Tworzysz mody do ARK: Survival Evolved? Deweloper ci za nie zapłaci

Tworzysz mody do ARK: Survival Evolved? Deweloper ci za nie zapłaci19.05.2016 12:47
Bartosz Stodolny

A nawet zatrudni. Oczywiście jeśli jesteś wystarczająco dobry.

Nie jestem zwolennikiem stwierdzenia: „Zrób za darmo, będziesz miał do portfolio”, ale jest jedna dziedzina, w której nie tylko ma ono uzasadnienie, ale po prostu się sprawdza. Chodzi o modyfikacje do gier, których twórcy są żywym dowodem na to, że czasem opłaca się pracować za darmo.

Opłaciło się na przykład autorom dwóch modów do ARK: Survival Evolved. Pierwszy stworzył dodatek o nazwie Primitive+, który zmusza graczy do korzystania z prehistorycznych narzędzi celem czynienia postępów w grze. Drugi natomiast zaprojektował inspirowaną światem Tolkiena mapę będącą dwukrotnie większą od domyślnego obszaru gry. Obaj pracują teraz w Studio Wildcard odpowiedzialnym za ARK.

ARK: Survival Evolved - The Center Official Trailer!

Działa to w ten sposób, że deweloperzy wyszukują najciekawsze mody w Warsztacie Steam, kontaktują się z ich twórcami i oferują im zapłatę za wcielenie ich pracy do gry, już jako jej oficjalnej części. Bardzo dobre jest też podejście studia Wildcard do modów w ogóle. Większość deweloperów i wydawców jasno zaznacza w umowach licencyjnych, że zawartość stworzona przez społeczność nie jest jej własnością. W przypadku ARK jest inaczej.

Mówi główny projektant gry Jeremy Stiglitz i studiu należy się za to pochwała, bo właśnie tak powinno to wyglądać. Na pewno pamiętacie cały szum wokół płatnych modów do Skyrima. Pomijając już kwestię wprowadzenia tego po cichu, system był po prostu niesprawiedliwy. Połowę zysku zgarniała Bethesda, Valve też brało swoją część, a dla twórców zostawały jakieś grosze. Tymczasem to właśnie oni wykonali lwią część roboty.

Szczególnie że mody to nie tylko kolorowe dzidy czy tak zwane „god itemy”. To często ogromne projekty, których tworzenie zajmuje lata. Project Brazil do Fallout: New Vegas albo Skywind, czyli przeniesienie całego Morrowinda na silnik Skyrima to tylko dwa przykłady tego, jak coś tworzonego przez grupę zapaleńców potrafi się rozrosnąć.

Fallout: Project Brazil Introduction

Takim osobom jak najbardziej należy się wynagrodzenie, choć na dłuższą metę lepszym rozwiązaniem dla nich jest to, co przytrafiło się autorom dodatków z początku tekstu. Są zresztą przykłady na to, że się da. Dean Hall nawiązał współpracę z Bohemią i stworzył DayZ Standalone, ale nie byłoby to możliwe, gdyby wcześniej nie zrobił DayZ w formie darmowego moda do drugiej Army. Garry Newman to kolejny przykład. Dogadał się z Valve, zaczął sprzedawać Garry’s Mod, a dziś jest właścicielem własnego studia pracującego nad Rust.

Mam nadzieję, że więcej deweloperów i wydawców pójdzie drogą studia Wildcard i dostrzeże, że jest to lepsze rozwiązanie niż po prostu płatne mody.

[Źródło: Kotaku]

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.