Sony podaje wyniki finansowe za ubiegły rok obrachunkowy. Sprzedaż PlayStation 4 dosłownie miażdży

Sony podaje wyniki finansowe za ubiegły rok obrachunkowy. Sprzedaż PlayStation 4 dosłownie miażdży28.04.2016 18:16
Bartosz Stodolny

Można narzekać na kiepską wsteczną kompatybilność w PS4, czy na słabe wsparcie techniczne Sony, ale prawda jest taka, że firma znowu zdeklasowała konkurencję.

31 marca zakończył się japoński rok obrachunkowy 2015, co oznacza, że spółki akcyjne musiały złożyć sprawozdania finansowe ze swojej działalności. Sony nie jest tu wyjątkiem, a przedstawione dane pokazują, że firma jest nie tylko w bardzo dobrej kondycji finansowej, ale też świetnie radzi sobie na rynku.

My skupimy się na tej najbardziej interesującej nas gałęzi działalności Sony, czyli na dywizji odpowiedzialnej za gry i usługi sieciowe. Zacznijmy od najciekawszej liczby, otóż w okresie od 1 kwietnia 2015 do 31 marca 2016 sprzedało się łącznie 17,7 miliona egzemplarzy PlayStation 4, prawie trzy miliony więcej niż w poprzednim roku obrachunkowym. Tym samym z czterech najważniejszych grup produktów elektroniki konsumenckiej konsola zajmuje drugie miejsce, a wyprzedają ją tylko smartfony.

Mowa oczywiście o sztukach sprzedanych do sklepów, a nie bezpośrednio do klientów, ale patrząc na to, że PlayStation 4 jest najszybciej sprzedającą się konsolą w historii Sony, wyprzedzającą nawet bardzo popularne PS2, śmiało można założyć, że większość tych egzemplarzy znalazła swoich nabywców. Cała dywizja odpowiedzialna za szeroko rozumiany gaming odnotowała natomiast 11,8-procentowy wzrost obrotu w porównaniu do roku poprzedniego, co przekłada się na przychód w wysokości 13,7 miliarda dolarów.

Z tego „w kieszeni” firmy zostało 785 milionów dolarów. Mało w porównaniu z przychodem? Nie do końca, bowiem mówimy tu o zysku operacyjnym, zatem kwotcie, która zostaje po odjęciu wszystkich kosztów związanych z produkcją i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Wynik tak naprawdę będzie trochę niższy, bo nie uwzględnia podatków i kosztów zadłużenia. Warto też dodać, że w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrósł o 84,3% i stanowi niemal 30% zysku całej firmy wynoszącego 2,7 miliarda dolarów.

A jak wypada to w porównaniu z konkurencją? Cóż, firma zarządzana przez Kaza Hirai’ego miażdży przeciwników. Najbardziej dostało się Nintendo. Sam tylko PlayStation Network wygenerował więcej przychodu, niż całe „Big N”.

Wypadałoby też wspomnieć o Microsofcie. Choć firma z Redmond nie chwali się wynikami sprzedaży Xboksa One, a amerykański rok obrachunkowy kończy się dopiero 30 września, to łatwo wydedukować, że sytuacja niespecjalnie zmieniła się od stycznia, kiedy stosunek sprzedanych konsol wynosił prawie 2:1 na korzyść Sony. Wiemy jedynie, że na koniec trzeciego kwartału podatkowego liczba aktywnych użytkowników Xbox Live wzrosła do 46 milionów, czyli 26% rok do roku. Są to jednak wszystkie aktywne konta, zarówno te z XOne, jak i X360 oraz takie, które wynikają ze współdzielenia konsoli z innymi osobami.

To wszystko oznacza, że na rynku obecnie jest ponad 40 milionów egzemplarzy PlayStation 4. To naprawdę duża baza odbiorców nie tylko usług oferowanych przez Sony, ale też potencjalnych klientów na gogle PlayStation VR, co tym bardziej może spowodować, że to właśnie japoński producent zostanie liderem wirtualnej rzeczywistości.

[Źródła: gamesindustry.biz, Eurogamer, raport finansowy Sony: 1, 2, raport finansowy Microsoftu Q3 2016]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.