Świetny trzeci kwartał Activision Blizzard to wcale nie zasługa Call of Duty

Świetny trzeci kwartał Activision Blizzard to wcale nie zasługa Call of Duty04.11.2016 14:40
Bartosz Stodolny

Okazuje się, że „mobilne popierdółki” to wcale nie takie „popierdółki”, a Rambo w egzoszkielecie przegrywa z Tracer.

Activision Blizzard opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał roku obrotowego 2016. Dla przypomnienia, choć raport kończy się na 30 czerwca, czyli ostatnim dniu drugiego kwartału kalendarzowego, w Stanach Zjednoczonych rok obrotowy zaczyna się 1 października roku poprzedzającego, stąd przesunięcie.

Szybki rzut oka na dane pokazuje, że przychody wydawcy za ten okres wyniosły ponad 1,5 miliarda dolarów, czyli 123 procent więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i ponad 100 milionów dolarów więcej, niż szacowano. Czyżby Black Ops III okazał się takim hitem sprzedażowym, a preordery Infinite Warfare dały firmie solidny zastrzyk gotówki? No nie do końca.

Rozbicie przychodów na poszczególne firmy wchodzące w skład grupy pokazuje, że samo Activision przyniosło 332 miliony dolarów, zatem jedynie 6 procent lepiej niż w roku 2015, kiedy przychód wyniósł 313 milionów dolarów. Kto w takim razie wywindował wynik? Oczywiście Blizzard i King.

W pierwszym przypadku przychód za trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego to 738 milionów dolarów, 92-procentowy skok w porównaniu z rokiem 2015 (385 milionów) i ponad dwa razy więcej, niż obrót Activision. King z kolei to 484 miliony dolarów i tutaj bezpośredniego porównania nie ma, bo twórcy Candy Crush Saga zostali kupieni już w obecnym roku obrotowym. Wiemy natomiast, że jeszcze będąc „na swoim” King przyniósł w trzecim kwartale ubiegłego roku obrotowego nieco ponad 496 milionów dolarów.

Jeśli chodzi o Blizzarda, wszyscy wiemy czemu firma zawdzięcza tak wysokie przychody. Po pierwsze, nowy dodatek do World of Warcraft, Legion, jeszcze przed swoją sierpniową premierą spowodował powrót ludzi do gry i opłacania abonamentu. Wiadomo, że każdy chciał być gotowy na rozszerzenie i nie jest to nic dziwnego, bo takie rzeczy działy się też przy wcześniejszych dodatkach. W tym przypadku mówi się o 30-procentowym wzroście subskrybentów w porównaniu z drugim kwartałem podatkowym.

World of Warcraft: Legion Cinematic Trailer

Po drugie, Legion był sprzedawany na długo przed premierą i wiele osób zdecydowało się złożyć preorder, co też wlicza się do wyniku finansowego. W końcu mamy też Overwatch, w którego gra ponad 15 milionów ludzi i który okazał się dla firmy strzałem w dziesiątkę. Mało tego, świetna sprzedaż Legionu (3,3 miliona egzemplarzy w dzień premiery) i plany podtrzymywania Overwatcha sugerują, że czwarty kwartał również okaże się świetny.

Pozostaje jeszcze kwestia Kinga, zakup którego okazał się świetnym posunięciem. Wydawca opublikował liczbę aktywnych użytkowników miesięcznie – łącznie w całej korporacji jest ich prawie 500 milionów. Z tego 49 milionów to Activision (spora w tym zasługa ostatniego dodatku do Destiny), 33 miliony dorzuca Blizzard, a reszta, 409 milionów miesięcznych użytkowników, to właśnie King.

Candy Crush Jelly Saga - King brings the moves to the biggest stage in music!

Innymi słowy, prawie pół miliarda ludzi gra miesięcznie w tytuły całej grupy Activision – Blizzard – King. Niesamowite zważywszy na fakt, że to więcej niż łącznie mają Twitter i Spotify (odpowiednio: 313 milionów i 100 milionów).

Ale czemu się dziwić, skoro gry mobilne nie przestają rosnąć? Pisałem już, że według przewidywań jeszcze w tym roku będą one stanowiły 37 procent rynku, by w roku 2019 osiągnąć 45-procentowy udział. Z kolei agencja App Annie szacuje, że cały rynek mobilny będzie wart w 2020 roku 189 miliardów dolarów, z czego obroty na grach mają stanowić 55 procent.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.