Steamowe cyferki zdradzają, że gry są coraz krótsze, mroczniejsze i… czerwone

Steamowe cyferki zdradzają, że gry są coraz krótsze, mroczniejsze i… czerwone12.07.2017 11:59
Bartosz Stodolny

Poza tym zaimki osobowe w tytułach mają większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać.

Zdarza nam się pisać na Polygamii o steamowych statystykach. Czasem wciśniemy gdzieś comiesięczną ankietę sprzętową, kiedy indziej podamy liczby związane ze wsparciem technicznym Valve, a wczoraj pisałem o rekordowej liczbie blokad VAC rozdanych tuż po zakończeniu letniej wyprzedaży. Momentami posiłkujemy się też danymi ze SteamSpy, ale trzeba pamiętać, żeby nie traktować ich jak prawdę absolutną, a raczej wyznacznik pewnych trendów. Bo jeśli ktoś cieszy się, że taki Beat Cop sprzedał się w kilku tysiącach egzemplarzy parę dni po premierze, to może się ostro przeliczyć.

W każdym razie, ze SteamSpy można wyciągnąć nie tylko informacje o szacowanej sprzedaży, liczbie graczy i tak dalej. Wiedzieliście na przykład, że średnia długość tytułu gry spadła na przestrzeni ostatnich 13 lat o nieco ponad 9 znaków? W 2004 roku było to 25,7 znaków. Rok 2017 to już 16,6 znaków.

Do takich wniosków doszedł Tim Garbos, który wyciągnął odpowiednie dane ze SteamSpy, przerobił je na czytelne wykresy, a następnie udostępnił na swoim Twitterze (via Kotaku). Nadal trzeba to traktować z przymrużeniem oka, ale i tak jest to bardzo ciekawe. Zostając jeszcze na chwilę przy tytułach – wiecie, ile znaków ma „najdłuższa” gra na Steamie? Wbrew pozorom nie jest to nic japońskiego, a Tales of Monkey Island Complete Pack: Chapter 4 – The Trial and Execution of Guybrush Threepwood. Ufff… nawet pisanie tego jest męczące.

Jeśli czytają nas początkujący deweloperzy, warto żeby poświęcili chwilę na zastanowienie się nad tytułem i jego długością. Najwięcej właścicieli mają gry, których tytuł ma 6, 76 albo 78 znaków. Średnia długość tytułu indie to natomiast 16,29 znaków. Przy okazji, nie umieszczajcie słowa „the” w swojej grze, bo takie tytuły mają 21,5% mniej właścicieli. Podobnie nie piszcie CAPS LOCKIEM – 5,2% mniej osób kupi taką grę. Dajcie też sobie spokój ze słowem „game”. To Steam, na litość. Wiadomo, ze tam są gry. No chyba, że zadowolicie się 11% mniejszą sprzedażą. A jeśli już musicie stosować zaimek osobowy, lepiej wybierzcie męską formę „he/him”. Takie gry sprzedają się lepiej w porównaniu z tymi, które mają żeńską wersję w tytule.*

Dajmy już spokój tytułom. Okazuje się bowiem, że wbrew niektórym opiniom, steamowy rynek wcale nie jest nasycony. Przynajmniej jeśli chodzi o kolory, bo po analizie zrzutów ekranu Tim doszedł do wniosku, że średnie nasycenie barw wynosi od 10 lat około 25%. Z kolei od 2007 roku gry są bardzo mroczne – stosunek ciemnych do jasnych screenshotów wynosi 60%.

Najpopularniejszym kolorem jest natomiast czerwony – niemal 30% zrzutów go zawiera, a żółty jest na drugim miejscu z 25-procentowym udziałem. Zatem jeśli chcecie się wyróżnić, polecamy z Timem robienie fioletowych bądź zielonych zdjęć, bo te kolory są najmniej popularne. No chyba, że gracie w golfa, najbardziej zieloną grę na Steamie.

Ciekawe, co? I nawet jeśli dane ze SteamSpy nie są w pełni wiarygodne, i tak przyjemnie się czyta te wykresy. No i nie miałem dotąd pojęcia, że z serwisu w ogóle da się takie informacje wyciągnąć.

Bartosz Stodolny

*Jeśli jesteś deweloperem, początkującym czy nie, pamiętaj, że to wszystko dane szacunkowe, które należy traktować jak ciekawostki, a nie wyrocznię sprzedażową.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.