Twórcy Rogue Squadron pracowali kiedyś nad grą o Supermanie. Zobaczcie, jak mogła wyglądać

Twórcy Rogue Squadron pracowali kiedyś nad grą o Supermanie. Zobaczcie, jak mogła wyglądać21.03.2016 15:46
Bartosz Stodolny

Nie lubię uniwersum DC, a Superman jest dla mnie najnudniejszym superbohaterem na świecie, ale w grę od Factor 5 grałbym jak szalony. Niestety w tej branży anulowanie jakiejś produkcji nie jest niczym nowym.

Studio Factor 5 istniało na rynku w latach 1998 – 2008 i zrobiło naprawdę sporo gier na różne platformy, jednak najbardziej znane jest z serii Star Wars: Rogue Squadron na N64, Gamecube’a i pecety. Nie wiem jak wy, ale ja bardzo dobrze wspominam te gry nie tylko za „Gwiezdne Wojny” w nazwie, ale też ze względu na bardzo udany, zręcznościowy model lotu.

RogueSquadron 2 - Rogue Leader - Dolphin Emulator 1080p Battle Of Hoth Mission 3 - gameplay

Doświadczenia nabyte przy Rogue Squadron pewnie sporo pomogły przy projektowaniu Superman: Blue Steel – grze o superbohaterze noszącym czerwone majtki na spodniach powstającej w 2007 roku na PS3, Xboksa 360 i Nintendo Wii.

Założenia projektu były bardzo ambitne. Świat, po którym swobodnie można było latać, możliwość niszczenia otoczenia, czy chwycenia przeciwnika i przelecenia z nim przez cały budynek to faktycznie nie lada wyzwanie, szczególnie że gra miała powstać na konsole poprzedniej generacji.

Na początku tytuł miał opowiadać historię z powstającego wtedy filmu „Superman Returns” Bryana Singera, a wśród przeciwników mieliśmy spotkać między innymi Darkseida i Brainiaca. Do tego studio dostało też trochę swobody i w planach było dodanie kilku innych postaci z uniwersum DC, w tym Super Girl. Film co prawda został przez Warner Bros. anulowany, by parę lat później zastąpić go „Człowiekiem ze stali”, ale prace nad grą nadal trwały.

Superman's Cancelled Open World Game - Unseen64

Istotny wpływ na upadek Factor 5 i anulowanie Blue Steel miał wydawca Brash Entertainment. Pomysł na biznes w tym przypadku był dość ciekawy, otóż Brash chciał skupić się na produkcji gier opartych wyłącznie o duże licencje, jak właśnie DC. Pomysł bardzo spodobał się inwestorom i bardzo szybko udało się pozyskać fundusze niezbędne do funkcjonowania firmy.

Problem w tym, że nikt z zarządu i osób na stanowiskach kierowniczych nie miał żadnego doświadczenia w branży gier wideo. Efektem tego były dość dziwne decyzje, jak na przykład ta o podpisaniu umowy z koncernem 20th Century Fox na zrobienie gier na podstawie „Piły” i filmu „Noc w muzeum”. Nie brzmi to jeszcze tak źle, bo swego czasu był to popularny tytuł (nie wspominając już o „Pile”), jednak częścią kontraktu było też wydanie kilku gier opartych o mniej popularne IP, jak choćby „Jumper”.

Karma Chameleon - Culture Club - Alvin and the Chipmunks Video Game

Z pierwszych trzech gier wydanych przez Brash Entertainment, opartych właśnie o „Jumpera”, a także „Małpy w kosmosie” i „Alvina i Wiewiórki”, tylko ta ostatnia jako tako się sprzedała, co nie zmienia faktu, że wszystkie przyniosły straty. To był początek końca wydawcy, który pociągnął za sobą Factor 5. Zaczęły się problemy z płynnością finansową, pracownikom wstrzymano wypłaty, a w końcu studio zamknęło się tuż przed Bożym Narodzeniem w 2008 roku. Gra o Supermanie trafiła do kosza.

Szkoda, ale to też nie żadna nowość w przypadku gier wideo i historia zna wiele podobnych przypadków, często dotyczących równie dużych marek i jeszcze większych firm. Wszyscy pamiętamy Star Wars: 1313, które Disney anulował wraz z przejęciem LucasArts.

Podobny los spotkał inną grę opartą o komiksowy świat. The Avengers: The Movie miała być grą akcji, w której rozgrywkę oglądaliśmy z perspektywy pierwszej osoby. Do naszej dyspozycji miały zostać oddane takie postacie, jak Hulk, Iron Man, Kapitan Ameryka, Thor, Black Widow czy Hawkeye, a całość miała być silnie nastawiona na czteroosobową kooperację ze znajomymi, albo kontrolowanymi przez komputer bohaterami. Tytuł powstawał na Xboksa 360 i PlayStation 3, odpowiadało za niego THQ, a miała ukazać się w 2012 roku razem z filmem „The Avengers”. Niestety koszty produkcji okazały się zbyt wysokie, a bankructwo wydawcy wbiło ostatni gwóźdź do trumny i gra wylądowała w koszu.

Avengers' Cancelled First Person Action Game - Unseen64

Warto wspomnieć też o Prey 2, który zapowiadał się świetnie, ale Bethesda również postanowiła całość porzucić. Tak samo jak Blizzard oficjalnie wycofał się w 2014 roku z prac nad StarCraft: Ghost, czyli spojrzeniem na ten świat z perspektywy trzecie osoby, choć akurat w tym przypadku możemy liczyć na swego rodzaju reaktywację dzięki Nova Covert Ops, której bohaterką będzie ta sama postać, co w przypadku Duchów.

[Źródła: Eurogamer, Wikipedia: 1, 2, Gamerant, IGN]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.