Wystartował projekt mający na celu uzwiązkowienie gamedevu

Wystartował projekt mający na celu uzwiązkowienie gamedevu08.01.2020 17:30
Bartosz Witoszka

Czyżby koniec z crunchami?

Przez ostatnie lata wiele mówi się o warunkach pracy w branży elektronicznej rozrywki, a raczej o tym, że są po prostu trudne. Najczęściej wspomina się o crunchu, czyli długotrwałych okresach pracy po godzinach, ale nie brakuje też afer dotyczących równouprawnienia (a konkretnie jego braku) czy wręcz molestowania seksualnego. Jakiś czas temu do tego grona dołączył zespół stresu pourazowego, którego nabawił się jeden z deweloperów pracujących nad Mortal Kombat 11, o czym w maju pisała dla Was Tatiana.

Zawsze można powiedzieć, że jak komuś coś nie pasuje, to niech odejdzie i poszuka innej pracy, ale wiecie, co jest najgorsze? Że na miejsce każdego człowieka, który odszedł z dużego studia z powodu zbyt długiego crunchu czeka kilku następnych, którzy z uśmiechem na ustach zaczną pracować po 100 godzin tygodniowo w swoim wymarzonym studiu. Co można zrobić, by zapobiegać, a nie zamiatać sprawę pod dywan?

Tego typu problemy nie są niczym nowym i wiele innych branż radzi sobie z nimi w mniej lub bardziej przemyślany sposób. Remedium dla przemysłu filmowego były związki zawodowe i od wielu lat mówi się o tym, że w branży gier wideo (a zwłaszcza w gamedevie) również by się sprawdziły. O tym będziemy się mogli przekonać już niedługo, bowiem jak donosi LA Times, Communication Workers of America – największy związek zawodowy, do którego należą pracownicy szeroko pojętych mediów – wspólnie z Game Workers Unite ruszyły z Campaign to Organize Digital Employees. “Kampanią na rzecz organizacji pracowników przemysłu cyfrowego” ma na celu poprawę ogólnej sytuacji w gamedevie oraz zajmować się sprawami nadużyć czy niewłaściwego zachowania ze strony pracodawców.

Sam związek byłby na pewno czymś w rodzaju ostoi dla deweloperów, którzy będą mogli pracować ze świadomością, że jeśli coś będzie nie tak, to mają do kogo się zwrócić. Oczywiście wszystko brzmi bardzo ideowo, a jak pokazuje rzeczywistość, nie wszystko jest czarno białe, ale zdaniem Emmy Kinema, współzałożycielki Game Workers Unite, w branży gier wideo potrzebne są zmiany:

Oprócz pracowników studiów zajmujących się grami wideo, związek ma również zrzeszać osoby pracujące w firmach technologicznych. W grudniu zeszłego roku CWU złożyła pozew przeciwko Google w imieniu byłych pracowników, którzy zostali zwolnieni za rzekome działanie na szkodę firmy, co spowodowało brak wypłaty odpraw. Jak dodaje na koniec Kinema, jako jeden związek deweloperzy z różnych gałęzi branży kreatywnych osiągnął znacznie więcej.

Oczywiście zanim dojdzie do konkretnych działań minie pewnie jeszcze trochę czasu i nie wiadomo na razie, czy związek będzie miał charakter międzynarodowy, czy raczej skupiał będzie amerykańskich twórców (bardziej prawdopodobna jest ta druga opcja), ale jest to krok w dobrym kierunku. Kto wykona następny? Zobaczymy

Bartek Witoszka

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.