2016 był najlepszym rokiem dla cyfrowej dystrybucji w historii branży gier wideo

2016 był najlepszym rokiem dla cyfrowej dystrybucji w historii branży gier wideo22.12.2016 16:14
Bartosz Stodolny

jak tak dalej pójdzie, to w przyszłym roku stuknie sto miliardow dolarów.

Agencja SuperData przygotowała nam krótkie podsumowanie kończącego się powoli roku. Roku dla branży bardzo dobrego, bo zakończonego wynikiem ponad 91 miliardów dolarów dla samej tylko cyfrowej dystrybucji, e-sportu, materiałów wideo związanych z grami i wirtualnej rzeczywistości. Dla porównania, ubiegły rok zamknął się wynikiem niecałych 65 miliardów dolarów.

Liderem jest, co nikogo nie powinno dziwić, segment mobilny, który wygenerował 40,6 miliarda dolarów przychodu. Nie powinno to dziwić dzisiaj, kiedy jesteśmy po premierach Pokemon Go, Clash Royale i innych, dużych produkcji mobilnych (Super Mario Run nie został wzięty pod uwagę w raporcie). Jednak jeszcze rok temu mobilki nie były ani największym, ani najszybciej rosnącym segmentem rynku.

Co ciekawe, ponad połowę przychodu – 18,6 miliarda dolarów – wygenerowały tutaj produkcje free-to-play.

Konsole natomiast to trzecie miejsce i 6,6 miliarda dolarów przychodu. Widać, że w tym przypadku gracze wolą tradycyjne, pudełkowe wydania gier, na co zapewne wpływ ma fakt, że można je potem odsprzedać albo wymienić na coś innego. Nie zmienia to jednak faktu, że cyfrowa dystrybucja w konsolach rośnie bardzo szybko, bo aż o 83 procent względem ubiegłego, zakończonego wynikiem 3,6 miliarda dolarów, roku.

Rok 2016 to również start wirtualnej rzeczywistości, zatem i tej nie mogło zabraknąć w podsumowaniu. Ciężko powiedzieć, czy wynik 2,7 miliarda dolarów jest zadowalający, skoro nie bardzo jest go z czym porównać. Z drugiej strony, ta sama agencja wieszczyła, że VR będzie miał 40 milionów użytkowników do końca 2016 roku, co później musiała zrewidować. Przewidywania na rok 2017 są natomiast takie, że to Sony i HTC zdominują rynek gogli premium.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o dwóch segmentach, których dotąd SuperData w swoich zestawieniach nie uwzględniała. Gamingowe wideo to 4,4 miliarda dolarów przychodu i pokazuje to, jak silną gałęzią branży stały się Twitch, YouTube i inne tego typu serwisy.

Z kolei e-sport, choć przyniósł najmniej, bo „tylko” 892 miliony dolarów, jest branżą mającą największy potencjał i będący punktem, na którym skupiają się wydawcy, producenci telewizyjni i reklamodawcy. Widać to zresztą po ruchach wokół tej dziedziny rozrywki.

Gry wideo i e-sport były obecne podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio, Team Dignitas i Team Apex zostały wykupione przez amerykańską drużynę NBA Philadelphia 76ers, co było pierwszym w historii e-sportu tradycyjnym przejęciem. Z kolei Axiomatic, korporacja będąca właścicielem L.A. Dodgers i Washington Wizards, wykupiła pakiet kontrolny w Team Liquid.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.