Choć wirtualna rzeczywistość będzie przyjmowała się wolniej niż telewizory 3D, raczej nie podzieli ich losu

Choć wirtualna rzeczywistość będzie przyjmowała się wolniej niż telewizory 3D, raczej nie podzieli ich losu14.04.2016 17:24
Bartosz Stodolny

Takie wnioski można wysnuć po zapoznaniu się z planami Facebooka dotyczącymi rozwoju tej technologii i towarzyszących jej usług.

12 kwietnia w Brystolu miała miejsce konferencja VR World Congress, na której Piers Harding-Rolls z zajmującej się badaniami różnych rynków agencji IHS przedstawił dość ciekawe dane dotyczące nie tylko liczby użytkowników gogli wirtualnej rzeczywistości w 2016 roku, ale też tego, jak będzie się ona przyjmowała.

O ile technologia z pewnością ma olbrzymi potencjał, przez najbliższych siedem lat będzie bardzo powoli wchodziła do naszych domów. Według przewidywań agencji IHS wolniej, niż telewizory 3D i czytniki Blu-Ray w takim samym okresie czasu. Harding-Rolls podał też estymację dotyczącą liczby użytkowników, która w 2016 roku ma zamknąć się w granicach 12 – 14 milionów. Jest to zdecydowanie mniej, niż jakiś czas temu przewidywała SuperData, według której do końca tego roku zestawy VR nabędzie niemal 40 milionów osób.

„12 – 14 milionów użytkowników” to i tak sporo, szczególnie że start wirtualnej rzeczywistości ciężko zaliczyć do udanych. Pamiętajmy też, że raport SuperDaty pochodzi z czasów, kiedy nieznana była jeszcze dokładna premiera PlayStation VR, które dzięki cenie i olbrzymiej bazie potencjalnych odbiorców w postaci posiadaczy PS4 może sporo namieszać, choć dostępne będzie dopiero w czwartym kwartale tego roku.

Tylko skąd słowa, że ta technologia będzie na początku przyjmować się gorzej, niż telewizory 3D? Otóż według przewidywań 80% użytkowników nie kupi w tym roku swoich gogli, a je otrzyma. Osoby takie potraktują wirtualną rzeczywistość jak ciekawostkę i mało prawdopodobne, aby zdecydowały się na zakup oprogramowania, czy bliższe zainteresowanie się tematem.

Coś w tym jest. Każdy, kto zamówił przed premierą smartfona Samsung Galaxy S7 i S7 Edge dostał też za darmo gogle Gear VR. Z kolei osoby, które na Kickstarterze wsparły Oculusa kwotą przynajmniej 275 dolarów również otrzymają dodatkową wersję konsumencką Rifta. Można zatem spodziewać się, że podobnego rozdawnictwa będzie więcej.

Choć według powyższych estymacji wirtualna rzeczywistość będzie przyjmowała się wolniej niż pierwotnie zakładano, nie przeszkadza to niektórym snuć ambitnych planów na przyszłość. Podczas Facebook Developer Conference Mark Zuckerberg przedstawił wizję wirtualnej rzeczywistości w wykonaniu Facebooka.

Te zakładają rozwój nie tylko wirtualnej, ale też rozszerzonej rzeczywistości. W ciągu najbliższych 10 lat firma skupi się na dodawaniu nowej funkcjonalności do urządzeń, w tym pełnej obsługi Facebooka, komunikatorów, Instagrama, a nawet dronów, sztucznej inteligencji i całkowitej zmiany sposobu, w jaki patrzymy na otaczającą nas technologię. Sam Zuckerberg tak wypowiadał się na ten temat:

Wizja ciekawa i wcale nie taka nierealna. Technologia cały czas się rozwija, pojawiają się nowe pomysły i rozwiązania, zatem niewykluczone, że za 10, może 15 lat wszyscy będziemy nosić okulary pokroju Microsoft HoloLens, czy Google Glass i będziemy zanudzać rodzinę zdjęciami z wakacji wyświetlanymi nie na telewizorze, a na przykład na ścianie bez użycia projektora.

[Źródła: PCGamesN, ibtimes.com]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.