Analitycy o Online Pass

Analitycy o Online Pass13.05.2010 15:19
marcindmjqtx

Online Pass - inicjatywa Electronic Arts, blokująca dostęp do elementów sieciowych graczom, kupującym używane gry odbiła się szerokim echem w branży. W komentarzach pod naszymi wpisami trudno doszukać się pochwał tego pomysłu, bo przecież większość z Was kupuje gry za własne pieniądze, a wtórny obieg i odrobina cierpliwości pozwalają czasem zaoszczędzić naprawdę sporo. A co o Online Pass sądzą analitycy?

Michael Pachter z Wedbush Morgan Securities nazywa pomysł genialnym i potwierdza to, co mówił John Riccitiello z EA - Online Pass nie ma na celu walki z rynkiem wtórnym:

Pomysł jest prosty: gracze przyzwyczaili się do większego nacisku na rozgrywkę sieciową, a wydawca musi to sobie zrekompensować. W przypadku gdy gracz jest pierwszym nabywcą, wydawca otrzymuje pieniądze gdy kupi on grę. Jeśli gracz kupuje z drugiej ręki, wydawca nie otrzymuje zapłaty. Dzięki Online Pass EA zmusza kupujących używane gry do zapłacenia za utrzymywanie infrastruktury i dostęp do zawartości premium.[ ]Myślę, że stanie się to normą dla największych wydawców, a EA ustawiło cenę zbyt nisko. Z kolei Colin Sebastian z Lazard Capital Markets podnosi argument, który pojawiał się również u nas:

Dla wydawców to miecz obosieczny. Z jednej strony ograniczy rynek wtórny, ale z drugiej obniży wartość używanych gier, które konsumenci wykorzystywali jako walutę przy kupowaniu nowych gier. Dwa zdania Colina, który wydaje się wczuwać w skórę graczy nie mają jednak szans z wywodem Jesse'ego Divnicha z EEDAR. Również i on gratuluje Electronic Arts mądrego ruchu.

Wraz z powiększaniem się liczby użytkowników podłączonych do sieci, deweloperzy przeznaczają coraz więcej środków na rozbudowywanie gry po premierze. Na przykład uaktualnianie składów, opłaty za infrastrukturę sieciową, darmowe DLC czy zarządzanie społecznością[ ]Z technicznego punktu widzenia, jeśli konsument nabędzie używaną grę, po czym zacznie korzystać z wszystkich możliwości, które wymagają nakładu środków po premierze staje się finansowym obciążeniem dla wydawcy. Sam jest malutkim ciężarem, ale jeśli pomnożymy to przez 100.000 transakcji, wychodzi spora suma. Jesse zauważył również, jak w przeciągu ostatniej dekady zmieniła się branża, w której elementy sieciowe odgrywają już bardzo znaczącą rolę:

Tradycyjna przestrzeń gier wideo zmienia się szybko i to, co dostajemy na fizycznym dysku z grą nie jest już kompletnym doświadczeniem. Siedem lat temu, kupując Grand Theft Auto za 50 dolarów, całość doświadczenia była zamknięta na płytce DVD. W 2010 jest już inaczej[ ]EA Sports Online Pass to usługa, której przyświeca hasło "Jeśli zamierzasz korzystać z funkcji, które nie są zawarte na dysku, prosimy byś uiścił drobną opłatę." Dla mnie brzmi to rozsądnie. A co Wy sądzicie - EA postanowiło uderzyć rynek wtórny tam, gdzie najbardziej boli, czy po prostu słusznie zaczęło pobierać należną sobie opłatę za funkcje sieciowe?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.