Spider-Man. The Movie

Spider-Man. The Movie20.06.2002 21:13
marcindmjqtx

Gdybym jak pająk miał osiem kończyn (do obsługi klawiatury), czułbym się w tej grze jako człowiek-pająk o niebo bardziej komfortowo.

Spider-Man. The Movie

Gdybym jak pająk miał osiem kończyn (do obsługi klawiatury), czułbym się w tej grze jako człowiek-pająk o niebo bardziej komfortowo.

To system sterowania jest tu bowiem naszym najgroźniejszym przeciwnikiem. Grę ewidentnie pisano z myślą o konsolach, posiadaczy pecetów traktując per noga.

Co można napisać o grze skazanej na sukces? Bo to, że sprzeda się świetnie, jest pewne. Gra „Harry Potter” również miała nie najlepszy system sterowania i kilka niemałych błędów, ale synergia z innymi mediami wyniosła ją na szczyty list przebojów. Tytuł oficjalnej gry (premiera zsynchronizowana z premierą kinową) najlepiej sprzedającego się filmu tego sezonu to na szczęście nie jedyny walor „Spider-Man. The Movie”, choć kilka niedoróbek potrafi momentami doprowadzić człowieka do szału.

Najpierw atuty

Zacznijmy od atutów. Grafika jest generalnie niezła, choć tekstury to raczej poziom średni, z lekką zaledwie tendencją na plus. Zgranie fabuły gry z fabułą filmu to również niemała zaleta - kto by nie chciał zagrać w filmie. Gra zapewnia zresztą znacznie więcej przygód niż kino. Już na początku musimy zmierzyć się z całym gangiem, czego w filmie Raimiego widz nie uświadczy.

Spider-Man dysponuje w grze także większymi możliwościami - potrafi np. wystrzeliwać pociski z sieci lub oplątywać liną ofiary, a nawet chronić się przed ciosami pod naprędce utkaną kopułą. Potrafi rzucać czym popadnie - wieżą stereo, oponami, choć trafia z trudem (o tym dalej). Z czasem Spider-Man będzie też uczył się nowych skomplikowanych ciosów, tzw. kombosów, do których zyskuje się dostęp przez odpowiednie kombinacje klawiszy. Miłośnicy takich gier-bijatyk jak „Tekken”, „Virtua Fighter” czy nieświętej pamięci „Mortal Kombat” poczują się w świecie „Spider-Mana” jak w domu. To zresztą głównie dla nich jest ta gra. „Spider-Man. The Movie” jest bowiem przede wszystkim zręcznościową grą akcji opartą na nieustannej bijatyce. Kto nie ma refleksu kobry i zwinności szympansa, może mieć problemy.

Plusem „Spider-Mana. The Movie” jest odświeżenie gatunku gier-bijatyk przez wprowadzenie nowych możliwości taktycznych gwarantowanych przez specyficzne możliwości człowieka-pająka. W każdej chwili Peter może na przykład uciec do góry po wystrzelonej sieci - i to nie tylko wtedy, gdy jest nad nim sufit.

Umieszczenie gry we w pełni trójwymiarowym świecie - Petera Parkera obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby - i wprowadzenie wyrazistej fabuły (gry-bijatyki zwyczajowo takim detalem głowy graczowi nie zawracały) to także zaleta.

Znakomitym rozwiązaniem jest bardzo rozbudowany trening pozwalający jeszcze przed rozpoczęciem gry przećwiczyć poruszanie się i walkę. Warto poświęcić nań cały wieczór, bo bez tej szkółki może być z nami naprawdę krucho.

A teraz minusy

Sterowanie grą z klawiatury peceta to czysty koszmar, zwłaszcza przy korzystaniu z kombinacji klawiszy zaproponowanej przez producenta. Pewnym ułatwieniem jest wykorzystanie myszki do obrotu kamerą, ale wtedy brakuje nam w gryzoniu kilku klawiszy niezbędnych do uaktywniania bardzo ważnych funkcji. Byłoby dobrze, gdyby mysz miała ok. dziesięciu klawiszy - czyli, mówiąc wprost, gdyby była konsolowym padem. No tak, grę tworzono z myślą o konsoli...

Jeśli sterowanie pracy kamery beztrosko pozostawimy komputerowi, będziemy zazwyczaj zagubieni jak dziecko we mgle, nie widząc zbliżających się przeciwników. Praca kamery jest po prostu skandaliczna. Biorąc pod uwagę, że „Spider-Man. The Movie” to gra zręcznościowa, jest to spore utrudnienie. Technika ślepej furii może się sprawdzić w walce wręcz, ale już na bandziorów z flintami odpowiedzią nie jest.

Jak to już z grami pisanymi na konsole bywa, nie można zapisywać stanu gry w trakcie misji. Jeśli więc pod koniec trudnej misji powinie się nam noga, trzeba zaczynać od początku. Wrrrr!...

Trudnością dla wielu, jak sądzę, nie do strawienia jest brak tłumaczenia na nasz język ojczysty (po polsku jest tylko papierowa instrukcja). Cele misji referuje nam miłym głosem narrator na początku. Głosowi nie towarzyszą jednak napisy, nie możemy też - co zapewnia większość gier - wyświetlić w trakcie gry streszczenia odprawy, by pomóc zawodnej pamięci. Grę stworzono z myślą głównie o nastolatkach, a ilu 14-latków tak biegle włada angielskim? Podejrzewam, że dystrybutor zobligowany terminem premiery filmowej po prostu się z tłumaczeniem nie wyrobił. Jednak waga problemu nie jest z tego powodu mniejsza.

Kolejna niedogodność wiąże się z tym, że tabela kombinacji klawiszy przyporządkowanych wspomnianym kombosom jest stworzona z myślą o konsolach, a nie pecetach. Trzeba więc na własną rękę dociec, co może na klawiaturze odpowiadać np. konsolowym klawiszom „P-P-K”.

A czy gra się fajnie? Amadeusz, lat naście, twierdzi, że tak. Woła mnie jednak, gdy nie rozumie, czego się od niego wymaga w danej misji. I mimo ponadnormalnych zdolności manualnych (zawsze mnie ogrywa w grach zręcznościowych) narzeka na kłopoty ze sterowaniem. Brnie jednak do przodu z wypiekami na twarzy.

Olaf Szewczyk

„Spider-Man. The Movie”,

Activision, dystr. LEM,

cena 169 zł.

Wymagania: Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, akcelerator 3D

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.