Z cyklu: O co jeszcze można się procesować. Odcinek 45 - tatuaże

Z cyklu: O co jeszcze można się procesować. Odcinek 45 - tatuaże02.02.2016 19:59

W ostatnim odcinku naszego programu mówiliśmy o dość niecodziennej sprawie, związanej z próbą zarejestrowania znaku handlowego "Ghost" przez Electronic Arts. Dziś spojrzymy na nieco inną kwestię - praw autorskich do projektów graficznych. A konkretnie - tatuaży. Wstrzymajcie oddech, bo czeka was jazda bez trzymanki!

Wymieńcie szybko trzy pierwsze rzeczy, jakie kojarzą wam się z tatuażami. Szybko!

Jeżeli odpowiedzieliście „gry koszykarskie od Take-Two”, to trafiliście w dziesiątkę. Wydawca ten został oskarżony przez firmę Solid Oak Sketches o bezprawne wykorzystanie projektów grafik, do których ma ona prawa autorskie. Grafiki te znajdują się na ciałach zawodników, przedstawionych w grach z serii NBA 2K. Konkretnie - LeBrona Jamesa, Kobe Bryanta, Kenyona Martina, DeAndre Jordana i Erica Bledsoe. I nie ma tu według autorów pozwu znaczenia, że gry przedstawiają istniejących ludzi tak, jak wyglądają oni w prawdziwym świecie.

Według Solid Oak Sketches tatuaże spełniają wszystkie warunki dzieła chronionego przez prawa autorskie. Wykazują cechę indywidualności i są zachowane trwale. Ich autorzy podpisali umowy, w których udzielili firmie licencji na wykorzystanie tych projektów. Licencji, która daje jej jednocześnie pełne prawo do czerpania zysków z ich wykorzystania, choćby w grze wideo.

Problem jest jednak taki, że amerykańskie sądy nie decydowały jeszcze nigdy o tym, czy wykonany tatuaż podlega ochronie na mocy prawa autorskiego. Jedyny przypadek, w którym się do tego zbliżyły, miał miejsce pod koniec 2012 roku. Tatuażysta Christopher Escobedo wytoczył wtedy proces nieistniejącej już firmie THQ o bezprawne wykorzystanie jego projektu w grze UFC Undisputed 3. Chociaż początkowo żądał odszkodowania w wysokości 4,16 miliona dolarów, ostatecznie sprawa zakończyła się ugodą w wysokości 22,5 tysiąca.

Wartość ta została określona przez sąd upadłościowy, który zajmował się już wtedy sprawą bankructwa THQ. Nie została jednak przy tym wydana opinia na temat prawnej ochrony tatuaży. Sędzia prowadzący sprawę ograniczył się jedynie do własnego komentarza.

Bazując na wartości ugody, do której doszło między Escobedo a THQ w około rok od złożenia sprawy w sądzie, Solid Oak Sketches oszacowało swoje straty 572 tysięcy dolarów. Firma uzyskała tę kwotę dzieląc 22,5 tysiąca, otrzymane przez Escobedo, przez 4,1 miliona sprzedanych egzemplarzy UFC Undisputed 3. Wyszło im w ten sposób, że opłata powinna wynosić 0,55 centa za jeden tatuaż w jednej kopii gry. Czyli 4,4 centa za osiem tatuaży w grach NBA 2K14 i NBA 2K15, razy około 13 milionów egzemplarzy do łącznej sumy 572 tysięcy.

Dodatkowo dwie z grafik, znajdujące się na ciele LeBrona Jamesa, który widoczny jest na okładce NBA 2K14, mają wg oskarżyciela znaczące znaczenie marketingowe i jako takie powinny być czterokrotnie droższe. Łącznie firma żąda więc od Take-Two 819,5 tysiąca dolarów (już te 500 mogli sobie podarować) za naruszenie jej praw autorskich w dwóch poprzednich grach z serii NBA 2K.

Solid Oak Sketches zaproponowało też wykupienie jednorazowej licencji, która pozwoli im na zgodne z prawem wykorzystywanie wspomnianych tatuaży w grze NBA 2K16 (tutaj nie szacowano jeszcze szkód, bo - jak zapewne uznali prawnicy - gra ciągle się sprzedaje) i wszystkich kolejnych.

Pozostaje więc jedna kwestia: czy sąd odpowie w końcu jednoznacznie na pytanie „czy tatuaż jest chroniony prawem autorskm?" O tym w kolejnym odcinku „O co jeszcze można się procesować”.

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.