Sony sprzedało 915 tysięcy PS VR

Sony sprzedało 915 tysięcy PS VR27.02.2017 11:41
Patryk Fijałkowski

Taki wynik po nieco ponad czterech miesiącach zaskoczył nawet Andrew House'a.

Poprzedni rok bez wątpienia był rokiem wirtualnej rzeczywistości, ale czas pokaże, czy był to jednorazowy zryw czy początek technologii, która na stałe zagości na rynku. Jeśli to drugie, z pewnością znacząco przyczyni się do tego najbardziej przystępne PlayStation VR. Andrew House, prezes Sony, w wywiadzie dla New York Timesa zdradził, że sprzedali dotąd 915 tysięcy egzemplarzy gogli.

Dużo? Mało? Biorąc pod uwagę, że PS VR miało swoją premierę 13 października, to chyba jednak dużo. Szczególnie że nawet sam House podchodził ostrożnie do wirtualnej rzeczywistości. Stąd pewien niedobór egzemplarzy na półkach sklepowych i skromne rokowania Sony - firma chciała sprzedać milion egzemplarzy w ciągu sześciu miesięcy. Teraz wydaje się, że niemal na pewno uda im się przekroczyć ten próg.

Dirt Rally PSVR Official Trailer

Jedynym konkretnym odnośnikiem w tej kwestii jest ponad 5 milionów sprzedanych Samsungów Gear VR. Warto jednak pamiętać, że jest to najmniej zaawansowany i najtańszy sprzęt do odtwarzania wirtualnej rzeczywistości, na dodatek taki, który działa tylko z telefonami, był dodawany do smartfonów Galaxy S7 i funkcjonuje na rynku już od 27 listopada 2015. W porównaniu z alternatywą na komputery stacjonarne i PlayStation to raczej gadżet będący zaledwie próbką możliwości nowej technologii.

Nie wiemy, jak wyglądają oficjalne wyniki sprzedażowe dwóch największych rywali PS VR - Oculus Rifta i HTC Vive'a. Pozostają tylko spekulacje; SuperData, organizacja zajmująca się analizą tego typu zagadnień, wyliczyła, że do końca 2016 sprzedano 243 tysiące Riftów i 420 tysięcy Vive'ów. Firma przewiduje też, że rynek wirtualnej rzeczywistości zaliczy znaczący wzrost przychodu - z 300 milionów dolarów w 2016 do 1,3 miliarda dolarów w 2017. Optymistyczne prognozy.

A jak będzie naprawdę? Ciężko jeszcze oceniać. Sceptycy zwrócą z pewnością uwagę na to, że na PS VR nie nadchodzi wcale fala gorących premier - był Resident Evil 7, jest Dirt Rally... Ale co dalej? Na pewno nie Rigs, bo przecież Sony zamknęło studio, które stworzyło tę jedną z najciekawszych VR-owych produkcji. Grudniowe PlayStation Experience było z kolei zaskakująco obfite w gorące zapowiedzi, ale o goglach było wyjątkowo cicho. Jeśli chodzi o pecetowe opcje, Oculus inwestuje w tytuły na wyłączność, Valve tworzy podobno trzy pełnoprawne produkcje, autorzy rozbudowanego Alice VR kontynuują projektowanie gier w tym środowisku ze swoim The Wizards...

Coś się z pewnością dzieje. I osobiście podejrzewam, że swoim leniwym tempem ciągle będzie się działo, a VR w ciągu najbliższych lat na stałe wpisze się w branżowy krajobraz. Testując i Rifta, i PS VR, i Vive'a miałem poczucie, że obcuję z czymś znacznie ciekawszym niż ten niesławny Kinect. Szczególnie w przypadku gogli Valve, które pozwalały mi fizycznie przemieszczać się w wirtualnej przestrzeni. Żadnego z tych sprzętów nie mam teraz w domu i za żadnym co prawda nie tęsknię, ale jeszcze kilka takich Residentów i Chronosów może to prawdopodobnie zmienić.

Powiem Wam, że w sumie nawet jak teraz patrzę na tego GIF-a z samym sobą, to stwierdzam, że porzucałbym czymś w wirtualnym świecie, tak przez 10-15 minut. A to chyba już jakiś tam indywidualny postęp - nawet jeśli drobny.

Patryk Fijałkowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.