Puls Biznesu: "Brakuje osób do produkcji gier komputerowych". Skąd je wziąć? Czy nowa inicjatywa pomoże?

Puls Biznesu: "Brakuje osób do produkcji gier komputerowych". Skąd je wziąć? Czy nowa inicjatywa pomoże?26.06.2012 12:36
marcindmjqtx

W dzisiejszym Pulsie Biznesu ciekawy artykuł - jak pisze Mariusz Gawrychowski: "Producenci gier padli ofiarą własnego sukcesu".

Okazuje się, że zapotrzebowanie na pracowników jest dużo większe niż możliwości rynku pracy, więc trzeba ściągać ich z zagranicy. Bydgoska firma Vivid Games szuka 30 ludzi, a jej szef Remigiusz Kościelny szacuje, że pracę w branży znalazłoby 200 osób, bowiem problem z rekrutacją ma praktycznie każde duże studio w Polsce. Potwierdzają to padające w artykule wypowiedzi Roberta Siejki, prezesa The Farm 51, które pracowników będzie potrzebowało do robienia nowego Painkillera Hell & Damnation dla Nordic Games oraz Agnieszki Więcek, HR Managera w CD Projekt Red, który szuka ludzi od początku maja.

Więcej przeczytacie w Pulsie Biznesu, na stronie 10. Wart uwagi jest też komentarz Michała Sokolskiego, dyrektora ds. produkcji w City Interactive o braku wsparcia dla gamedevu ze strony polskich władz. Jego zdaniem, wizyta premiera Pawlaka na targach CeBIT była jednorazowym wyrazem dobrej woli.

Jeśli teraz zamarzyła Wam się praca w branży gier, to mam informacje o dwóch ciekawych inicjatywach.

Pierwsza z nich to zaplanowane na jesień dwa cykle szkoleń dla przyszłych twórców - krótko opisał je Artur Kurasiński, jeden z organizatorów:

(...) dwa cykle szkoleń adresowane do ludzi, którzy chcą pracować w branży gier (szeroko rozumianej - od sprzedaży, marketing, tworzenie scenariuszy po grafikę 3D, testowanie i aplikacje mobilne) tworzone przez ludzi z branży (praktyków z czołowych polskich firm) kierowane do ludzi, którzy chcą potem od razu dostać prace (to nie jest gwarantowane w 100% ale na pewno realne). To będą płatne szkolenia (za miesiąc 500-700 pln). Czas trwania - około 6-8 miesięcy. Start - jesień 2012, Warszawa. Co różni je od istniejących już rozmaitych studiów dotyczących tworzenia gier?

Nam chodzi o "zawodówkę" niż studiowanie. Po paru miesiącach mają wyjść z tych szkoleń ludzie z realną wiedzą i umiejętnościami. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy,  w projekt zaangażowane są takie firmy jak One2Tribe, Platige Image, plotki mówią też o udziale CD Projekt. A docelowo planowana jest współpraca z każdą chętną firmą - uzyska ona od prowadzących kurs CV i informacje na temat uczestników, którzy mogą pasować do jej potrzeb.

Brzmi jak alternatywa dla studiów stacjonarnych, ale jeśli ktoś woli takie, to może zainteresować  się działającymi od zeszłego roku na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie studiami w zakresie Produkcji Rozrywki Interaktywnej (SPRINT). Z uczelnią współpracuje firma Nicolas Entertainment Group. Dostępne są następujące kierunki w ramach trzy - i pięcioletnich studiów:

  • grafika gier komputerowych na Wydziale Artystycznym (SPRINT-ART),
  • specjalność programista gier komputerowych na kierunku informatyka na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach (SPRINT-CODE),
  • projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania na kierunku filologia, w ramach specjalności filologia angielska na Wydziale Filologicznym (SPRINT-WRITE).

Trwają też przygotowania do uruchomienia kierunku dla menedżerów zarządzających procesem produkcji gier (SPRINT-MANAGE) w porozumieniu z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach. Na studentów czekają też obowiązkowe praktyki i kursy letnie,

Szkolenia, studia czy praktyka i samodzielna nauka? Czas pokaże, a rynek zweryfikuje, ale dobrze wiedzieć, że pojawiają się nowa inicjatywy, które mają pomóc rozwijać branżę.

Paweł Kamiński

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.