Zapowiedziano PlayStation 4, choć go nie pokazano. I mnóstwo gier do tego

Zapowiedziano PlayStation 4, choć go nie pokazano. I mnóstwo gier do tego21.02.2013 02:35
marcindmjqtx

Dawno tyle plotek nie okazało się prawdą. Nowy pad, 8 GB pamięci RAM, Diablo 3 i nagrywanie rozgrywki na bieżąco.

Niespodzianka, bo spodziewaliśmy się raczej, że konferencja będzie wypełniona różnymi zapowiedziami, a nowa konsola PlayStation - jeśli już się pojawi - to na koniec w formie krótkiej wzmianki i ujawnienia logo. Było dokładnie odwrotnie. Po krótkim wprowadzeniu Sony zrzuciło bombę - mamy konsolę nowej generacji, nazwaną po prostu PlayStation 4.

Zaprezentowano niestety tylko logo

Nic o wyglądzie, trochę o bebechach Nie pokazano nam samej konsoli - skupiono się na specyfikacji, kontrolerze, możliwościach i przede wszystkim grach, które wypełniły grubo ponad godzinę z dwugodzinnego show.

Więc PS4 to PC na sterydach

Podkreślono to, co podejrzewaliśmy od jakiegoś czasu. PlayStation 4 ma architekturę podobną do komputera PC - ale mocno podkręconego. Procesor typu x86, 8GB szybkiej pamięci RAM GDDR5, co jest zaskoczeniem, bo mówiono raczej o 4 GB. Do tego nieokreślona na razie karta graficzna, ale dość mocna, by samodzielnie obsługiwać skomplikowane efekt cząsteczkowe na silniku Havok. Oraz stary dobry dysk twardy - trzymanie danych w chmurze pozostanie dodatkiem.

Jako pokaz możliwości PS4 zaprezentowano znany już nam silnik Unreal Engine 4:

Unreal Engine 4 Elemental Demo Pad się zmienił, ale tylko trochę Pokazano też kontroler - DualShock 4, który wygląda dokładnie tak, jak na zdjęciach, które pojawiły się wcześniej w sieci. Ma dotykowy panel, przycisk "Share" do szybkiego dzielenia się treściami z gier, z przodu zamontowano "light bar", który ma służyć łatwiejszemu rozróżnianiu graczy. Wygląda na to, że będzie mógł działać jako sposób na sterowanie kursorem, jak w kontrolerze ruchowym PS Move - zwłaszcza, że na zdjęciu widać "obserwującą" go nową kamerę.

DualShock 4 i nowa kamera

Istotnymi zmianami są też wklęsłe gałki, nieco inne spusty (choć nadal za płaskie) i gniazdo do podłączania słuchawek. Za to sam pad nadal wydaje się niewielki.

DualShock 4

Usługami PS4 stoi Dużo czasu poświęcono opisowi usług - nie ujawniono co prawda, jaka przyszłość czeka PlayStation Plus, ani czy gra w sieci będzie płatna. Poznaliśmy za to plan stworzenia wielkiej sieci graczy. Oraz nowe usługi, z których warte uwagi m.in. są:

  • nagrywanie na bieżąco rozgrywki z gry i możliwość szybkiego podzielenia się wideo (lub obrazkami) w sieci - także w tle grania;
  • możliwość grania w gry, które jeszcze się ściągają - za tę i poprzednią opcję odpowiada dodatkowy procesor;

Wybieranie wideo do opublikowania w sieci

  • możliwość budzenia i usypiania konsoli - w każdym momencie, przyciskiem na padzie;
  • możliwość podglądania jak grają nasi znajomi albo sławni gracze;
  • możliwość zdalnego pomagania komuś z grą, w której sobie nie radzi;
  • wreszcie w pełni działający Remote Play, czyli wyświetlania i granie na PS Vita w gry z dużej konsoli;
  • możliwości Remote Play, oglądania innych i zakupów mają być też dostępne na smartfonach czy tabletach;

Dodatkowy chip odpowiadający za działania w tle

  • system rekomendacji sklepowych oparty o to, w co i jak często gramy;
  • możliwość zagrania w demo gry poprzez streaming jej wprost ze sklepu;
  • (w przyszłości) możliwość grania w gry z poprzednich modeli PlayStation poprzez streaming;
  • większa swoboda i wsparcie dla twórców gier epizodycznych i free-2-play;
  • a także dla twórców niezależnych - PS4 pozwoli im na samodzielne wydawanie się na PlayStation Network;

Nie wiemy niestety nic o cenach i modelach konsoli. Datę premiery podano na sam koniec konferencji: święta 2013 r. Podejrzewam, że na konkrety trzeba poczekać do czerwcowych targów E3 w Los Angeles, kiedy wedle wszelkich plotek konsolę zapowie też Microsoft.

Zapowiedziane gry: Lista twórców jest imponująca - jest na niej m.in. polski CD Projekt RED (kliknij, aby powiększyć):

Knack (PS4) Killzone: Shadow Fall (Guerilla Games)

Czwarta - nie licząc tych na przenośne konsole - część serii o walce ludzi z Helghastami. Jaśniejsze kolory, ładniejsza grafika i na pierwszy rzut oka brak powalających zmian. Grunt, żeby się dobrze strzelało.

Killzone Shadow Fall (PS4) Driveclub (Evolution Studios)

Wyścigi znanymi samochodami w znanych miejscach świata. Wielka sieć graczy, gdzie każdy może rzucić każdemu wyzwanie. I do tego pojazdywykonane z niezwykłą pieczołowitością.

DriveClub - trailer inFamous: Second Son (Sucker Punch)

Totalitarny świat, życie ludzkie kontrolowane przez służby bezpieczeństwa i buntownik o niezwykłych mocach. Wiadomo, czego się spodziewać.

The Witness (Jonathan Blow)

Tajemnicza i ślicznie wyglądająca gra logiczna od ojca Braid - 25 godzin zagadek na urokliwej wyspie. Przez jakiś czas dostępna będzie tylko na PS4.

Deep Down [tytuł roboczy] (Capcom)

Z krótkiego zwiastuna można wywnioskować, że to gra w której walczy się ze smokami. Ale czy bardziej slasher czy bardziej RPG? Na pierwszy rzut oka wygląda jak Dragon's Dogma 2 i może to ona.

Diablo III (Blizzard)

Chyba wiele nie trzeba wyjaśniać. Firma Blizzard przypomniała sobie, że dawno temu robiła też gry na konsole. Wreszcie potwierdziły się plotki i Diablo 3 pojawi się na PlayStation 4. Z kooperacją dla 4 graczy i wygodnym sterowaniem.

Watch_Dogs (Ubisoft)

Dość niezwykła gra o hakerze tkanki miejskiej. Pokazano spory fragment otwartego świata, jaki będzie dostępny między misjami i zaprezetnowano możliwości, jakie dostanie gracz. Da się włamać do praktycznie dowolnego urządzenia i wykorzystać je do własnych celów. A także wspinać po budynkach niczym w Assassin's Creed. Premiera na PS4 nie wyklucza tej na PS3, X360 i Wii U.

Destiny (Bungie)

Kosmiczna strzelanina od twórców Halo, łącząca tryb wieloosobowy z tym dla pojedynczego gracza. Na PlayStation 4 pojawi się z dodatkową zawartością.

Z prezentacjami pojawiły się także inne firmy:

Quantic Dream pokazujące możliwości graficzne swojego silnika, co zdaniem Davida Cage'a lepiej pozwoli na ukazywanie emocji.

Square Enix miało dla nas to samo demo, co 8 miesięcy temu na E3, a Media Molecule deklarowało, że odkryło i zakochało się w kontrolerze ruchowym PlayStation Move, ale nie określiło, co zamierza z nim zrobić.

To teraz czekamy na targi E3, a potem do świąt.

Paweł Kamiński

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.