Zwroty cyfrowych gier niedługo na Xboksie

Zwroty cyfrowych gier niedługo na Xboksie13.04.2017 10:23
Maciej Kowalik

Microsoft pokazuje prokonsumenckie oblicze.

W poprzedniej generacji cyfrowe gry nie wylewały się co tydzień takim potokiem jak teraz. Środowe premiery w Xbox Live Arcade oznaczały jeden, dwa nowe tytuły tygodniowo. Teraz Xbox Live Arcade już nie ma, bo rozkwit cyfrowej dystrybucji uniemożliwia łatwe dzielenie gier na małe i duże.

Ceny? Na konsolach cyfrowe sklepy Sony i Microsoftu nie mają konkurencji, więc gry kosztują krocie. Sam ściągam je z wirtualnych półek tylko przy konkretnych wyprzedażach. Minusem cyfrowej dystrybucji jest również fakt, że kupionej gry nie sposób odsprzedać bez łamania regulaminu Xbox Live czy PlayStation Network (sprzedawanie kont). Jeśli więc zaufasz recenzentowi, a gra nie przypadnie ci do gustu i tak nic z tym nie zrobisz.

Chyba, że mówimy o Steamie, gdzie zwroty wprowadzono latem 2015 roku, solidnie testując ich system na tragicznym pecetowym porcie Batman: Arkham Knight. Coś mi mówi, że gdyby zwrotów nie było, wydawca gry mógłby zostać przeczołgany przez sale sądowe. Było przecież tak źle, że sam wycofał grę ze sprzedaży.

Zwroty będą samoobsługowe, nie będziemy musieli nigdzie dzwonić czy wypełniać formularzy. Warto zaznaczyć, że choć piszę o Xboksie, zwroty będą działać również na pecetach z Windowsem 10 na pokładzie. Nie zwrócimy natomiast dodatków i karnetów na nie, a przy nadużywaniu zwrotów Microsoft może się wkurzyć i wyłączyć tę opcję. Pytanie o to, gdzie dla firmy będzie przebiegać ta granica pozostaje otwarte.

I znów, tak jak przy odpaleniu zwrotów na Steamie, mam ochotę pisać o kroku w kierunku normalności. Skoro cyfrowa dystrybucja jest coraz popularniejsza, konsumenci powinni liczyć, że ich praw również będzie przybywać. Że nie będą musieli wisieć na telefonie z konsultantem, by zwrócić takiego choćby Drivecluba, który po prostu nie działa. Na rozsądnej polityce zwrotów zyskać mogą też mali developerzy, którym trudno byłoby wydzielić sensowny budżet na marketing i reklamę. Jeśli wiem, że mogę zwrócić coś co nie przypadnie mi do gustu, to chętniej spróbuję gry, której opis mi się spodoba. Nie ma ryzyka.

Maciej Kowalik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.