Rynek gamingowych pecetów przekroczył w ubiegłym roku wartość 30 miliardów dolarów

Rynek gamingowych pecetów przekroczył w ubiegłym roku wartość 30 miliardów dolarów20.01.2017 14:59
Bartosz Stodolny

2016 był dobrym rokiem nie tylko dla cyfrowej dystrybucji

Pod koniec grudnia ubiegłego roku pisałem o tym, że rynek e-sportu, VR-u, gamingowego wideo i cyfrowej dystrybucji (na PC, konsolach i mobilkach) osiągnął wartość 91 miliardów dolarów. Przy czym ta ostatnia branża zanotowała najlepszy w swej historii wynik, ze smartfonami i tabletami na czele, które wygenerowały ponad 40 miliardów dolarów przychodu.

Ale gaming to nie tylko oprogramowanie. W końcu żeby grać, trzeba mieć na czym. Sony niedawno chwaliło się świetną sprzedażą PlayStation 4 we wszystkich wersjach, Microsoft natomiast już jakiś czas temu stwierdził, że dzielić wynikami się nie zamierza. Ale gra się też na pecetach i okazuje się, że one wcale nie umierają. Mało tego, radzą sobie naprawdę dobrze.

Agencja Jon Peddie Research opublikowała raport, z którego wynika, że rynek gamingowych pecetów przekroczył w ubiegłym roku wartość 30 miliardów dolarów. Dla porównania, w roku 2015 było to nieco ponad 24,5 miliarda dolarów, a prognozy na 2016 wskazywały na wynik 26 miliardów.

43% wartości przypada na sprzęt wysokiej klasy. Swoją drogą, dokładnie tak samo (jeśli chodzi o udział procentowy) wyglądało to w roku 2015. Duża w tym zasługa Nvidii, która wprowadzając GTX-y serii 10 pokazała, jak dużo można jeszcze wycisnąć ze sprzętu. Ogólnie cała gałąź "high-endu" skoczyła z niecałych 11 do ponad 13 miliardów dolarów, choć oczko niżej jest równie dobrze.

Średnia półka to skok z 7,6 miliarda dolarów w 2015 roku do ponad 10 miliardów w roku ubiegłym. Wiadomo, że nie każdy chce wydawać ponad dwa (a czasem i więcej) tysiące złotych na samą grafikę, ale zarówno GTX 1060, jak i Radeony RX 480 pokazały, że wcale nie trzeba płacić aż tak dużo, żeby cieszyć się płynną rozgrywką.

A jak będzie wyglądał obecny rok? Wszystko wskazuje na to, że równie dobrze. Patrząc na wyniki sprzętowej ankiety na Steamie widzimy, że gracze powoli, aczkolwiek regularnie, zaczynają przesiadać się na mocniejsze sprzęty. Prowadzące w zestawieniu GTX-y 970 i 960 stopniowo tracą swoje udziały na rzecz rozwiązań wprowadzonych w ubiegłym roku. Rośnie też taktowanie naszych procesorów i ilość RAM-u.

Analitycy z JPR przewidują, że rynek będzie rósł w tempie 6% rocznie, ale nie tylko wnętrzności naszych komputerów zanotują wzrosty. Choć pod względem sprzedanych sztuk rynek monitorów zachował w 2016 roku ten samo poziom co w 2015, rośnie wartość kupowanego sprzętu. Coraz więcej graczy przesiada się na 144-hercowe monitory i to właśnie one zanotowały największy wzrost w ubiegłym roku.

Portal DigiTimes podaje, że w 2015 roku sprzedało się około 600 tysięcy sztuk monitorów o częstotliwości odświeżania wynoszącej 144Hz. Rok 2016 to już 1,2 miliona egzemplarzy, a w 2017 wartość ta ma się podwoić i osiągnąć poziom 2,5 miliona sztuk. Dodatkowo jeden z prezesów Asusa, firmy mającej 35-procentowy udział w rynku monitorów gamingowych, mówi, że wynik przedsiębiorstwa uda się w 2017 roku podwoić.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.