AMD też powalczy o rynek VR. Oto Sulon Q – połączenie gogli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości

AMD też powalczy o rynek VR. Oto Sulon Q – połączenie gogli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości15.03.2016 12:28
Bartosz Stodolny

Z ujawnionych informacji wynika, że Sulon Q będzie naprawdę ciekawym sprzętem, który sporo może zwojować na rynku. Pytanie tylko, czy i w tym przypadku kogoś nie poniesie fantazja z ceną.

Skoro rynek wirtualnej rzeczywistości ma jeszcze w tym roku przekroczyć barierę 5 miliardów dolarów, a samych tylko „dużych” gogli ma się sprzedać 6,6 miliona egzemplarzy, to nic dziwnego, że coraz więcej poważnych graczy chce powalczyć o kawałek tego tortu. Na razie najgłośniej jest o HTC Vive i Oculus Rift, PlayStation VR też jakby budzi się z letargu i może niebawem poznamy więcej szczegółów na temat gogli od Sony, w tym cenę. Teraz do gry włączył się kolejny duży gracz. AMD wspólnie ze startupem Sulon Technologies zaprezentowało właśnie swoją propozycję i Sulon Q może naprawdę namieszać.

Czym będą nowe gogle? W dużym skrócie – połączeniem HTC Vive i Microsoft HoloLens, czyli sprzętem łączącym w sobie wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W ten sposób będziemy mogli na przykład grać w klasyczny dla VR sposób, a po skończeniu zabawy wrócić do pracy wyświetlając elementy projektu choćby na biurku.

Introducing Sulon Q powered by AMD

Równie ciekawe, o ile nie ciekawsze, jest to, że Sulon Q będzie zupełnie samodzielnym urządzeniem, niewymagającym połączenia z komputerem, konsolą czy jakimkolwiek innym sprzętem. Poza samymi goglami i towarzyszącą im elektroniką, na tyle zestawu znajdziemy pudełko wielkości przenośnego dysku twardego. Pudełko może małe, ale mające ogromne możliwości, bo udało się w nim upchnąć procesor AMD FX-8800P, grafikę Radeon z serii R7, 8 GB RAM-u, a nawet 256 GB dysk SSD. Dzięki temu gogle wyświetlą obraz w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli (Vive i Rift obsługują 2160 x 1200), z częstotliwością odświeżania wynoszącą 90 Hz i polem widzenia 110 stopni. Całością będzie natomiast zarządzał preinstalowany na urządzeniu system Windows 10.

Faktycznie interesujące choćby z dwóch prostych powodów. Po pierwsze, dostajemy kompletne rozwiązanie od jednego producenta, dzięki czemu mamy gwarancję, ze wszystko będzie ze sobą kompatybilne. Po drugie, przestają ograniczać nas kable, co w tym przypadku jest szczególnie istotne, bo gogle, wzorem HTC Vive, będą potrafiły rozpoznawać położenie gracza w przestrzeni.

Z drugiej strony, wiąże się to z kilkoma problemami. Przede wszystkim – wagą. HTC Vive waży około pół kilograma, czyli jeszcze w miarę niedużo. W przypadku Sulona nawet zastosowanie notebookowych komponentów podniesie ją zapewne do okolic 1 – 1,5 kg. To już całkiem sporo zważywszy na fakt, że będziemy to mieć na głowie, którą cały czas będziemy ruszali. A przecież całość trzeba jeszcze zasilić. Skoro propozycja AMD ma oferować prawdziwą swobodę bez kabli to znaczy, że potrzebna jest jakaś bateria. Pomijając już fakt czasu pracy, akumulator też swoje waży. No chyba, że poprzez „prawdziwą swobodę” rozumiemy brak połączenia z pecetem, ale z gniazdkiem elektrycznym już tak.

Do tego dochodzi kwestia chłodzenia. Zamknięcie wszystkich podzespołów w tak małej obudowie musi negatywnie wpłynąć na ten czynnik i pytanie, czy chłodzenie pasywne, bo aktywnego sobie tam nie wyobrażam, da radę odprowadzać ciepło i jak wpłynie to na komfort użytkowania. W końcu, cena. HTC Vive, jako bardziej zaawansowane z dwóch dostępnych na razie gogli pecetowych, kosztuje 800 dolarów. Zestawy developerskie HoloLens będą sprzedawane za 3000 dolarów, a ich cena konsumencka pewnie nie będzie dużo niższa. Ile zatem będzie kosztowało połączenie tych dwóch sprzętów i jeszcze pełnoprawnego, mocnego komputera?

Jeszcze jedno. Możliwość grania bez kabli brzmi bardzo fajnie, ale gogle VR to raczej nie sprzęt kupowany na kilka miesięcy, tylko na dłużej. W przypadku tych zależnych od komputera nie ma problemu, bo kiedy sprzęt przestaje dawać radę wymieniamy poszczególne podzespoły. Co natomiast w przypadku gogli AMD? Czy będzie można go modernizować? Patrząc na to, że większość będzie zapewne zintegrowana na płycie głównej, raczej nie.

W każdym razie, sprzęt zapowiada się ciekawie, choć budzi równie wiele wątpliwości. Więcej szczegółów poznamy w miarę trwania rozpoczętej wczoraj w San Francisco Game Developers Conference, która będzie miała całą część poświęconą wirtualnej rzeczywistości i na której zaprezentowany zostanie działający prototyp Sulon Q.

[Źródło: TechRadar]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.