiągnięciami naszego ludu. Otrzymujemy je wraz ze wzrostem miast, a także za budowanie w nich bibliotek, katedr i „cudów świata” - takich jak np. piramidy. Jeżeli w zasięgu naszych wpływów kulturalnych znajdzie się niewielkie miasto rywalizującej (i mniej zaawansowanej technicznie) cywilizacji, jest bardzo prawdopodobne, że przejdzie ono na naszą stronę.

Druga interesująca innowacja wiąże się z wprowadzeniem specjalnych, strategicznych zasobów - takich jak np. żelazo, nafta czy uran - bez których nie możemy produkować pewnych przydatnych typów jednostek wojskowych (odpowiednio falangi, czołgów i rakiet z głowicami atomowymi). Inne surowce - takie jak przyprawy - zwiększają dochody z handlu i poprawiają samopoczucie naszych poddanych, co oczywiście sprawia, że stają się mniej skłonni do buntu. Zmiana zasad prowadzenia handlu to trzecie istotne ulepszenie zasad znanych z poprzednich części „Cywilizacji” - zniknęły już karawany, które trzeba było mozolnie produkować, a kontakty handlowe zawiera się w łatwiejszy i bardziej intuicyjny sposób.

Oczywiście w grze znalazło się jeszcze wiele najrozmaitszych ulepszeń i poprawek - m.in. rozbudowano znacznie opcje dyplomatyczne, które pozwalają teraz na zawieranie bardzo wyrafinowanych umów (można np. dawać „międzycywilizacyjne” pożyczki z określonym okresem spłaty, zezwalać na przemarsz obcych wojsk przez swoje terytorium itp). Tak jak w poprzednich wersjach gry komputerowi przeciwnicy zjednoczą się przeciw nam, gdy dojdą do wniosku, że za bardzo im zagrażamy, i końcówka gry pozostaje jak zwykle starciem „jednego przeciw wszystkim”.

Ta walka jest o tyle trudna, że znacznie ulepszono „inteligencję” komputerowych przeciwników - i chociaż konstrukcja gry zabrania im teraz oszukiwać, co bezkarnie robili w poprzednich edycjach, zabawa stała się znacznie trudniejsza. Cóż, wszyscy wiemy, że życie wielkiego przywódcy wcale nie jest usłane różami.

Adam Leszczyński

Civilization III

Producent: Firaxis

Dystrybutor: CD Projekt

Minimalne wymagania: PC Pentium II 300 MHz, 32 MB RAM

Cena: 159 zł

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.