47% rynku dużych konsol to Wii

47% rynku dużych konsol to Wii06.04.2010 16:30
marcindmjqtx

Tim Merel z Ibis Capital opublikował raport o rynku gier wideo. Wynika z niego, że Wii trzyma się świetnie (47%), wyprzedzając znacznie zarówno 360 (35%) jak i PS3 (pozostałe 18%). Poza tym gwałtownie wzrosły koszty produkcji gier, a dziewiątej generacji konsol już nie będzie.

Raport zwraca uwagę na bardzo ważną sprawę - produkcja gier staje się coraz droższa. O ile tytuł na Xbox, PS2 czy GameCube kosztował średnio 3-5 mln dolarów, to w przypadku Wii jest to 5-7 mln dolarów, a przy 360 czy PS3 aż 15-30 milionów dolarów. Oznacza to, szczególnie dla 360 i PS3, że bez sprzedania 0,5-1 miliona kopii nie ma co myśleć o osiągnięciu progu rentowności, a jeśli do tego doliczyć jeszcze koszty marketingu, sprzedaż tytułów musi być jeszcze wyższa.

Niedawno informowaliśmy, że Ninja Theory nie zarobiło na Heavenly Sword, mimo - wydawałoby się - wysokiej sprzedaży. W świetle rapotu Ibis Capital to oznaka nowych czasów, a nie nieporadność studia. Świat gier wyraźnie rozdziela się na produkcje bardzo drogie, które muszą sprzedać się bardzo dobrze, żeby wyjść na plus, oraz małe, tanie gry trafiające na urządzenia przenośne lub dostępne online. Wydawcy coraz ostrożniej wydają pieniądze, a więc i konkurencja na rynku studiów niezależnych robi się coraz ostrzejsza - od sprzedaży pojedynczego hitu może zależeć byt firmy, która po porażce nie będzie miała już środków na kolejną produkcję.

Wii zgarnęło niemal połowę przychodów rynku gier na duże konsole, który w 2009 roku wart był ponad 30 miliardów dolarów. Ibis Capital szacuje, że do 2013 roku kwota ta urośnie do 40 miliardów, a wzrost napędzany będzie głównie przez USA i Europę, a także nową generację konsol oczekiwaną w okolicach 2013-2014 roku. Rynek azjatycki, w opinii analityka Ibis, ma mniejsze znaczenie, gdyż hamuje go piractwo, MMO i gry casualowe. Warto podkreślić, że kolejna generacja konsol może być ostatnią "tradycyjną" - cyfrowa dystrybucja gier i DLC sprawiają, że dziewiąta generacja konsol z czytnikami dysków jest mało prawdopodobna.

Z jednej strony cieszy mnie, że gry wideo się rozwijają - w 2009 roku cała branża (z PC, MMO i urządzeniami przenośnymi) wygenerowała 77 miliardów dolarów, co dobrze wypada w porównaniu z 85 miliardami, jakie dał w tym samym okresie przemysł filmowy. Ale martwi mnie, że również model produkcji robi się "filmowy", z superprodukcjami za wielkie pieniądze, które zdominują przestrzeń reklamową i recenzje, a które będą siłą rzeczy dostosowane do masowego odbiorcy, wypychając tańsze, choć może ciekawsze pozycje do drugiego obiegu.

Tomasz Andruszkiewicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.