Zbiórka na reaktywację "Secret Service" zakończona. Zebrano rekordowe 282 tysiące złotych

Zbiórka na reaktywację "Secret Service" zakończona. Zebrano rekordowe 282 tysiące złotych29.08.2014 00:01
marcindmjqtx

Jeden z najważniejszych magazynów młodości polskich graczy wraca. Właśnie dzięki nim.

Zbiórka na "Secret Service" pobiła wszelkie rekordy finansowania społecznościowego w Polsce. 282 464 złotych - dokładnie tyle wpłacili fani, którzy chcą powrotu magazynu. Poprzedni najlepszy wynik, należący do gry planszowej na podstawie bestsellerowej powieści Jarosława Grzędowicza "Pan Lodowego Ogrodu", pobiła ponad dwukrotnie. Również frekwencja jest rekordowa - reaktywację kultowego magazynu wsparło grubo ponad 3,5 tysiąca fanów.

O co cały ambaras? O powrót "Secret Service", pisma, które wychowało w latach 90. całe pokolenie graczy. Tematycznych periodyków było wówczas na rynku bardzo dużo, ale to właśnie "SS" - sądząc również po Waszym zainteresowaniu naszymi tekstami o tym magazynie, na przykład tym - cieszył się szczególną estymą.

Ćwierć miliona za nostalgię Mnie skala zbiórki i szaleństwo wokół niej pozytywnie zaskoczyły. Bo sentyment to jedno, a realne wsparcie własnym portfelem to zupełnie inna sprawa. Na taki szał byli za to gotowi sami zainteresowani. Robert Łapiński, wydawca odświeżonego "SS", oczekiwał takiego zamieszania i jak sam przyznaje, strzelał w 240 tys.

Przekroczenie podstawowej kwoty (93 tys.) ponad 3-krotnie pozwoliło osiągnąć kolejne progi w zbiórce. Jeden z nich zakładał, że magazyn będzie dwumiesięcznikiem. I właśnie w tym trybie wydawniczym będzie się ukazywał.

secret service / to be continued / final

Robert w dawnych czasach nie był autorem "Secret Service", lecz jego czytelnikiem. Ale na pokładzie nie zabraknie znanych nazwisk. Zebrana ekipa to w zasadzie śmietanka growego dziennikarstwa sprzed lat. Ze starej ekipy "Secret Service" dołączą m.in. Aleksandra "Krupik" Cwalina, Jacek "User Jama" Marczewski i Piotr "Micz" Mańkowski, nowy redaktor naczelny. Są i ci, którzy dawno temu stali po drugiej stronie barykady, rywalizując o czytelników - wieloletni redaktorzy "Top Secret" i "Świata Gier Komputerowych", czyli Marcin "Borek" Borkowski i Piotr Pieńkowski, felietonista "Gamblera" Jacek "Dr Destroyer" Grabowski i spec od strategii Dariusz "Sir Haszak" Michalski. Za layout odpowiada współzałożyciel "Secret Service" (a wcześniej "Top Secret"), Waldemar "Pegaz Ass" Nowak. Wróci też rysownik Śledziu (którego mogliście przepytać przy okazji naszego cyklu "Pytaj o wszystko"). Nie będzie za to Marcina "Gulasha" Góreckiego, przed laty symbolu pisma, o którego bezskutecznie dopytywali fani na profilu "SS" średnio raz dziennie. Skład uzupełniają autorzy z różnych stron i środowisk, dając wybuchową (oby!) mieszankę.

Piotr Pieńkowski, jeden z autorów powracającego Secret Service (fot. Secret Service)

Stare i nowe Jeśli chodzi o kształt pisma, autorzy nie zdradzają zbyt wiele. Trudno sobie wyobrazić powrót kultowych "Superów" (stron z różnorakimi "śmiesznostkami") czy opisów gier - z pierwszych czytelnicy dawno wyrośli, drugich w obecnych czasach nie potrzebują. Gdy podpytuję Roberta o tym, jak „SS” będzie balansował pisanie o tym, co było kiedyś, z pisaniem o nowościach, przedstawia następujące proporcje: - "Stare" ok. 25%, "nowe" ok. 50%, kultura i publicystyka itp. ok. 25%. Mnie w tej matematycznej zagadce najbardziej cieszy słowo "kultura". I choć "SS" w nowych czasach nie ma już szansy być oknem na świat i jedynym dostarczycielem informacji o takich zjawiskach, jak seriale czy manga, to chętnie poczytam takie okołogrowe teksty od ludzi, których czytałem dawno temu.

Wokół powracającego zza grobów "Secret Service" zebrało się też trochę kontrowersji. Te najświeższe dotyczą celów wyznaczonych przez kolejne progi - nie pojawiły się na stronie zbiórki w ogóle, w zamian poproszono o ich wymyślenie czytelników. Wcześniej podnoszono kwestię niezapłaconych wynagrodzeń za teksty do "Secret Service" u kresu jego istnienia. Zabrakło choćby zdania komentarza w tej sprawie.

Z zebranej kwoty 7,4% trafi do serwisu Polak Potrafi, gdzie przeprowadzono zbiórkę. Część zostanie spożytkowana na sfinansowanie nagród, między innymi koszulek i kufli. Reszta zostanie spożytkowana - jak informuje redakcja - na redaktorów, dział reklamy, biuro, komputery, telewizory, konsole, tablety, DTP, prawników, druk itp.

Cele zrealizowane i te, do których trochę zabrakło. Choć do robienia miesięcznika nie paliła się też sama redakcja (fot. Secret Service)

Odrodzenie rynku prasy o grach? W ostatnich dniach wakacji będzie się jednak liczyło już samo pismo. Właśnie wtedy ma się ukazać pierwszy numer odświeżonego "Secret Service". Będzie kontynuował starą numerację - czyli na okładce pojawił się liczba 97. Trafi do osób, które ufundowały jego powrót, ale i do normalnej kioskowej sprzedaży.

Mały przeciąg dobrze zrobi skostniałemu rynkowi prasy, na którym obecnie trwają raptem dwa magazyny - CD Action i PSX Extreme, z incydentalnymi próbami zaatakowania tego rynku przez takie periodyki jak Lag czy Gramy. Powrót "SS" daje nadzieję na odrodzenie się tematycznych periodyków, choć z naturalnych przyczyn w innej formie - raczej magazynu z komentarzami i publicystyką, niż preferującym newsy i recenzje. Teraz w rękach starej-nowej ekipy pozostaje sprawienie, by zaufanie i szum wokół reaktywacji nie poszedł na marne.

Marcin Kosman

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.