Steve Jobs wieszczy upadek Blu-ray

Steve Jobs wieszczy upadek Blu-ray05.07.2010 12:14
marcindmjqtx

Czy Blu-ray nie ma przyszłości? Tak przynajmniej uważa Steve Jobs. Szef Apple właśnie wypowiedział się w sprawie błękitnego formatu, uznając że skończy on tak samo jak DVD-Audio i Super Audio CD (czyli w otchłani niepamięci). Nie zobaczymy więc na razie Maków z wbudowanym czytnikiem Blu-ray.

Według Jobsa, do lamusa mają odesłać Blu-ray treści ściągane przez sieć w rozdzielczości Full HD. Co ciekawe, komentarz Jobsa pojawił się niedługo po ogłoszeniu przez Blu-ray Disc Association finalnej specyfikacji nowej płyty Blu-ray - BDXL - która ma pomieścić 128 GB danych.

Blu-ray coraz bardziej przypomina formaty audio, które miały być sukcesorami CD...; zostanie pokonany przez treści, które będą ściągane z internetu. - powiedział Steve Jobs.

Jobs nie wierzy w Blu-ray, a Blu-ray dobrze się sprzedaje.. Jobs już jakiś czas temu wypowiadał się negatywnie o Blu-ray. Nie jest więc niespodzianką jego wypowiedź - jak widać wciąż nie zmienił zdania. Jednak patrząc na sprzedaż Blu-ray, format ten osiągnął już dawno większą popularność niż wspomniane przez Jobsa formaty audio. W samej Wielkiej Brytanii od czasu premiery Blu-ray sprzedało się 15 milionów sztuk płyt, a w pierwszym kwartale tego roku nastąpił wzrost 69.5 proc. (rok do roku).

Jobs nie ma racji? Uważam, że Jobs nie ma racji - z kilku powodów. O ile popularność zyskują takie serwisy jak YouTube czy Hulu, pojawiły się też serwisy VoD z filmami - ale na razie nie rozwijają się wystarczająco szybko, by już teraz zastąpić Blu-ray (np. w serwisach VoD jest dostępnych niewiele filmów). Po drugie ludzie wciąż mają potrzebę fizycznego posiadania swoich ulubionych filmów. Po trzecie, wielu użytkowników ma jeszcze zbyt wolny internet, by cieszyć się filmami w rozdzielczości Full HD przez streaming. Po czwarte - gdyby wszyscy nagle przeskoczyli z fizycznych formatów na sieciowe, to czy internet by się nie zakorkował? I wreszcie po piąte, Blu-ray dostał ostatnio nowy wiatr w żagle czyli 3D. To właśnie na błękitnych dyskach sprzedawane będą trójwymiarowe filmy.

Home czyli kiedy premiery kinowe w internecie? Ponadto dopiero kiedy filmy będą miały premiery równo z kinowymi w internecie (tak jak np. w 2009 roku film pt. Home w produkcji Luca Bessona), wtedy będzie można mówić o wyparciu fizycznych nośników takich jak Blu-ray. Jednak daleko nam jeszcze do takiej sytuacji...

Większość jeszcze woli fizyczne nośniki... Tak się złożyło, że właśnie na angielskiej stronie mcv.uk.com pojawiły sie badania dotyczące preferencji użytkowników wobec dysków optycznych oraz dystrybucji sieciowej. Okazuje się, że filmy na fizycznych nośnikach  preferuje 51 proc. uzytkowników. Natomiast 49 proc. woli cyfrową dystrybucję... Mniej więcej jest pół na pół. A więc nie wygląda na to, by Blu-ray szybko trafił do lamusa...

Mariusz Koryszewski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.