Te same ceny w cyfrowej dystrybucji w całej Unii? Tego chce Komisja Europejska

Te same ceny w cyfrowej dystrybucji w całej Unii? Tego chce Komisja Europejska03.08.2015 13:01
marcindmjqtx

Jednakowe ceny i oferta Steama, Xbox Live, PlayStation Network i innych platform w całej Europie. To według Brukseli recepta na rozwój rynku cyfrowej dystrybucji. Czy rynek cyfrowej dystrybucji tego potrzebuje?

Czas sprowadzić ujednolicony rynek Unii Europejskiej w cyfrową erę - obalić ściany regulacji i 28 lokalnych rynków zamienić w jeden. Czytamy na stronie inicjatywy Digital Single Market. Propozycja zakłada, że dystrybutorzy cyfrowych dóbr (my skupiamy się oczywiście na grach wideo) musieliby przygotowywać jednakową ofertę dla wszystkich krajów członkowskich UE. Na PlayStation Network, Steamie, Xbox Live czy GOG-u na terenie Unii dostępne byłyby te same gry w dokładnie tych samych cenach.

Uproszczone i zmodernizowane zasady sieciowych zakupów ponad granicami zachęcą więcej firm do sprzedaży w internecie i pomogą w rozwoju takich rynków, jak gry. Tłumaczą przedstawiciele Komisji Europejskiej.

Czy rynek gier szczególnie tej pomocy potrzebuje? Rosnące z roku na rok obroty w cyfrowej dystrybucji sugerują, że nie. Czy my tych zmian potrzebujemy? Zastanówmy się.

Większość platform i tak oferuje już gry w zasadzie w tej samej cenie w całej Europie. Większym problemem zdaje się być krzywdzący przelicznik 1 dolar = 1 euro. Na to Komisja Europejska nic jednak nie zaradzi. A co z wymuszaniem jednakowej oferty na całym Starym Kontynencie? Jako gracze z Polski nie jesteśmy chyba jakoś szczególnie pomijani w premierach czy dostępności gier. A jeśli już jakaś platforma chce ograniczać zasięg okrajaniem asortymentu w pewnych krajach, to przecież i tak strzela przede wszystkim we własną stopę.

Co nie oznacza oczywiście, że Digital Single Market, by jakoś szczególnie graczom przeszkadzała. Ceny gier w krajach z walutami słabszymi niż euro (czyli na przykład w Polsce) i tak przeliczane są z europejskiej waluty. Wejście inicjatywy w życie nie oznaczałoby zatem wzrostu wydatków na gry. Ujednolicenie może mieć jednak zakulisowe korzyści dla dostawców treści, o ile pójdą za nim odpowiednie zmiany w prawie handlowym. Strefa Schengen mocno ułatwiła życie podróżującym po Europie. Jej odpowiednik w świecie gier mógłby zrobić to samo dla producentów gier. Wprowadzenie nowego tytułu na jeden unormowany rynek to mniejszy wysiłek niż sprostanie wymogom 28 krajów.

Co pomysł Komisji Europejskiej - zakładając, że wejdzie w życie - może oznaczać dla sprzedawców z perspektywy giganta cyfrowej dystrybucji? O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli rodzimego sklepu Good Old Games. Damy Wam znać, gdy poznamy ich spojrzenie na sprawę.

[Źródło: MCV]

Piotr Bajda

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.