Twórcy Quake'a kłócą się o to, kto wymyślił mapy multiplayer

Twórcy Quake'a kłócą się o to, kto wymyślił mapy multiplayer04.09.2017 19:06

"To ja!", "Nie, to wcale nie on!"

Powiedział w rozmowie z PCGamesN Tim Willits. Dołączył on do id Software w 1995 i uczestniczył w tworzeniu pierwszego Quake'a obok współzałożycieli firmy - Johna Romero i Johna Carmacka.

Problem w tym, że - jak się szybko okazało - Willits mógł w tym przypadku nieco przecenić swoją rolę. Po pierwsze, chociaż prawdą jest, że za czasów Dooma 1 i 2 powszechną praktyką było wykorzystywanie w trybie online map z kampanii dla pojedynczego gracza, to przejście na plansze tworzone specjalnie do multi nastąpiło nieco wcześniej niż w Quake'u.

Zwraca na to uwagę John Romero w poście na swoim blogu. Na 18 miesięcy przed wydaniem pierwszego Quake'a, 21 grudnia 1994, do sprzedaży trafiły dwie gry. Rise of the Triad od Apogee (3D Realms) i Marathon od Bungie. W obu znalazły się mapy przygotowane specjalnie do rozgrywek między wieloma graczami. Mało tego, pierwsza z gier dodawała nawet kolejne mapy w uaktualnieniach, mogła się również pochwalić zróżnicowanymi trybami rozgrywek, wykraczającymi poza prosty deathmatch.

Można jej więc przypisać wymyślenie praktyk, stosowanych obecnie powszechnie. Tom Hall, twórca Rise of the Triad, był - jak zaznacza Romero - prawdziwym wizjonerem jeżeli chodzi o mapy i tryby rozgrywek sieciowych na długo przed premierą Quake'a.

Pisze Romero. Jest jeszcze druga kwestia. Wspomniana na początku tej wiadomości rozmowa, która rzekomo miała odbyć się między Willitsem, Romero i Carmackiem według założycieli firmy w ogóle nie miała miejsca. Carmack potwierdził to serwisowi Shack News, Romero dodatkowo wyjaśnił, że temat map do rozgrywek multiplayer był w id Software znany dużo wcześniej i trudno w ogóle mówić, by był to pomysł jednej, konkretnej osoby.

Tak naprawdę bowiem, tłumaczy Romero, w tamtych czasach istniały już setki wieloosobowych map do Dooma, stworzonych przez społeczność gry. Ale również i jej twórców. American McGee, który również pracował nad pierwszym Quakiem, udostępnił stworzoną przez siebie mapę multiplayer do Dooma w listopadzie 1994, jeszcze przed wspomnianymi wyżej pierwszymi grami, które ukazały się w sprzedaży z tym elementem. Nie jest więc tak, że koncept map tworzonych specjalnie do trybu wieloosobowego był przy pracach nad pierwszym Quakiem czymś nowym dla id Software.

Wygląda więc na to, że albo jednocześnie Romero i Carmack mijają się z prawdą, albo Tim Willits chce trochę zwiększyć swoją rolę w sukcesie pierwszego Quake'a. Na to drugie odczytanie jego intencji może również wskazywać to, że w innym miejscu obiektywnie minął się z prawdą - i to łatwo sprawdzić. W tym samym wywiadzie powiedział, że to on odpowiedzialny jest za zaprojektowanie całego pierwszego epizodu Quake'a, tego który trafił do dystrybucji jako shareware.

Tymczasem jak można znaleźć na quake.wikia.com, spośród 9 poziomów, składających się na wersję shareware, Tim Willits odpowiada za projekt czterech - mniej niż połowy.

Oczywiście wypowiedzi Willitsa niekoniecznie musiały paść w złej wierze. Może z jego strony wyglądało to inaczej, może źle zapamiętał pewne rzeczy, zresztą ludzie często mają tendencję do przeceniania swojej roli i przypisywania sobie większych zasług. Nic to dziwnego i niekoniecznie musi oznaczać świadome kłamstwo.

Romero zwraca jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt całej sprawy - sugerowanie, że zespół pracujący nad Quakiem trochę nie wiedział co robi, a całość udała się częściowo przez przypadek. Takiemu myśleniu legendarny designer sprzeciwia się z całą mocą.

Dominik Gąska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.