21% wszystkich oglądanych na Twitchu transmisji stanowi eSport

21% wszystkich oglądanych na Twitchu transmisji stanowi eSport07.04.2016 12:20
Bartosz Stodolny

Newzoo to kolejna agencja zajmująca się badaniami rynku gier wideo. Tym razem jednak, zamiast sprzedaży poszczególnych tytułów, postanowiła przyjrzeć się Twitchowi i eSportowi. Wyniki badania są bardzo ciekawe.

O popularności Twitcha nie trzeba mówić nikomu, nawet osobom nieoglądającym transmisji. Podobnie jest z eSportem, który cały czas zyskuje na popularności nie tylko wśród graczy, ale choćby władz uniwersyteckich. Mało tego, grecki rząd uznał esportowca za pełnoprawnego zawodnika i odroczył mu obowiązkową służbę wojskową. Nawet w Polsce jest klasa o profilu esportowym, a w tym roku powstać ma kilkanaście kolejnych.

Wracając jednak do Twitcha i eSportu, agencja Newzoo podliczyła, że od lipca do grudnia 2015 roku 100 najpopularniejszych gier w serwisie oglądano przez łącznie 2,23 miliarda godzin, z czego rozgrywki eSportowe stanowiły 21,3%, czyli 475,5 miliona godzin. Innymi słowy, miesięcznie oglądano 79 milionów godzin rozgrywek.

Z tego wszystkiego najwięcej, bo 58% stanowi gatunek MOBA, choć co ciekawe, popularny u nas League of Legends nie wiedzie prymu. Mimo że jest to zdecydowanie najchętniej oglądana gra na Twitchu (łącznie 448,3 miliona godzin), profesjonalne rozgrywki stanowią 27,3%, albo 142,8 miliona godzin, oglądalności tego tytułu. Inaczej wygląda to w przypadku DOTA 2, gdzie niemal 52% z 241,6 milionów godzin to właśnie eSport. Dalej mamy CS: GO, gdzie stosunek rozgrywek esportowych do prywatnych transmisji wynosi 125,1 miliona do 184,3 miliona godzin. Listę TOP 5 zamykają Hearthstone (29,7 – 203,6 miliona godzin) i StarCraft II (17,5 – 19,4 miliona godzin).

Ciekawie wygląda też zestawienie pokazujące, jak zmienia się rodzaj oglądanych transmisji w zależności od rozgrywanych turniejów. W przypadku League of Legends, przez trzy soboty poprzedzające start wiosennych rozgrywek NALCS 2016 zdecydowaną większość oglądanych meczy stanowiły te transmitowane przez prywatne osoby. Z kolei pierwsze trzy soboty nowego sezonu profesjonalnych rozgrywek to 44-procentowy spadek oglądalności transmisji prywatnych i znaczący wzrost tych turniejowych. Można to trochę porównać do oglądalności amatorskich rozgrywek w piłkę nożną przed i w trakcie EURO.

Interesujące jest też to, że zawsze na Twitcha patrzyło się jak na medium, które przyczyniło się do wzrostu popularności eSportu, co oczywiście jest prawdą. Inna sprawa, że obecnie to eSport generuje ponad 20% ruchu na tej platformie, zatem można powiedzieć, że role po części się odwróciły. Nie ma się zatem co dziwić, że Twitch startuje z własną ligą. Stuart Saw, dyrektor odpowiedzialny za rozwój eSportu w Twitchu mówi tak:

eSports Championship Series (ECS) powstała dzięki współpracy z platformą multiplayerową FACEIT i wczoraj odbyły się pierwsze rozgrywki w Counter Strike: Global Offensive, gdzie po 10 drużyn z Europy i Ameryki Północnej rywalizowało o pulę nagród wynoszącą 3,5 miliona dolarów. Ważne też jest to, że na rozwój ECS spory wpływ będzie miał głos zarówno społeczności, jak i samych drużyn, które dodatkowo będą współwłaścicielami całego przedsięwzięcia, mając swój udział w zyskach. W planach jest też stworzenie czegoś na kształt „wylęgarni talentów”, czyli osobnej ligi, która ma pomóc w wyszukiwaniu i szkoleniu najlepszych graczy z całego świata.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.