Trójwymiarowe kino przemijającą modą?

Trójwymiarowe kino przemijającą modą?01.11.2010 20:55
marcindmjqtx

Reźyser Christopher Nolan ogłosił właśnie, że następna część jego cyklu batmanowskiego, "The Dark Knight Rises", NIE będzie filmem trójwymiarowym.

Nolan jest teraz uznanym hollywoodzkim twórcą, a mimo to ta decyzja wymagała pokonania wielkiego oporu wytwórni Warner Bros. Jako artysta, Nolan chce zrezygnować z trójwymiarowości aby stworzyć wizję artystyczną jakiej świat jeszcze nie widział, dlatego też nie zgadza się na pogorszenie jakości obrazu z jakim wiąże się tradycyjna technologia trójwymiarowości.

Ale tło konfliktu jest głębsze.

Modę na trójwymiar rozpoczął "Avatar," który był filmem od początku do końca pod trójwymiar wymyślonym i nakręconym, okazał się też olbrzymim sukcesem finansowym. Wytwórnie i sieci kin zwęszyły złoty interes - przez dodanie do byle jakiego filmu magicznego napisu 3D można zgarnąć za niego dużo więcej niż za klasycznego weekendowego "hiciora", poszły więc olbrzymie inwestycje w trójwymiarowe projektory w kinach a w Hollywood pojawiła się nowa jednostka postprodukcji - dorabianie trójwymiaru do filmu nakręconego "na płasko". Efektem są filmy, w których trójwymiar nic nie wnosi. Do tego dochodzi jeszcze problem biologiczny - około 20% widzów cierpi na nieprzyjemne sensacje przy oglądaniu trójwymiarowych filmów, do tego jeszcze zaciemniony niewyraźny obraz i okazuje się, że widz nie bardzo wie po co ma wydać te 5 dolarów więcej na bilet. Wprawdzie za kilka lat czekają nas kontynuacje "Avatara", ale to mało jak na zwrot z olbrzymich inwestycji poniesionych przez sieci kin i wytwórnie. Stąd parcie na wszystko co pozwoli podnieść ceny biletów.

Jednak w ten sposób widzowie do technologii trójwymiarowej zniechęcą się, co widać już w sprzedaży telewizorów.

Tak samo było z animacją komputerową po olbrzymim sukcesie "Shreka" i "Toy Story", nagle wszystkie wytwórnie rzuciły się robić animacje komputerowe ("trójwymiarowe" ale nie w sensie "3D") i gatunek ten błyskawicznie spadł do niszy familijnych filmów dla dzieci. Trójwymiar jest droższy i bardziej skomplikowany, i może okazać się, że jest tylko kosztowną modą. Warner Bros wycofało się też z utrójwymiarowienia ekranizacji ostatniego tomu Harry'ego Pottera.

Janusz A. Urbanowicz

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.